Innenriks

Knuste tennene på el-sparkesykkel - ber bymiljøetaten ta grep

De siste 10 månedene har det blitt registrert 46 sparkesykkelulykker i Bergen. Natt til fredag forrige uke gikk nok en mann i 20-årene hardt i bakken. Nå ønsker han at bymiljøetaten strammer inn tidsbegrensningene på lik linje med helgene.

Publisert Sist oppdatert

 

— Det er en forferdelig følelse. Jeg er en ung mann som har mistet en veldig fin tann. Dette må jeg leve med resten av livet, forteller mannen.

Torsdager i Bergen preges av feststemte mennesker og høy promille. Det bekrefter det akademiske kvarter til ByMag. I nattetimene etter bybanen har sluttet å gå, finner noen veien hjem på ustø ben. Andre tar fatt på byens el-sparkesykler, men ikke alle kommer trygt fram ved bruk av dette tilbudet. ByMag har vært i kontakt med mannen som ønsker å være anonym. Han bekrefter at ulykken har kostet han to tenner og minst 14.000 kroner.

En dyr snarvei hjem

— Hvorfor velger du å kjøre i ruspåvirket tilstand?

— Bybanen slutter å gå 01.00, og hvis jeg skal vente på en Uber, kommer jeg meg mest sannsynlig ikke hjem før én time senere. Det resulterer jo i tapt søvn, og jeg skulle på jobb dagen etter. Det hadde kostet meg mindre for Uberen enn tannlegeregningen. 

Han forteller om en klart svekket risikovurdering, og at han ikke tenkte på konsekvensene på forhånd.

— Tenker du ansvaret ligger på kommunen?

— Ikke direkte. Jeg tar selvkritikk for å ha brutt reglene. Likevel mener jeg det er helt idiotisk å holde tilbudet nattåpent på torsdager, når det er såpass mange studenter som er ruspåvirket på torsdager. Dette kan skje hvem som helst, forteller mannen.

Han mener Bymiljøetaten i Bergen bør se til Oslo, hvor det er vedtatt begrensninger i el-sparkesykkeltilbudet. Dette for å forebygge ruspåvirket kjøring.

Bymiljøetaten avviser torsdagsrestriksjoner

Bård Carlsen ved Bymiljøetaten i Bergen ytrer bekymring for alkoholpåvirkningen, men sier at de per i dag ikke har planer om å innskrenke tilbudet på studentenes faste festdag. Carlsen bekrefter at de største utfordringene knyttet til berusede førere fortsatt oppstår i helgene.

Bård Carlsen, rådgiver for el-sparkesykler i Bergen kommune

— Vi har vært i dialog med politiet og legevakten. Da ble det vurdert at det er helgekveldene som soleklart har flest ruspåvirkede ulykker, svarer Bård Carlsen, rådgiver for el-sparkesykler i Bergen kommune.

Carlsen forteller at politiet og legevakten vurderte risikoen for alvorlige ulykker som lavere på hverdager.

— Dersom legevakten eller politiet kommer til oss og sier at dette bør vurderes på nytt, vil vi selvfølgelig gjøre det. Skulle restriksjonene bli innført natt til fredag, vil det gjelde fra 01.00 til 05.00. Likevel tror vi ikke dette vil ha samme effekt som natt til helgene, sier han. 

Kan ende hos traumeteamet

Overlege ved skadepoliklinikken i  Bergen Torbjørn Hiis Bergh ser mørkt på skadepotensialet til el-sparkesyklene, særlig i kombinasjon med alkohol.

Overlege Torbjørn Hiis Bergh ved skadepoliklinikken i Bergen mener forebygging er svært viktig.

— Bruken av el-sparkesykler i beruset tilstand utgjør en betydelig risiko og fører til et høyt skadeomfang. De høye hastighetene skaper et voldsomt moment, og vi ser en stor andel hodeskader. Mange av pasientene må rett til traumeteamet på sykehuset. Vi mottar også hyppig pasienter med bruddskader i blant annet håndledd, knær og kragebein, forteller Bergh.

Bergh poengterer også å ha observert en markant nedgang i ulykker da kommunen innførte tiltak om nattestenging i helgene.

— Det aller viktigste er at førerne er årvåkne, ikke ruspåvirket og at en holder el-sparkesyklene nattestengt.

Ulykken gir et tydelig signal

20-åringens opplevelse er ikke unik. En fersk rapport fra forskningsprosjektet CyWalk, fra februar 2025, viser at det har vært 46 selvregistrerte sparkesykkelulykker i Bergen de siste 10 månedene. 56,5% rapporterte skade på leid sparkesykkel. Forsker og kontaktperson for prosjektet Torkel Bjørnskau oppfordrer alle som havner i ulykker med el-sparkesykkel til å registrere dette.

Prosjektrapport for februar 2025

— Ved å registrere ulykker vil vi kunne kartlegge skadeomfanget og evaluere tiltak for å bedre forebygge skader blant elsparkesykkelbrukere, forteller Bjørnskau.

Bård Carlsen i Bymiljøetaten uttaler avslutningsvis at de samarbeider med CyWalk. De vil utvikle effektive løsninger som kan forebygge skader lignende den som inntraff 20-åringen. Slike skader er belastende for helsevesenet, og det vil i førsteomgang være førers ansvar å ferdes med skikk. 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS