"SKULLE GÅTT TIL SPECSAVERS": Denne bilen var mildt sagt feilparkert utenfor Grieghallen i Bergen.

Humoristisk stunt får bergenserne til å sperre opp øynene: – Kan skape både begeistring og irritasjon 

Har du lagt merke til en bil på skakke utenfor Grieghallen eller en motorbåt strandet på Vågsalmenningen? Disse er en del av Specsavers' unike markedsføring for å feire 20-års jubileet i Bergen. Hvordan reagerer bergenserne på stuntet og hvilken effekt har humor innenfor markedsføring?

Publisert

For 20 år siden kom den engelske optikerkjeden Specsavers til Norge, som på den tiden valgte å åpne sin første butikk nettopp i Bergen.

I anledning jubileet, har Specsavers Norge sin markedsavdeling, i samarbeid med hovedkontoret i England, isenesatt flere ulykker rundt om i Bergen. Dette for å illustrere hva som kan skje dersom du begynner å bli sløv i blikket.

Markedsføringsstuntet er en del av optikerkjedens berømte "Skulle ha gått til Specsavers"-konsept, som trolig er løftet til et nytt nivå i feiringen av to tiår i vestlandsbyen.

Markedsføring som fenger

Sindre Grytdal (24) er en av de som har lagt merke til Specsavers sin utradisjonelle markedsføring i Bergen, og er positiv overfor konseptet.

– Jeg er fan av at det blir tatt i bruk humor og andre kreative metoder, sier Grytdal.

Han tror de fleste setter pris på den humoristiske delen ved det, men forteller videre at det alltid vil være noen som kan synes at det er litt på kanten.

POSITIV: Sindre Grytdal (24) er en tilhenger av markedsføring litt utenom normalen.

Vedrørende spørsmålet om humorens effekt innenfor markedsføring, er han tydelig i sin mening.

– Ja, jeg mener det er effektivt, i alle fall for de som setter pris på humor, utdyper han.

Hvem er det som ikke setter pris på humor?

– Nei, kanskje noen som tenker at det burde blitt tatt i bruk litt mer tradisjonelle metoder, forklarer Grytdal lattermildt, etter litt betenkningstid.

En hyllest til Bergen

Markedsdirektør Netta Myhren i Specsavers forteller at det humoristiske konseptet virkelig har engasjert publikum, og beskriver responsen i Bergen som overveldende. 

– Folk i Bergen, og ellers på sosiale medier har latt seg engasjere. Noen rynket kanskje litt på nesen av at det ble festet et par bannere på Grieghallen med teksten "Velkommen til Oslo Spektrum", men de fleste bergensere har sans for humor, så det ble i overveiende grad godt mottatt, forteller hun. 

ATTRAKSJON: En motorbåt strandet midt på Vågsallmenningen får stor oppmerksomhet fra de rundt.

 Hvorfor har en slik markedsføring fått plass i Bergen?

– Vi tror at markedsføringsaktivitetene på Flesland, Grieghallen, Fløien og utenfor Specsavers på Vågsallmenningen, som spiller på vårt velkjente "Skulle ha gått til Specsavers"-konsept, vil kunne bidra til økning i omsetning. Vi ønsker å hylle det som kanskje er en av Norges vakreste byer, siden det var i Bergen den aller første Specsavers-butikken i Norge ble etablert tilbake i 2005.

Markedsdirektøren utelukker ikke at flere stunt vil dukke opp i tiden fremover, men påpeker at det vil være en betydelig utfordring å finne nye kreative løsninger som fenger like mye som de nylig iøynefallende "ulykkene" rundt om i Bergen.

Humor: Et billig triks?

Høyskolelektor Robert Ingvaldsen ved Institutt for markedsføring på BI mener humor kan være svært effektivt, men stiller seg samtidig kritisk til bruken.

– Brukt med kløkt kan det fungere veldig bra, men andre ganger kan humoren ta bort hele poenget om hvilket produkt reklamen er ment å selge for, forteller Ingvaldsen.

KRITISK: Robert Ingvaldsen mener det er både fordeler og ulemper ved bruk av humor innenfor markedsføring.

Han utdyper videre at en for sterk eksponering imidlertid kan resultere i en negativ effekt.

– Det kan oppstå motargumenter, da humoren brukes utelukkende for å tiltrekke oppmerksomhet fremfor å fremheve kvalitet, service og andre sentrale aspekter ved en merkevare, formulerer Ingvaldsen.

 Tror du bergensere reagerer ulikt på en slik en markedsføring enn folk ellers i landet?

   – Nei, jeg tror vi reagerer likt på det. Samtidig er bergensere kjent for å være stolte og opptatt av byen sin, så kanskje kampanjen skaper litt mer snakk, både begeistring og irritasjon, enn andre steder, avslutter han.

Powered by Labrador CMS