Innenriks

Grønnsaker i påskeegget
Påsken er rett rundt hjørnet og matbutikkene er i priskrig. I år er fokuset på frukt og grønt. Dette er studentene kritiske til.
For mange er et påskeegg fylt med godteri, en viktig del av påsken. I år har matbutikkene et nytt fokus: det friske og grønne.
Billig agurk

Leonora Jacobsen (23) og Nora Betanzo (20) studerer samfunnsøkonomi ved UiB. De stiller seg kritiske til endringene.
De har fundert over hvorfor matbutikkene velger å fokusere på frukt og grønt istedenfor godteri.
– Det er så mye fokus på godteri i påsken. Av den grunn har folk gjort det til vane å kjøpe mye søtt rundt påsketider.
Videre undrer hun over om matkjedene uansett forventer høy etterspørsel etter godteri i påsken, og at de da velger å legge priskuttet et annet sted.
– Er dette bare en markedsstrategi som gjør at de store kjedene tjener enda mer? sier Jacobsen spørrende.
Selv skulle hun heller tenke seg at priskrigen var i den søtere avdelingen i butikken.
– Det er ikke billig agurk og gulrøtter en trenger å knaske på i påskeferien, flirer Jacobsen.
Heller gulrot enn pisk
Kristine Arvin er kommunikasjonsrådgiver for Kiwi. Hun er uenig med påstanden til Jacobsen.

– Vi er mest opptatt av at det skal være et godt tilbud på alt for alle. Det har ingen sammenheng med at en pleier å kjøpe godteri i påsken.
Videre forteller hun at Kiwi har hatt stor suksess med priskuttet.
– Vi har 20 prosent oppgang på frukt og grønt før påske, sammenlignet med tiden før påsken i fjor. Det var vi som startet priskrigen, deretter kom de andre etterpå. For oss er det viktig med fokus på sunnere varer, dette føler jeg vi har klart.

Ved spørsmål om de heller vil at folk skal spise "sunnere" i påske er svaret enkelt:
– Vi er heller opptatt av gulrot enn pisk. Folk må få kjøpe og spise det de vil, til en billig penge.
"Sunn godtepose"
Arild Remme er regionsdirektør for Rema 1000 region vest. Butikkjeden har også hatt fokus på sunnere varer. De er uenig i Jacobsen sin teori om kutt på frukt og grønt.
– Det har ingenting med etterspørselen på godteri å gjøre. Vi har hatt et fokus på frukt og grønt nå i perioden før påske, og vil fortsette med det. Så kan hver enkelt velge om en vil kjøpe sunne eller usunne varer.
Videre forteller Remme at planen om å kutte prisen på frukt og grønt ikke var tilfeldig.

– Vi har lenge planlagt å ha tilbudet om en "sunn godtepose". I den forbindelse har vi kuttet prisene på frukt og grønt. Vi er opptatt av å ha et variert tilbud, med forskjellige varer, sier han.
Påskeharen
Leonora Jacobsen og Nora Betanzo mener påskeegget hører med i påskeferien. På tross av at de godt kunne tenke seg en annen type priskrig, liker de tilbudet på de "sunnere" varene.
– For oss studenter, er det alltid bra med et tilbud. Vi må jo nesten ta det vi kan få, sier Jacobsen mens Betanzo nikker og sier seg enig.
Selv om butikkene har valgt å sette fokus på frukt og grønt denne påsken, forblir nok påskeegget en del av tradisjonen. Enten det er fylt med gulrot eller godteri.