Kultur

Amalie Skram-statuen på Klosteret er en av få navngitte kvinner på sokkel i Bergen.

– Kvinner skal representeres på en fin måte, ikke bare som nakne damer

I Norge har det lenge vært en tradisjon for å hedre viktige personer og begivenheter ved å reise statuer og monumenter. Hvorfor er det da bare om lag fem navngitte skulpturer av kvinner, mens det finnes over 70 av navngitte menn i Bergen?

Publisert Sist oppdatert

Liv Wallace (21) er kunstner og går første året på Kunstskolen i Bergen. Hun mener det ikke er noen hemmelighet at menn har tatt mye større plass enn kvinner i kunsten, og at kvinner er underrepresentert. 

– Det handler om hvilke signaler man sender til fremtidige generasjoner med kvinner og kvinnelige kunstnere som vokser opp, forteller hun. 

Selv fokuserer Wallace mye på kvinner i sin egen kunst. Grunnen forklarer hun at etterhvert som hun eldres og har modnet som kunstner, har hun funnet ut hva som er viktig for henne og generelt for kunsten.

– Jeg vil at kvinner kan bli representert på en fin måte, ikke bare som nakne damer i kunsten, forklarer hun. 

Wallace mener "Kvinner på sokkel"-prosjektet er viktig.

Det er noe hun selv er blitt mer bevisst på, noe som gjenspeiler seg i kunsten hennes. På Kunstskolen i Bergen er det ifølge Wallace flere kvinner enn menn. Hun tror det er et skifte som foregår nå. 

– Selv om det du ser som er utstilt på museum er en åpenbar overvekt av menn, er det mange flinke, kvinnelige kunstnere som er på vei opp og frem. Så jeg tror at kanskje med min generasjon blir det mer likt, sier hun. 

Øke tilstedeværelsen i det offentlige rom

Hva er "Kvinner på sokkel"-prosjektet?

I 2020 besluttet bystyret at det over en tiårs periode skulle reises fem statuer, kunstverk eller monumenter av navngitte kvinner i Bergen. Kvinner på sokkel-satsingen skal synliggjøre historiske, betydningsfulle kvinner fra Bergen. De nye kunstverkene vil være viktige i et historisk og samtidig perspektiv, foruten å være en berikelse for byen. Ved å hedre kvinners innsats i samfunnet gjennom kunst, tilfører vi både byrom og vår historie en verdi som lenge har blitt oversett. 

Kim Friele var den første kvinnen som ble hedret gjennom Kvinner på sokkel. Benkene til Kim Friele av kunstner Lina Viste Grønli står nå på Vågsallmenningen. Billedhuggeren Ambrosia Tønnesen skal få sitt kunstverk plassert på Festplassen sommeren 2024, og kunstner er Anne Karin Furunes. Den tredje kvinnen som skal hedres er forfatteren Torborg Nedreaas. Hun har fått plassering i Nygårdsparken ved Møhlenpris der hun bodde. 

Den fjerde kvinnen som skal få sitt monument skal bli offentliggjort i løpet av høsten.

Kilder: Bergen kommune sin nettside og rådgiveren Heidi Jaeger.

Det å løfte frem kvinner er også noe Bergen kommune har på agendaen. I 2020 ble det besluttet å øke navngitte kvinners tilstedeværelse i det offentlige rom. Prosjektet fikk navnet “Kvinner på sokkel”. 

Rådgiver for Kunst i offentlige rom, Heidi Jaeger, forteller at det er viktig for Bergen å øke kvinners tilstedeværelse i det offentlige rom, for i Vestlandshovedstaden er det lite av det. 

– En av dem, for eksempel «Dansk pige» ved Kode, er bare en kropp, forklarer Jaeger.

Denne skulpturen er navløs, men nå tar Bergen kommune grep og ønsker å fremme navngitte og påkledde kvinner i det offentlig rom.

Ifølge rådgiveren skal det ikke bare være figurative personer på sokkel, men også konseptuelle verk. 

– Det er viktig at kunsten skal være av vår tid, men skal kunne speile den hedrede kvinnen, forteller hun. 

Unikt i norsk sammenheng

En som har engasjert seg i flere år, er Hilde Herming. Det startet allerede i 2011 sammen med Nora Nedrum, hvor de undret seg over hvorfor det var så få statuer av kvinner i Norge. 

Skuffelsen over mangelen på initiativ til å reise et monument av en kvinne foran Stortinget i anledning stemmerettsjubileet i 2013, førte til at de gikk i gang med å samle inn informasjonen som registrerte alle statuer av historiske kvinner i Norge, fotografert av Marte Aas.

Resultatet ble boken Fast Plass – norske kvinner på sokkel.

– Generelt, skulpturer og monumenter i det offentlige rommet er ofte noe vi ikke legger merke til. Men da jeg først ble oppmerksom på det, så tenkte jeg, det er jo veldig mange nakne damer i kunsten rundt omkring. Så vi begynte å lete etter de som faktisk var påkledde, forteller hun. 

– De kvinnelige skulpturene har ofte ikke hatt så fin og strategisk plassering. De har gjerne vært mer bortgjemt, sier hun videre.   

Herming mener vi nå er mer opptatt av hvem vi hedrer i samfunnet.

Mer bevissthet  

De siste årene har det blitt en mer bevissthet over monumenter, særlig etter #MeToo og Black Lives Matter, ifølge Herming.

– Etter disse bevegelsene begynte de å rive ned monumenter og stille spørsmål med hvem som har blitt hedret i våre offentlige rom. Før opplevde jeg ikke så stor interesse for det, men jeg merker at det har fått en større oppsving og at flere engasjerer seg, forklarer Herming. 

At Bergen kommune faktisk har gjort et politisk vedtak på å støtte fem monumenter av navngitte kvinner, forteller Herming at er helt unikt i norsk sammenheng. 

– Mitt motto i vårt prosjekt er at vi ikke hadde vært noen steder uten kvinner. Så hvorfor er det da så få monumenter? Så det viktigste fremover er bare å fortsette å diskutere det og holde det relevant. Og da synes jeg Bergen er et veldig godt eksempel på å engasjere folk, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS