Kultur

I januar gikk jusrevyen 2024 "Som sett på TV" i Bergen.

Måtte kutte flere sketsjer: – Så billig at det ikke er morsomt

Jusrevyen "Som sett på TV" måtte kutte flere sketsjer i planleggingsfasen. Humorsjef i NRK mener grensene for hva som er greit å le av endres kontinuerlig.

Publisert Sist oppdatert

Med sine drøye vitser og brutale kommentarer skaper TV-profiler som Gauteshow og St. Sunniva store diskusjoner i kommentarfeltene på hva som er greit å tulle med i dagens samfunn. 

Årets jusrevy "Som sett på TV" hadde forestillinger i slutten av januar. Da sjefene for jusrevyen skulle begynne årets prosjekt, opplevde også de at det var vanskelig å finne grensen for når fri humor bare ble til billig humor. For revysjefene ble viktigheten av fri og god humor kritisk under revyen. Der ble det vitset om både Hitler, terroristgruppen IS og funksjonshemmede. 

– Revyhumoren er allerede litt på kanten, så man kan lene seg greit på sjangeren i seg selv, mener revysjef for jusrevyen "Som sett på TV".

Bilder fra jusrevyen som hadde forestillinger i januar.

– Vi kan ikke drive med forhåndssensur

Henrik Aksnes (24) var kreativ leder for jusrevyen 2024. I følge han, var den frie humoren bærebjelken for hele revyen. 

– For meg, er fri humor knyttet tett opp mot ytringsfriheten. Derfor satt jeg veldig pris på at jeg følte vi kunne tulle med alt, forteller Aksnes.

Ved siden av Aksnes sitter Ulrik Olsen (24), kreativ sjef for revyen.

– Hele poenget med en revy er jo humor, nikker Olsen.

Edvarda Webster Munthe-Kaas (25) var administrerende revysjef. Juss-studenten understreker viktigheten av å ikke drive med forhåndssensur på innholdet man produserer.

Likevel mener hun at det er noen ting man kan holde seg for god for.

– Jeg er ikke 100% enig i at absolutt alt kan køddes med.

Tre av årets revyansvarlige: Ulrik Olsen (venstre), Edvarda Webster Munthe-Kaas (midten) og Henrik Aksnes (høyre).

– Det går i bølger

Christina Rezk Resar er humorsjefen i NRK.

Christina Rezk Resar, humorsjef i NRK, forteller at grensene på hva som er greit å le av og ikke, endres kontinuerlig på samme måte som samfunnet.

– Vi er inne i en tid hvor det skjer mye rundt oss, både politisk og økonomisk. Det preger også humoren, mener hun.

Resar mener humoren som har dominert samfunnet de siste årene har vært veldig variert. 

– Det går i bølger, og det er det som gjør det så gøy å jobbe med. 

Videre forteller Resar at det ikke finnes en oppskrift på humor, og at komikere derfor må være modige.

Hitler, pedofili og blackface måtte ut

For revysjefene var det til tider krevende å skille mellom "tør" og "bør".

Opplevde dere noen øyeblikk hvor dere ble usikre på hva som var greit?

På sekundet deler alle sjefene et lurt blikk, før Aksnes bryter ut:

– Hundre prosent. Mye av humoren man ikke har lov å tulle med er jo også veldig billig humor. Så det er lett å gå i den fella, mener han.

Han forteller om Hitler-sketsjer som gjerne ble dratt litt for langt i revyens hete.

Revysjefen ser bort på Aksnes.

– Så vet jeg Henrik kanskje ikke har lyst å si det, men det var noen pedofili-sketsjer som måtte kuttes, legger hun til.

 Hvorfor det?

– Det var for mange av dem, skyter Olsen inn.

De andre sjefene drar på flirebåndene.

Noen skjetsjer måtte kuttes i planleggingsfasen, forteller revysjef Munthe-Kaas.

I tillegg ble sketsjer som vitset med blackface fort sensurert av de kreative sjefene. Fellesnevneren for nedtoningene var mangelen på høy kvalitet, deler revysjefen Munthe-Kaas.

Høy kvalitet og riktig kontekst

Du har lov å kødde med alt, mener Schjelderup.

Komiker Christoffer Schjelderup er blant de som understreker poenget om at høy kvalitet sammen med riktig kontekst er kritisk for responsen på drøy humor.

– Du har lov å kødde med alt. Det kommer bare an på hvor flink du er som komiker og hvilken intensjon du har bak vitsen, påpeker komikeren.

Schjelderup legger også til at god humor avhenger av riktig kontekst.

– Det er forskjell på hva du sier i en dåp og med nære venner. Hvis du ikke klarer å skjønne hvilken kontekst du er i kan du like gjerne holde kjeft.

Risikerer å miste mye moro

Mens revyens vits om pedofili får terningkast fem av BT, blir Gauteshow slaktet etter humor som involverer kortvokste.

Hva skiller deres vitser fra Gauteshow?

– Jeg føler Gauteshow provoserer kun for å provosere, og ikke for humorens skyld, sier Munhte-Kaas.

Revysjefen understreker at man som seer blir sittende lenge etter hver vits, mens revyer har mer fart, ifølge henne. Aksnes er enig i at det er mye som skiller sjangrene.

– Jeg tror dessuten vi har mer til poengene våre. Har vi samme poeng som Gauteshow blir det en vits i forbifarten til et større poeng, legger han til.

På tross av omdiskuterte vitser, mener NRKs humorsjef at det er gøy å ha komikere som pusher grenser. Det er Aksnes enig i.

– Det er alltid bra å ha ytre krefter som pusher samfunnet litt. Hvis vi blir alt for bekymret for hva folk er komfortable med, mister vi veldig mye moro, mener Aksnes.

Powered by Labrador CMS