Innenriks

Martin Aas er rektor ved Christi Krybbe Skoler.

KI-verktøy til bergensskoler

Rektor Martin Aas mener det er umulig å stenge døra for kunstig intelligens. Bergen kommune åpner nå opp for bruk av KI-plattform i kommunens grunnskoler.  

Publisert Sist oppdatert

– Hvis barna skal rustes for fremtiden må de lære å bruke dens verktøy. KI er et verktøy det er helt umulig for oss å stenge døra for. 

Kunstig intelligens (KI)

 "Maskiner som er i stand til å imitere visse funksjoner av menneskelig intelligens, inkludert funksjoner som persepsjon, læring, resonnering, problemløsning, språklig interaksjon og til og med produksjon av kreativt arbeid". 

Definisjonen er UNESCOs 2019, vist til av UiB professor Barbara Wasson.  

Wasson skriver at generativ KI er tilgjengelig for alle. 

Det sier Martin Aas, rektor på Christi Krybbe Skoler

I slutten av måneden skal det, i regi av selskapet LearnLab, arrangeres et informasjonsmøte vedrørende deres KI-verktøy.

LearnLab bekrefter til ByMag at Bergen kommune har godkjent deres plattform til bruk i kommunens grunnskoler. 

 Aas forteller at de er positive til bruk av plattformen. 

Rektor på Haukedalen, Johnny Langeland, ser frem til møtet. 

– Vi er spente på møte i slutten av måneden, det blir spennende å lytte til noen som har høy kompetanse på området. For oss er det en vurdering om vi skal ta i bruk deres verktøy.

– Skolen må tilby en trygg tilnærming

Tall fra medietilsynet viser at 94 prosent av barn mellom ni og elleve år har egen mobiltelefon. Med mobilene kommer også kunstig intelligens. 

– Vi er klar over at mange barn og unge får mobiltelefoner og digitale enheter lenge før vi tenker at det er fornuftig, sier Martin Aas. 

– Vi klarer ikke å begrense hva de har tilgjengelig utenfor skolen, men i skolen må vi tilby en trygg tilnærming til KI. Det må være begrensninger som er aldersadekvate. Det tror jeg kommer nå. 

– Lang prat om digital dømmekraft

Tidligere har elevene på Christi Krybbe Skoler vært lite eksponert for kunstig intelligens i selve undervisningen. 

– De gangene det har vært i bruk har det vært på storskjerm, hvor de i plenum har fått stille verktøyet spørsmål, forteller rektor ved skolen. 

Fra høsten av vil de ha økt fokus på digitalisering. Gjennom gradvis tilnærming ønsker de å bevisstgjøre de unge elevene på verktøyets funksjoner, samt styrker og svakheter. 

– Hvis KI ikke helt vet hva det du spør om er, finner den bare på noe. Da kan det fort bare komme tull. 

Derfor mener han det er ekstra viktig at elevene lærer å være kildekritiske.

– Når vi lar elevene bruke det, så må vi også jobbe for at de skal forstå hva det egentlig gjør. Vi er helt nødt til å ha en lang prat med dem om digital dømmekraft. 

Er arbeidet med KI annerledes hos dere, da dere er en barneskole? 

– Ja, det tror jeg. Jo eldre man blir, jo mer reflektert er man i bruken av det. Der må vi være forsiktige. 

Til tross for at Christi Krybbe Skoler er Nordens eldste skole, er teknologien i full bruk.

Ved bevisst bruk, ser Aas likevel stor verdi i det digitale verktøyet. 

– På lik linje med en kalkulator, så kan du ikke la være å bruke det. Kalkulatoren er jo helt fantastisk når du vet hva du skal putte inn. 

– Vi må ikke være redde for å bruke det, men heller nysgjerrig på hva det er.

 – Må lære å bruke teknologien pedagogisk

Johnny Langeland er rektor på Haukedalen skole.

Rektor på Haukedalen skole, Johnny Langeland, forteller at også de vil ha økt fokus på digitale ferdigheter fra høsten av. 

 – Vi er i en utforskende fase. 

Han forteller at de er nysgjerrige på bruk av KI i barneskolen. 

– Det å lære å bruke denne teknologien på en pedagogisk og trygg måte er noe vi ønsker å få mer kunnskap om, spesielt når det gjelder de yngste elevene. 

I likhet med Christi Krybbe Skoler, vil de på Haukedalen også gradvis innføre bruk av kunstig intelligens. 

– For mye bruk av KI kan hindre kreativitet, sier Langeland. 

Kunstig intelligens er ingen erstatning 

Økt fokus på digitalisering betyr ikke at kunstig intelligens skal ta over undervisningen, men heller fungere som et styrkende virkemiddel. 

Det poengterer rektor på Christi Krybbe Skoler, Martin Aas. 

– Vi skal ikke stoppe å skrive selv, vi skal ikke stoppe å jobbe uten KI.

Bergen kommune

ByMag har flere ganger forsøkt å komme i kontakt med byråden for barnehage og skole Christian Haugen (FrP), for å få en kommentar. Byråd Haugen har ikke hatt tid til å besvare våre henvendelser. 

Powered by Labrador CMS