Innenriks

På UKULT er skiltingen tydelig på at innholdet skal være på ungdommens premisser. Sean Turnville-Johannessen (t.v. foran), Arambha Shrestha (t.h. foran), Tala Rose Laurance (t.v. bak) og Matylda Nykiel (t.h. bak).

Det er ukult å lese, men ikke på UKULT

Norsk ungdom har lavest leselyst av samtlige kartlagte land. – Folk var sjokkert da jeg sa jeg skulle på lesesirkel i dag, deler Arambha Shrestha.

Publisert

Shrestha er elevrådsrepresentant for klassen sin ved Olsvikåsen videregående skole, og er på Bergen offentlige bibliotek etter å ha deltatt på lesesirkel for unge.

– Lesing er ukult blant ungdom, mener Shrestha.

Han begrunner med at det kun dukket opp fire elever da det ble arrangert lesesirkel på skolen hans.

Shrestha ble inspirert til å lese mer etter at klassen hans deltok i et samarbeid med Bergen offentlige bibliotek, og laget bokanbefalinger i podkast og på brosjyre.

Olsvikåsen videregående skole har over 500 elever inneværende skoleår.

Shrestha tror at selv de som liker å lese vil fremstå som flertallet, og ikke ønsker å fronte interessen.

Lesegleden stuper

Norske elever har den laveste lesegleden av alle. Resultater fra den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021 ble publisert i fjor, og viste at norske elever skåret dårligst på leseglede av alle de 65 landene som deltok.

Det internasjonale gjennomsnittet viste at 42 prosent av elevene likte veldig godt å lese. I Norge var andelen 13 prosent, og i den norske PIRLS2021-rapporten står det:

«Det er en klar sammenheng mellom positive holdninger til lesing og god prestasjon i PIRLS, både internasjonalt og i Norge, og det er derfor bekymringsverdig at Norge er det landet i PIRLS 2021 hvor elevene liker dårligst å lese.»

Leseforsker Hoel tipser om å lage seg et mobilhotell, og sette seg ned med en god bok på et sted uten «pling og blink».

Økt behov for selvkontroll

Professor i lesevitenskap, Trude Hoel, arbeider ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning ved universitetet i Stavanger.

– Det å lese den lengre teksten blir stadig mer utfordrende, sier forskeren.

Hoel viser til hvordan digitale medier har endret lesevanene våre.

– Vi leser overskrifter, før vi suser videre via neste hyperlenke. Det blir enormt vanskelig å kontrollere seg selv, for å ikke gjøre noe annet samtidig, som å sjekke e-posten, eller se på Instagram, tror forskeren.

Lydbok hjelper ikke

Hoel er tydelig på at det kun er lesing som hjelper, når målet er å bli en god leser.

– Vi er i en stor lydboktid, hvor folk piler gatelangs med lydbok og podkast på øret, sier hun.

Ifølge Hoel er det gjennom tradisjonell lesing vi utvikler leseferdighetene våre.

– Å lytte til lydbok kan gi fantastiske opplevelser, men det påvirker ikke leseferdigheten, slår forskeren fast.

Lesefellesskap

Bibliotekar Solsvik viser frem nynorsk ungdomslitteratur.

På Bergen offentlige bibliotek er det egen ungdomsavdeling i andre etasje.

Hver onsdag arrangeres UKULT (Ung Kultur). Det er et treffpunkt for ungdom mellom 13 og 18 år hvor det tilbys blant annet lesestoff, brettspill, TV-spill, filmvisning og kreative aktiviteter.

– Det er ungdommene selv som skal bestemme innholdet i UKULT, sier bibliotekar Silje Monsen Solsvik.

Da en ungdom etterlyste lesesirkel, var UKULT snar med å legge ut invitasjon til boktreff. De som møtte opp er fornøyd med ettermiddagen, og ser frem til å lese noe nytt.

I ungdomsavdelingen på biblioteket er det ulike soner for lesing, avslapping eller hvor man kan titte ut på bylivet utenfor.

– Vi fikk noen tips fra bibliotekar Silje, og så ble vi som deltok enige om å lese boken «Vi var løgnere» til neste treff, forklarer lesesirkel-deltaker Sean Turnville-Johannessen.

– Boka finnes både på norsk og engelsk, slik at hver enkelt kan lese det som passer best, legger han til.

Turnville-Johannessen leser mest bøker i fantasy-sjangeren til vanlig, men er spent på hva han vil synes om månedens bok.

Skjermbruk har skylden

Ungdommene på dagens lesesirkel tror sosiale medier er et tidssluk for mange, og prøver å være bevisste på egen skjermbruk.

– I sosiale medier kan du se video etter video, men de inneholder ofte akkurat det samme, bare med en liten ny vri, sier Turnville-Johannessen.

Shrestha og Turnville-Johannessen skal lese samme bok, men på hvert sitt språk.

Ifølge leseforsker Hoel, kan nettopp skjermbruk ha påvirket til de rekorddårlige leseresultatene.

– Årsaksstudier viser at en del av resultatene skyldes koronapandemi med periodevis stengte skoler, og den andre store x-faktoren handler om skjerm, forklarer hun.

Elevrådsrepresentant Shrestha prøver å holde seg mest mulig unna mobilen, og tipser om at buss og tog kan være fine steder å lese bok på.

– Gjennom bøker kan du lage en helt ny verden i hodet ditt, og utvikle kreativiteten din, sier Shrestha.

Åpen invitasjon

17. april er neste dato for UKULT lesesirkel.

– Uansett om noen liker å lese på norsk, engelsk, nynorsk, eller hva som helst, så ønsker vi å bli kjent med flere som vi kan snakke om bøker med, sier Shrestha.

Han oppfordrer ungdom til å komme til biblioteket og bli med.

Powered by Labrador CMS