Innenriks
Lokker med gratis førerkort
Busselskapene sliter med rekruttering av nye bussjåfører, og skal nå tilby gratis utdanning. Sjåførene vil heller ha bedre skiftordninger for å bli i yrket.
I en pressemelding utsendt 28. februar kunngjorde Skyss at et spleiselag mellom fylket og busselskapene skal bidra til rekruttering av flere bussjåfører i fylket.
Mangel på bussjåfører har vært en utfordring i flere år. Dette har hatt direkte konsekvenser for driften av et bærekraftig og effektivt kollektivtilbud i fylket. Denne nye avtalen skal sikre over 60 nye bussjåfører i Vestland.
I fjor bevilget fylkestinget i Vestland penger til å rekruttere flere bussjåfører. I første runde ble det valgt ut 15 kandidater. Nå skal et spleiselag mellom fylket og busselskapene sikre opplæring til ytterligere 47 sjåfører som skal kjøre buss i Vestland.
Pressemelding: Skyss
Sammen skal Skyss og busselskapene som kjører for dem (Tide, Vy, Firda Billag, og Modalen-Eksingedale Billag) betale for kjøreopplæringen på private trafikkskoler. Gjennom denne ordningen binder sjåførene seg til å jobbe for busselskapene i 3 år.
Ifølge Kjøresmart.no koster det mellom 85.000-100.000 kroner for komplett førekort for buss.
Dårlige skiftløsninger
William Steffensen (61) har jobbet som bussjåfør i to år. Han forklarer at bruk av lite arbeidsvennlige skiftløsninger er en stor grunn for at mange faller ut av yrket.
– Det blir lange dager og man blir veldig bundet. Jeg har kjennskap til flere som slutter i yrket på grunn av ugunstige vakter, og lange og krevende arbeidsdager.
Mange bussjåfører, spesielt i de større byene, jobber i såkalte "delt-skift". Da kan man ha en flere timers lang pause midt på dagen. På denne måten kan selskapene sikre seg sjåfører som kan kjøre på både morgen- og ettermiddagsskift samme dag.
Slike arbeidstider gir lite fleksibilitet i egen hverdag, forklarer flere bussjåfører, som ikke ønsker å stå frem.
– Passer en del, men ikke alle
Prosjektleder for rekruttering for VY Buss Aril Nylend, bekrefter at flere busselskaper har oppdeling av skift, såkalte delt-skift.
– Det har med mengden kjøring å gjøre, sier Nylend.
I rushtiden, når folk skal til og fra jobb og skole, er det et større behov for flere busser i trafikk og dermed flere sjåfører på jobb. Mellom de travleste punktene, er det ofte ikke nok oppdrag til å ha alle på jobb, forklarer prosjektlederen.
– Det er noe bransjen har som passer en del, men absolutt ikke alle.
Hvordan skal dere ta hensyn til misnøyen rundt delt-skift med tanke på rekruttering og ivaretakelse av sjåfører?
– Vi prøver så langt det lar seg gjøre, men vi må forholde oss til kontraktene med våre oppdragsgivere hvor alle turer skal kjøres. Da er ikke delt-skift til å unngå, men vi jobber med det og vi ønsker oss flere bussjåfører.
Attraktivt tilbud
Da tilbudet først ble annonsert i november 2023, var det tilbud om 15 plasser. Etter høy forespørsel og kamp om plassene ble det i februar annonsert 47 nye plasser.
I pressemeldingen utsendt 28.02 sier Jørgen Haukås, administrerende direktør i Tide Buss AS, følgende om satsningen i fylket:
– Vi er svært fornøyd med det utvidede samarbeidet. Det er i alles interesse at flere kan reise med kollektivtransport, og for å lykkes trenger vi flere bussjåfører. Vi kan tilby en trygg, ansvarsfull og spennende jobb med gode kollegaer, og vi gleder oss til å få flere flinke sjåfører på laget.
Nylend i VY Buss trekker frem at mange i bransjen jobber målrettet med rekruttering.
– Hvert år frem til 2030 trenger vi 1000 nye bussjåfører i Norge. For å nå målet, må vi bli enda flinkere til å få frem det positive med yrket.
– En god mulighet
Steffensen er positiv til den nye satsingen.
– Jeg betalte for førerkortet selv da jeg sto i en situasjon hvor jeg måtte finne meg et nytt yrke. Det var dyrt og krevende å ta lappen i godt voksen alder. Hadde jeg hatt sjansen, hadde jeg gjerne benyttet meg av dette tilbudet.
En annen bussjåfør, som ikke ønsker å stille med navn, er også positiv til rekrutteringstiltaket.
– De fleste av oss er langt oppi årene og nesten pensjonister. Derfor må det komme flere unge folk inn i yrket. Det er en god mulighet for noen som vil ha fast jobb og gratis utdanning. Det er et stressende, men fint yrke, sier sjåføren.