Kultur

Tirsdag ettermiddag presenterte Vg2-elevene på linjen for informasjonsteknologi og medieproduksjon ved Amalie Skram videregående skole blant annet noen av fordelene og ulempene med bruk av kunstig intelligens. Fra venstre: Daniel Mørk Hillesøy (17), Kristian Grøsvik (18) og Marthin Hatland (18).

Skoleelevene forklarte AI til kronprinsen: – Det er som en kalkulator

Vg2 elevene på Amalie Skram tror kunstig intelligens vil prege fremtiden til både studenter og tronarvinger.  

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha løst oppgaver knyttet til kildekritikk sammen med skoleelever på Hovedbiblioteket, og svart på spørsmål om kongens helsetilstand, tok kronprinsregenten turen videre til Amalie Skram videregående. 

– Det var spennende og gøy å snakke foran han, det får man ikke gjøre hver dag. Selv om jeg var stresset, synes jeg det gikk veldig fint, forteller Kristian Grøsvik. 

En del av kronprionsregentens program på skolen var å finne ut hvordan elevene arbeider med kunstig intelligens, og hvordan de bruker det etisk i undervisningssammenheng. Her forklarer Marthin Hatland om kunstig intelligens mens kronprinsregenten følger med.

– Merket stemningen i rommet endret seg

Vg2-elever på informasjonsteknologi- og medieproduksjonslinjen fikk muligheten til å presentere hvordan de bruker kunstig intelligens i skolehverdagen. 

Blant foredragsholderne var Marthin Hatland. 18-åringen forteller at det var mange nerver i spill før møtet med kronprinsregenten. 

– Det var ganske nervepirrende og litt stressende i forkant, men jeg merket hele stemningen i rommet endret seg med en gang han kom inn. Pulsen senket seg raskt, og opplevelsen underveis var veldig god. 

I presentasjonen foran kronprinsregenten pekte Hatland på at mulighetene med den fremadstormende teknologien er mange. 

– Jeg ser på det som en gyllen mulighet og et verktøy som kan hjelpe oss med å skape diverse produkter. Jeg har aldri sett på det som et problem egentlig, men heller et nyttig hjelpemiddel til å skape bedre resultater, sier han. 

Sammen med elevrådsleder Elise Skjerven Aas, assisterende rektor Maria Jose Sanchez Olsen og rektor Lars Berntsen, fulgte kronprinsregenten nøye med.

Nysgjerrig kronprins

Underveis i presentasjonen opplevde Hatland at kronprinsregenten viste stor interesse og engasjement. 

– Han fulgte med på skjermen og så på oss når vi formidlet innholdet. Jeg synes han opptrådte veldig forståelsesfullt og stilte mange gode oppfølgingsspørsmål.

Et av spørsmålene til kronprinsregenten handlet om hvordan elevene så for seg at kunstig intelligens vil brukes om fem år. Blant elevene var det bred enighet om at AI raskt vil bli mer og mer integrert i samfunnet.

– Jeg tror at det vil forbedre hverdagen og gjøre ting enklere. Ting som for eksempel det å skrive en simpel mail, kan gjøres mer effektivt av AI, sier Daniel Mørk Hillesøy (17). 

Klassekameraten, Erik Alexander Fauske Johansson (17), legger til: 

– Jeg tror at det veldig fort kan utvikle seg til å bli helt normalt på lik linje med at man googler noe, mener han.  

Johansson er klar på at AI har mange gode sider, og peker på at det er viktig å informere om hvordan AI kan brukes.

Vil ha eget AI-fag

Johansson mener det er viktig å opparbeide en forståelse i samfunnet for mekanismene bak teknologien. 

– Vi alle må lære om det, uansett om vi vil eller ikke. Det kommer til å integrere seg i mye av det vi gjør, forteller han. 

For å øke bevisstheten og kunnskapen om kunstig intelligens foreslår 17-åringen at AI burde bli et eget fag på skolen. 

– Det kan være nyttig å ha et eget AI-fag fra tidlig alder, slik at man får forståelse for fordelene og ulempene med det. Vi må være frempå, for det er viktig at vi finner en sikker og trygg måte å bruke AI på.

Johansson er opptatt av at man skal lære å bruke AI på en god måte.

– Det er litt som en kalkulator. Det kan gi deg svaret, men det hjelper ikke å bruke den så lenge du ikke vet hvordan du kommer frem til svaret, poengterer han. 

Powered by Labrador CMS