Melding
Askøybroen skal utbedres for 149 millioner kroner
Opprustningen av broen starter etter planene i mai.
Det skriver Vestland fylkeskommune i en pressemelding.
Bakgrunnen skyldes skader på broen. I dag kjører tusenvis av biler over broen hver eneste dag, samtidig som fartsgrensen er satt ned til 50 km/t ved enkelte partier. Fartsgrensen er normalt 70 km/t.
Viktig veisamband
– Askøybroen er eneste veisambandet mellom Askøy og fastlandet og trafikken er stor. Broen representerer dessuten store verdier som må vedlikeholdes for å sikre broen en levetid på 100 år. Derfor prioriterer vi nå nødvendig og kritisk vedlikehold for at den skal tåle påkjenningene som vær, vind og trafikk utsett den for, sier fylkesordfører Jon Askeland i pressemeldingen.
Da Askøybroen ble bygget i 1992 var broen Skandinavias lengste hengebro med sine 1057 meter, og et hovedspenn på 850 meter. Fylkestinget godkjente budsjettet for prosjektet tirsdag, og planlegger for å signere kontrakt i løpet av mars måned.
Tall fra 2023 viser at 8979 personer pendler ut av kommunen, mens 2589 personer pendler inn i kommunen daglig. I snitt passerer rundt 21.000 kjøretøy broen hver dag.
Vil få minimale trafikale problemer
Arbeidet vil få små konsekvenser for trafikken.
– Arbeidet vil skje i høyden og ikke i kjørebanen, men noen arbeidsoperasjoner vil kreve innsnevret veibane og kortere stenginger på nattestid, opplyser fylkeskommunen i pressemeldingen.
De mest kritiske delene av brokonstruksjonen er hovedkabalen og hengestagsfestene. Hengestagene er festet til hovedkabelen på broen med forbindinger som tidligere ikke ble brukt på hengebroer da broen ble bygget.
– Nå kan vi slå sammen disse to nødvendige vedlikeholdsprosjektene, noe som er mer effektivt og gir mindre kostnader enn to enkelte prosjekt, forklarer Askeland.
Fylkeskommunen understreker at alle arbeidsoperasjoner vil bli tilpasset trafikken for å gi minst mulig konsekvenser.