
Storsatsning fra TV2: Kvinnefotball i eksplosiv utvikling
Kvinnefotball blir stadig mer populært. For første gang sendes alle Toppseriekampene på én kanal. – Veldig viktig for oss, sier Brannspiller.

I år skal alt av Toppserien sendes på TV2, noe som gjør det lettere å følge ligaen enn tidligere.
– Vi har veldig tro på at synlighet skaper interesse, sier Helge Kalleklev, reporter for Toppserien.
Sportslig redaktør i TV2, Vegard Jansen Hagen, vil også ha kvinnefotball opp og frem.
– Jeg tror vi kan flytte litt på noen av disse fjellene som skal til for å rydde vei for kvinnefotballen. Det må vi få til nå, sier Hagen.
I åpningshelgen for Toppserien, 23. mars, var nesten 7.000 billetter solgt til kampen mellom Brann og Rosenborg på Brann-stadion.
Monica Isaksen signerte med Brann i desember. I helgen hadde hun sin Toppserie-debut for klubben. Debutanten startet med et smell; to mål og kåret til banens beste av publikum. Hun var strålende fornøyd da hun gikk av banen.

– Det var veldig gøy. Det er alltid gøy å debutere, det er litt ekstra press. Det er spesielt gøy når det går så bra.
– Ting har endret seg
Klara Kløverød Brynestad er med i podcasten Offside og har fulgt med på kvinnefotball i over ti år. Hun ser at utviklingen i publikumsinteresse er i full gang.
– Den første kampen jeg var på noensinne var Sandviken mot Stabæk i 2013. Da var det 179 tilskuere. Ting har endret seg.
Brynestad husker hvordan kvinnefotball ble omtalt da hun var yngre.
– Da jeg var liten husker jeg at jeg hørte at damefotball bare var tull og tøys. En sommer så jeg kvinnelandslaget spille på TV. Det åpnet øynene mine. Jeg husker at jeg tenkte at jeg òg kunne spille på TV.
Opp og frem
I år skal hele Toppserien sendes på TV2, det er første gang alle kampene vises på samme kanal. De seneste årene har det vært spredt over flere kanaler, som NRK, TV2 og Direktesport.no.
Branns Isaksen synes utviklingen er viktig.
– Jeg tenker det er viktig for å få kvinnefotballen opp og frem. Og så syns jeg det er gøy at man satser så stort, og at man får alt på én plattform, sier hun.
Sportsredaktør i TV2, Vegard Jansen Hagen, forteller om satsningen.

– Den oppgaven tar vi veldig på alvor. Nå er det opp til oss. Kvinnefotballen fortjener et løft. Toppserien fortjener virkelig et løft. Det er mange positive ting som skjer rundt kvinnefotballen, både nasjonalt og internasjonalt, så vi tror timingen er god.
TV2 har laget en ny stilling i forbindelse med storsatsningen, "Teamleder for kvinnefotball". Denne stillingen er det Helge Kalleklev som har. Kalleklev har jobbet med Toppserien i to år og jobbet som reporter i 12 år.
– Vi ønsker å dekke fotball på kvinnesiden på lik linje som vi dekker fotball på herresiden i et lengre perspektiv. Vårt mål er å være med på den veksten som forhåpentligvis kommer og å bidra til å få utløp for potensialet som er der, sier Kalleklev.
Doblet tilskuertall
Ifølge Toppserien sin nettside har tilskuertallet på kamper mer enn doblet seg siden koronapandemien. Følgerne i sosiale medier er tidoblet siden 2021 og medieomtalen er mer enn doblet.

Likevel er ikke Norge i verdenstoppen når det gjelder interesse.
– Vi ser jo at det skjer enda mer og at det skjer enda raskere i store nasjoner. Og vi kan se litt med misunnelse på det som skjer i for eksempel Tyskland, Spania og England, forteller Hagen Jansen.
Klara Brynestad peker på kvinnelaget i England som en av grunnene til at den positive utviklingen skjer i Norge.
– Jeg tror utviklingen skjer nå på grunn av mesterskapene. Det at England vant EM i 2022, gjorde at oppmerksomheten ble båret inn i klubbene. Interessen som blir generert under mesterskapene er stor. TV-avtaler er derfor veldig viktig.

Hun er positiv til utviklingen.
– Jeg er positiv til utviklingen. Norge er en nesten-nasjon, vi er der nesten. Vi er i en kritisk tid for utviklingen av kvinnefotball generelt, også i Norge.
Hagen, sportsredaktør i TV2, er klar på målene sine for kvinnefotball.
– Vårt mål er å løfte gulvet. Målet er ikke å sprenge taket én gang i året. Vi må flytte på tilskuertallet, vi må flytte på seertallet, vi må øke den generelle interessen på sosiale medier og på video, og vi må skape profiler. Det er vår jobb.
Mesterskap genererer interesse
Helge Kalleklev forteller at åpningshelgen på Brann stadion gikk veldig bra.
– På Brann stadion på søndag var det ca. 6.700 tilskuere. For å sammenligne så var det 5.500 tilskuere til sammen på to Champions League-kvartfinaler for kvinner. På søndag var det altså flere tilskuere enn de to til sammen.
I likhet med Brynestad, peker Kalleklev på mesterskap som et viktig sted for å bygge opp interesse.

– Vi mener at timingen for å sende Toppseriekampene er veldig god, med tanke på at det kommer et fotball-EM til sommeren for kvinner. Vi vet at det på generelt grunnlag er mer interesse rundt store mesterskap.
Hagen, sportslig redaktør i TV2, forteller at det er ting å lære fra de nasjonene der kvinnefotball går godt. Han peker samtidig på hvordan spillerne i Toppserien utmerker seg.
– Norge har noe som er helt vanvittig bra. De kvinnelige fotballspillerne i Toppserien byr på seg selv. De er tilgjengelige, de er nære, de er ekte, de er nedpå.