Kultur

TIKTOK. Jonas Lovv Hellesøy er en av dem som har begynt å anmelde mat på Tiktok.

Kritisk til matanmeldere på Tiktok: – Det er problematisk at de ikke har noen intensjon om å gi et nyansert bilde

Det siste året har det vært en oppblomstring i matanmeldelser på Tiktok, og flere brukere utforsker hva Bergen har å by på i matveien. Matanmelder Tore Sevheim er derimot kritisk til om hvem som helst kan anmelde mat.

Publisert Sist oppdatert

Sevheim er utdannet journalist og jobber som deskjournalist, inkludert matanmelder hos Bergens Tidende (BT) i en 50 prosent stilling. I tillegg er han eier av et småbruk med sauer og griser.

– Jeg har alltid vært interessert i mat, så nå er jeg både produsent av mat og anmelder av sluttproduktet, forteller Tore Sevheim.

Sentralt å ha kunnskap om mat

Sevheim tar flere aspekter i betraktning når han anmelder, likevel er det viktigste at den totale helheten gir mening og at han får en god opplevelse for pengene. 

Sevheim har ikke selv Tiktok, men har fått med seg noen av dem som anmelder mat på plattformen. Han mener det er problematisk at de på Tiktok kun viser det som ser innbydende ut, men at de ikke har noen intensjon om å gi et nyansert bilde. 

TOSIDIG. Tore Sevheim er både produsent av mat og matanmelder av sluttproduktet.

Han mener det er sentralt å ha noe kunnskap om mat, og å vite hva som gjør at maten smaker godt for å kunne anmelde. Men han anerkjenner at ikke alle vil være enig med ham, derfor er det også viktig for ham at man klarer å kommunisere helheten slik at leserne selv kan finne ut av om de er enig eller ikke. 

– Man blir engasjert og fristet til å prøve stedene, men jeg synes det mangler veiledning og et kritisk blikk om det faktisk er verdt det. Jeg vet ikke hvem avsenderen er og om de har fått maten gratis, forklarer han. 

Mannen i gaten er ikke matkritiker

– Jeg ville lage en Tiktok-konto hvor jeg kunne gjøre hva jeg ville, så vi prøvde ut litt forskjellige spalter. Til slutt var det matanmeldelser som endte opp med å slå godt an, også var det tilfeldig at det første stedet var en burgersjappe, forteller Jonas Lovv Hellesøy - bedre kjent som LovvhouseTV på Tiktok. 

Til vanlig satser Hellesøy som artist, men på siden av tar han med bestevennen Andreas Hammerseth som kameramann, for å lage videoer av at han tester og anmelder ulike burgersjapper i Bergen.

MANNEN I GATEN. Jonas Lovv Hellesøy ønsker å representere mannen i gaten.

– Jeg tror det som skiller oss fra en matkritiker som faktisk vet hva han snakker om, er at vanlige folk ikke er matkritikere. Da føler jeg at vi gir et rettferdig innblikk i disse restaurantene, utdyper Hellesøy. 

Tilbakemeldingene har ramlet inn i innboksen, om folk som har kjørt fra Stavanger og andre byer for å smake en burger i Bergen. Det er også flere som etterspør nøyaktig den hamburgeren som nevnes i en Tiktok-video. 

Hellesøy anerkjenner at de ikke er matkritikere, men målet er å gi mening til mannen i gaten og å være en forlengelse til hvem som helst som vil spise i Bergen. 

Var innom 500 spisesteder på ett år

– Det var en restauranteier som fortalte meg at det var viktigere hva jeg sa om dem, enn hva en avis sier om maten deres.

Det forteller Paal Friele Grung som er mer allsidig i matanmeldelsene sine på Tiktok. Grung har vært på både pølseboder og dyre restauranter. Han forteller om flere restauranteiere som har rapportert om kaos og lange køer dagen etter at han har publisert videoanmeldelser.

ERFAREN. Paal Friele Grung har relevant erfaring fra de siste 20 årene.

Grung er derimot ikke i ukjent farevann når det kommer til å spise ute. Han har vært tett på restaurant- og servicebransjen siden han var 12 år og startet å jobbe hos Peppes Pizza. Siden det har han vært med å åpne flere restauranter, jobbet som utelivspromotør hos TAO Hospitality i New York, og besøkt omkring 35 land hvor han har utforsket ulike typer mat.

I 2023 anslår han å ha vært innom 500 ulike spisesteder, flere av dem i Bergen. 

DAGLIG. Grung forteller at han er innom 2-3 spisesteder hver dag.

– Jeg ønsker å løfte alle lokale bedrifter i Bergen, ikke bare restauranter og kafeer. Jeg vil vise frem de beste sidene av Bergen, og gjerne litt gjemte perler, forklarer han.

Begge matanmelderne på Tiktok er enig med Sevheim i BT at det viktigste i en anmeldelse er helheten og den totale opplevelsen. 

– Du kan gå på de beste restaurantene i byen, men hvis du får en dårlig opplevelse så skal man si ifra om det. Men det handler ikke om å rive ned noens rykte, og jeg ønsker bare å dele min opplevelse. Så kan de som ser videoen se hva jeg har filmet og bestemme selv om de kunne gått dit selv, utdyper Grung. 

– Vi anmelder ikke, vi anbefaler

I midten av skalaen finner vi den første publiserte TV-serien hos Bergensavisen; Oppsig. Konseptet går ut på at Ole Sirnes og Marius Solberg utforsker Bergen som matby gjennom en videofortelling.

Solberg poengterer at de ikke lager anmeldelser, men anbefalinger: – Vi drar til steder vi liker, eller har fått anbefalt fra kilder vi stoler på. Hadde det vært et dårlig eller middelmådig sted, hadde det ikke vært med.

Han har tidligere programledererfaring fra YLTV - Skandinavias fremste plattform for rap og R&B - mens Sirnes var tiltenkt å være rollen med den nødvendige fagkunnskapen. Han er utdannet kokk og har vært lærling på både Cornelius, Ulriken og JaJa. Under pandemien begynte han å lage matvideoer på Tiktok, og dokumenterte at han testet forskjellige restauranter. 

KOMPISER. Marius Solberg (t.v.) og Ole Sirnes beskriver Oppsig som to kompiser som drar ut for å spise.

– Etter hvert begynte restauranter å sende forespørsler om jeg ville komme til dem og teste ut maten deres gratis, men da følte jeg bare at jeg ble utnyttet for at de skulle få eksponering. Jeg har lyst å dra steder fordi jeg synes det er kult, og at det skal være organisk, forteller Sirnes. 

Hellesøy og Grung fokuserer også på at de er ærlige om stedene de drar til, og at de ikke vil la noe påvirke de ekte meningene deres. 

– Jeg vil ikke ha gratis mat eller spesialbehandling, vi vil ha det som alle andre får, konstaterer Hellesøy. 

Powered by Labrador CMS