Kultur

Anders og Jarle tar seg en 7 Fjell pils utenfor Apollon Platebar

Anders (46) og Jarle (53) digger lokalt øl. Likevel sliter flere håndverksbryggerier med å gå rundt.

I 2023 stod Håndverksbryggerier for under 3,5 prosent av ølsalget i Norge. Mange tar opp kampen, men alkoholloven gjør det vanskelig å lykkes.

Publisert Sist oppdatert

– Vi skal ha musikk, også vil vi ha øl.

Utenfor Apollon Platebar i Bergen sentrum sitter Anders (46) og Jarle (53). De skulle ha "Monster" på vinyl, og måtte kombinere dette med en øl. De drikker en halvliter hver fra 7 Fjell.

– Den er kjempegod, sier Anders.

– Ja den er kjempegod, bekrefter Jarle.

De største aktørene på det norske øl-markedet er Hansa Borg AS og Ringnes, begge er danskeide. Dette er overraskende for duoen.

– Det er jo Hansa vi har vokst opp med, sier de samtidig.

Kompisene tror de mindre bryggeriene lager bedre øl fordi det ikke er masseprodusert, og drikker heller det. 

Anders legger til at han drikker mest øl som en kompis av han brygger selv.

– Og den er det god prosent på, flirer han.

Dansk konkurranse

Resultatet av at de største aktørene er danskeide, er at de eneste norskeide bryggeriene på Vestlandet, er håndverksbryggeriene. I Bergen har blant annet 7 Fjell funnet sin plass hos folket og i butikkhyllene. Men på App Stores mest populære Øl-app, "Untappd" er det Salikatt og Lervik bryggeri fra Stavanger som dominerer topplistene.

Bymag møter Daglig leder i 7 Fjell, Jens Eikeset i deres moderne lokaler i etasjen over bryggeriet på Bønes.

Jens Eikeset i 7 Fjells bryggerikjeller på Bønes

På spørsmål om han ser på de andre Håndverksbryggeriene på Vestlandet som konkurrenter, svarer han:

– I mitt hode har vi bare to konkurrenter på markedet og det er Hansa og Ringenes.

Angående rangeringen på "Untappd", sier han at Stavangerbryggeriene er flinke til å følge trender. 

Vi har vært mer opptatt av et solid fundament. Vi er på en måte den norske kvalitetstilbyderen som bør være en motvekt til dansk industriøl, sier Eikeset.

En som er enig i dette er Audun Aspen, barsjef på Apollon Platebar. Han mener 7 Fjell har veldig jevn kvalitet, og sjelden eller aldri dårlig produkt. Dette er en av grunnene til at de nå har dem som hovedleverandør.

Utenom Guinness på tapp, serverer Apollon utelukkende øl fra håndverk- og mikrobryggerier.

Ølutvalget på Apollon platebar

– Det er veldig fint å kunne støtte lokalt, sier barsjefen.

Økonomisk utfordrende

Aspen mener at håndverksbryggeriene i Norge nå har møtt den første knekken. 

– Det er for mange aktører på markedet og folk er for glad i billig øl. Det er dyrt å lage godt øl, sier han.

Drikker folk mindre enn før?

– Vi har like mange kunder, men hver kunde bruker litt mindre penger. Flere drikker billig pils, istedenfor de dyrere håndverksproduktene.

Audun Aspen (til høyre) er barsjef på Apollon

– I tillegg er det svært vanskelig å markedsføre alkohol her til lands, legger han til.

Utenlandske aktører med stor fordel

Bjarte Halvorsen er bryggmester og grunnlegger av nevnte Salikatt mikrobryggeri i Stavanger. Han mener de konkurrerer på et helt annet marked enn 7 Fjell.

Kun 3,5 prosent av markedet i Norge er håndverksøl. Derfor er Salikatt nødt til å eksportere til land som Sverige, Danmark, Tyskland, Belgia og Nederland, forteller Halvorsen.

– Våre største konkurrenter er utenlandske aktører i England og resten av Europa. Det er flere mennesker i de landene det gjelder, og de kan markedsføre så mye de vil. Vi har et dedikert fokus på kvalitet og ønsker ikke ta billigste utvei. Men alkoholloven gjør at Norske mikrobryggeri har en stor ulempe, sier Halvorsen.

Alkoholloven har en egen paragraf som forbyr reklame for alkoholholdige drikke. 

For norske bryggerier gjør dette det vanskelig å konkurrere med utenlandske aktører, både i utlandet og i Norge.

Produksjon av øl på 7 Fjell bryggeri

Når jeg spør Eikeset på 7 fjell-bryggeri om målet er å lage best mulig øl eller å bli mestselgende på markedet, viser han meg en pappkasse, som alle produktene deres fraktes i. "Total World Domination" peker han på, med glimt i øyet. 

– Men det vi egentlig prøver på er å få flest mulig til å drikke best mulig, ikke mest mulig.

Powered by Labrador CMS