Sport

Lasse Pedersen Aaberg og Marte Eline Havre lader opp til Bergensracet.

– Håper på det beste, men frykter det verste

Bergensracet nærmer seg. 13. april braker det løs. Deltakerne har mulighet til å være de første til å kvalifisere seg til årets landsfinaler. 

Publisert

Et lite hakk under Formel 1 finner vi rallycross og bilcross. Bergensracet er årets største race i Bergen, og arrangeres på Eikås motorsportsenter. Det blir premie til alle finalister, og pengepremie til de fem beste i alle klasser. Førstepremien i de ulike klassene er 12 000 kroner.

Lasse Pedersen Aaberg (20) og Marte Eline Havre (23) skal begge delta i Bergensracet. Aaberg i rallycross og Havre i bilcross.

Rallycrossbilen til Aaberg er ikke i ønsket farge, men skal etter hvert lakkeres rød og sort. Litt som Lynet McQueen.
Det er kun tillatt med en fører i bilen under race, men hvis man prøver hardt nok kan man kanskje få plass til to.
Hvorfor Aaberg vil lakkere bilen en annen farge, kan man lure på. Se den glinse i solsteken.
Bilens ytterlag er tynne plater, som lett kan ødelegges ved kollisjon, eller en litt uforsiktig mekaniker.

– Kjør mest mulig

Før racet får deltakerne i Norsk Motor Klubb Bergen (NMK Bergen) kun to treninger. På treningene kjører de tre runder rundt banen om gangen.

– Vi kjører tre runder på rappen, så venter vi på tur igjen. Deretter kjører vi tre nye runder, og slik holder vi på i tre timer, forteller Aaberg. 

Foto: Iris Benum Bjoraa / Bymag

På Eikås motorsportsenter har deltakerne kun ti treninger i 2024. Hvordan man da blir god, er det kun deltakerne som har svaret på. 

– Det viktigste er å kjøre mest mulig. Mye har med sporvalg å gjøre, og den generelle kjøreteknikken. Rett og slett få flyten i kjøringen. Man må prøve å feile litt, og finne ut av hva som fungerer best, uttrykker Aaberg.

Havre forteller at hvis man sammenligner NMK Bergen med andre klubber, så ser man at NMK Bergen ikke har så mange treninger. 

– Det er viktig å utnytte treningene så godt som mulig. Vi har ofte kamera i bilen, og da er det lurt å analysere hva man har gjort etterpå, sier Havre.

Til tross for lite banetrening satser Aaberg på pallplassering. 

– Jeg kjører en del i simulator, og ja, så klart satser jeg på pallplassering. Jeg håper på det beste, men frykter det verste, sier han. 

Aaberg mener det ikke er noen grunn til å spare på kruttet til konkurranser.

Må selge bilen sin

Alle bilcrossbilene i seniorklassen, og bilcrossbilene som kvalifiserer seg til finale i juniorklassen, er det mulig å legge inn bud på. For å ha muligheten til å kjøpe en bil, eller beholde egen bil, er man nødt til å kjøpe lodd på bilen. I etterkant av løpet trekkes det hvem som får lov til å beholde eller kjøpe bilen. Dette gjelder kun bilcrossbilene - rallycrossbilene er ikke til salgs.

– Hvis man vil beholde egen bil, kjøper man lodd. Hvis den er totalt vrak, kjøper man gjerne ikke lodd, forteller Aaberg. 

Aaberg forklarer at man ofte blir tvunget til å selge egen bil, ettersom noen andre har kjøpt lodd på bilen. Både Aaberg og Havre har en ekstra bil stående hjemme i tilfelle de skulle måtte selge bilen sin etter racet. Aaberg blir likevel ikke pliktig til å selge bilen sin etter Bergensracet, fordi han konkurrerer i rallycross-klassen. 

Havre har kjøpt lodd på bilcrossbilen sin. Et lodd koster 370 kroner.
Havre har kjøpt lodd på bilcrossbilen sin. Et lodd koster 370 kroner.
Havre har kjøpt lodd på bilcrossbilen sin. Et lodd koster 370 kroner.

De som ender opp med å måtte selge bilen sin, har ofte ikke god nok tid til å bygge ny bil før neste race. 

– Du kan klare å bygge en ny bil på en uke, men da må du bruke mye tid. Da må du også ha en bil med en god motor, hvis ikke vil det nok ta lengre tid. Jeg tenker kanskje at det tar en måned hvis du bruker en dag her og der, og det har man ofte ikke tid til fra et race til et annet, sier Havre.

Lodd-ordningen kan være frustrerende for de som har mekket lenge på egen bil, men den har en vesentlig effekt når det gjelder penge-aspektet i sporten.

– Ordningen er for å holde kostnadene i sporten nede. Den er der slik at folk ikke skal kunne legge inn masse penger i bilen sin. Alle bilene skal ha en verdi av 15.000 kroner, det er i hvert fall det de selges for, forteller Havre. 

Det at alle bilcrossbilene er verdt 15.000 kroner gjør at deltakerne ikke legger inn mer penger enn nødvendig i bilen. Det er også med på å holde prisnivået i sporten nede.

Det er her det skjer. Førstemann til mål, etter fem runder rundt banen.

No pain, no gain

– Det er veldig mye som kan gå galt under et løp. Det er ikke mye som skal til, så er du helt ut av det, sier Havre. 

Hun uttrykker a det kun er snakk om små feilberegninger, så kan bilen havne på taket. Selv har hun havnet på taket på bilen. 

– I finaler pleier jeg å kjøre mer risikabelt, og det er gjerne da jeg krasjer, forteller Havre. 

Et løp på Eikås varer gjerne i tre til fire minutter, og på de rette strekkene når bilcrossbilene gjerne en fart på 100-120 km/t, og rallycrossbilene 120-150 km/t. 

Til tross for høy fart er havre ikke redd for at det skal gå galt.

– Jeg er glad i alt som har med fart å gjøre, jeg elsker fart. Man sitter ganske trygt i bilen, understreker Havre. 

Powered by Labrador CMS