Sport

Bilde fra startfelt på 3 km løpet i 2023

Suksessfullt tunnelløp får ikke fortsette 

Fyllingen Idrettslag ønsker å gjøre det suksessfulle tunnelløpet i Fyllingsdalen til en årlig tradisjon, men fylkeskommunen setter ned foten.

Publisert Sist oppdatert
Bilde fra løpet i 2023

14. april 2023 arrangerte Fyllingen idrettslag og BFG Bergen Løpeklubb for første gang et løp i Fyllingsdalstunnelen, etter et oppdrag fra Miljøløftet.

Deltakerne kunne velge mellom en 5 km løype eller en 3 km løype, som strakte seg til midten av tunnelen og tilbake. Løpet hadde god oppslutning med rundt 900 deltakere på selve løpet og over 3000 deltakere samlet med familiearrangement og sykkelløpet.

Atle Børnes, leder i Fyllingen idrettslag, var med på å arrangere løpet i 2023. Han forteller om gode forhold og muligheten for å sette personlige rekorder inne i tunnelen.

— Løypen er flat og fin, i tillegg er det stabilt vær. Om det blåser eller regner på utsiden, er det alltid opphold i tunnelen. Gummidekket på bakken er også godt å løpe på. Det er perfekte forhold, noe som gjør at man kan få gode tider. Det er jo mange som er interessert i å sette nye rekorder, forteller Børnes.

I ettertid fikk de gode tilbakemeldinger; mange takket og så frem til neste tunnelløp.

Atle Børnes

Avslag fra fylkeskommunen

Klubben søkte om å arrangere løpet igjen i 2024. De fikk tilbakemelding om at dette ikke var mulig, da fylkeskommunen ønsket å erfare driften av tunnelen det første året etter åpningen.

Et år senere søkte de på nytt, men fikk igjen avslag.

Fylkeskommunens begrunnelse var at arrangementet ville kreve stenging av tunnelen for allmenn ferdsel, noe de ikke ønsket å tillate.

— Dette vil kunne gå ut over forutsigbarheten og fremkommeligheten for de som bruker gang- og sykkelvegen. Vi er bekymret for at det vil kunne føre til at det blir mindre attraktivt å bruke gang- og sykkelvegen og føre til en reduksjon i antallet brukere av tunnelen. Det er videre ingen reelle alternative ruter for gående og syklende ved stenging av Fyllingsdalstunnelen, forteller Mats Korneliussen som er seksjonsleder i veiforvaltning i Vestland fylkeskommune. 

Klubben foreslo en løsning der de som måtte passere tunnelen denne timen, kunne bruke bybanen gratis under løpet, men dette ble avvist.

Fylkeskommunen svarer med at de har undersøkt og vurdert muligheten til å bruke bybanen som alternativ ved stenging, men at det ikke er mulig å legge til rette for at personer kan benytte bybanen gratis mellom Fyllingsdalen og Kristianborg. 

— Derfor er det ikke vurdert som et reelt alternativ, forteller Korneliussen. 

Positivt for klubben og lokalmiljøet

Klubben mener samfunnsnytten ved å arrangere løpet veier tyngre enn ulempene for de få som måtte ta bybanen gjennom tunnelen den timen løpet foregår.

— Det har vært et helhjertet forsøk fra oss på å få det til, men vi ser at vi ikke får den muligheten, sier Børnes.

Videre forteller han at et slikt løp vil være positivt for både nærmiljøet og for løpemiljøet i Bergen, da det ikke finnes lignende arrangementer i området. Det var av stor allmenn interesse å få løpet til å bli en årlig tradisjon.

Ett slikt arrangementet ville ha skapt inntekter for klubben, noe som kunne ha bidratt til et bedre tilbud for medlemmene. Rundt 90–100 personer deltok på dugnad ved forrige løp, noe som viser lokal interesse og engasjement.

— Jeg mener det handler om et samfunnsperspektiv. En slik tunnel er jo et offentlig gode. Fellesskapet og gleden ved at så mange kan delta i løpet, veier tyngre. I løpet av en time passerer det ikke så mange gjennom tunnelen, så det at de må over på bybanen tror jeg ikke skal være ett stort problem, forteller Børnes.

Klubben stiller også spørsmål ved hvorfor store løp som Bergen City Marathon kan stenge sentrale bygater, mens de ikke får lov til å stenge en gang- og sykkeltunnel for en kort periode.

Fylkeskommunen formidler at selv BCM medfører stenging av flere viktige gater i Bergen sentrum, men at det her finnes alternative ruter som både kollektiv transport, utrykningskjøretøy og ikke minst gående og syklende kan benytte seg av når arrangementet pågår. 

— Det er her den vesentlige forskjellen er ved å stenge gater med alternativ rute ved neste gatehjørne, og stenging av en tunnel, hvor det ikke er noen alternativ rute for gående og syklende — slik som Fyllingsdaltunnelen, forteller Korneliussen.

Mange løpere har uttrykt skuffelse over at løpet ikke kan arrangeres igjen, forteller Børnes avslutningsvis.

Bilde fra løpet i 2023
Powered by Labrador CMS