Innenriks

Bergen City Marathon har solgt ut på rekordtid: Unge jenter tar deler av "skylden"
Løpebølgen har for alvor skylt inn over Bergen, og har tatt med seg en ny målgruppe: Unge jenter. Det har sosiale medier en stor rolle i, mener ekspert.
Det kan se ut som den mye omtalte løpetrenden har kommet for å bli. Bergen City Marathon, arrangert av TIF Viking, har blitt solgt ut på rekordtid. Daglig leder og presseansvarlig i TIF Viking, Roger Gjelsvik, er svært begeistret over det økende engasjementet.
— Det er utrolig gøy å se hvor populært det har blitt. I år vil det være rundt 18-19 000 påmeldte, det er ny rekord, sier han med et smil.
Billettene ble revet av hyllene raskere enn noen gang og Gjelsvik er tydelig på at dette skyldes den økende løpebølgen, men at sosiale medier skal ha mest honnør.
— Tidligere år har den mest sentrale profileringsplassen vår vært Bergens Tidene, men nylig har det snudd. Nå er sosiale medier den viktigste kanalen vi har, forklarer han.

Det er også tydelig hvor de har hentet ekstra inntekter.
— Den største forskjellen fra i år til tidligere år er antall unge som er påmeldt, spesielt unge jenter. Det er den målgruppen der vi har hatt mest vekst.
Bergen City Marathon bruker sosiale medier som en plattform for reklame, men får også ekstra drahjelp av algoritmer. Instagram, Tik-Tok og Snapchat er fylt med influensere og “vanlige” folk som deler sine løpeopplevelser.
Bitt av basillen
Henriette Kleppestø er en av de som har latt seg påvirke. Før hun startet treningen hadde hun aldri løpt mer enn noen få kilometer, og nå skal hun bryne seg ut på 21.2 av dem.
— Tidligere har jeg kun fokusert på styrketrening. Jeg har bare brukt mølle som oppvarming, men nå er det en del av hverdagen, sier hun lattermildt.
Det er ingen tvil om hvor hun fikk sin inspirasjon fra.
— Det er jo klart at man har fulgt med på sosiale medier og ser at det har blitt det mest populære. Spesielt siden fjoråret har jeg merket en stor økning i antall videoer og innlegg som handler om løping.
Onde tunger vil ha det til at trening på sosiale medier har en negativ påvirkning på unge. Kritikken er ofte knyttet til kroppspress og usunne sammenligninger. Kleppestø er klar over problematikken, men mener at løpetrenden er unik.
— Med løping er det nødvendigvis ikke noe fysikk man trenger å oppnå, det viktigste er at man får en pause fra hverdagen for å forbedre seg selv, forklarer hun.
At unge er på sosiale medier, er ikke ferskvare. I en SSB-undersøkelse fra 2023 viser tall at 97% av nordmenn mellom 16-24 befinner seg på sosiale medier. Da er det klart at påvirkningspotensialet er stort.

- Ingen overraskelse
Heidi Marie Sperre mener det er en klar korrelasjon mellom påmeldingstallene på Bergen City Marathon og løpetrenden. Hun er digital sosiolog og gründer av kommunikasjonsbyrået FLY AS, og har flere års erfaring med markedsføring på sosiale medier. Gründeren har fått med seg trenden, og mener den har kommet for å bli.
— Vanligvis ser vi at trender kommer og går, men denne løpebølgen har vært tiltagende de siste årene, forteller hun.
Videre forteller Sperre at det er ingen overraskelse at unge jenter har økt deltakertallene. Løpetreningen har utviklet seg fra noe personlig og individuelt, til å være preget av fellesskap.
— I all hovedsak er det en personlig treningsform, men det har utviklet seg til en kultur som drives i stor grad av sosiale medier. Dette elementet om fellesskap som vi finner på sosiale medier øker motivasjonen og støtten, mener hun.
Sperre er enig i de negative inntrykkene sosiale medier kan gi oss, men sier seg enig i Kleppestøs teori; Løpebølgen er positiv.
— Tidligere har vi sett et mye mer polert bilde på sosiale medier med trente kropper, nå er det mer variert og folk kan kjenne seg mer igjen i det de ser. I denne sammenhengen er det klart at sosiale medier bidrar til noe positivt, men folk kan likevel oppleve usunne sammenligninger, avslutter Sperre med.