Å sette alarmer på plaggene er bare ett av flere tiltak butikkene på Bergen Storsenter gjør for å unngå tyverier.

Slik bekjemper de naske-trenden: – At du er under 18 år har ingen ting å si for om det får konsekvenser

På Bergen Storsenter har anmeldesesstatistikken gått ned det siste året.

Publisert Sist oppdatert
En brukerprofil på TikTok viser fram tyvgodset etter en butikktur.
En annen brukerprofil på appen gir tips til hvordan man kommer unna med tyveri.

#Borrowing TikTok har flere ganger vært oppe til debatt i mediene. Emneknaggen på den kinesiske appen er både en skryteside for naskere, og et sted man kan få tips til å komme unna med tyveriet.

BT er blant mediene som har problematisert "borrowing" (eller "låning" på norsk) tidligere. Fenomenet har nemlig inspirert unge, også her til lands, til å stjele fra butikker. På Bergen Storsenter har de tatt naske-trenden på alvor. 

– Flere tiltak 

– Borrowing TikTok har vært et tema i samtalene mellom butikkene og politiet. Vi har det siste året trappet opp samarbeidet, og gjort flere tiltak for å forhindre tyverier i våre butikker, forteller Senterleder ved Bergen Storsenter, Odd Rune Bjørge.

Bjørge kan fortelle ByMag at antallet tyverianmeldelser fra Bergen Storsenter har gått ned fra 2023 til 2024. Kartleggingen skiller mellom tyverier utført av mindreårige og myndige.

Statistikken viser en tydelig nedgang i anmeldte tyverier for begge gruppene.
Senterleder Odd Rune Bjørge jobber aktivt med å forhindre tyverier.

Hvilke spesifikke tiltak har dere innført for å redusere tyverier? 

– Politiet besøker senteret ofte, i tillegg til at to vektere til enhver tid går rundt på bygget. God kommunikasjon med butikkene og samtaler om hvordan de selv kan forhindre tyveri er også viktig i dette arbeidet. For eksempel har butikkene hengt opp plakater fra politiet som informerer om konsekvensene ved tyveri.

En av plakatene Bergen Storsenter har fått av politiet til å henge opp i butikkene.

1 av 3 tilfeller er vinningskriminalitet

Statistikk Bjørge har delt med ByMag viser en fordeling av kriminalitetstyper blant barn og unge. Kartleggingen, gjort av Vest politidistrikt, viser at vinningskriminalitet utgjør over 36 prosent av ungdomskriminaliteten. Butikksjef Anja Hatleberg på klesbutikken Carlings på Bergen Storsenter er en av dem som har sett dette på nært hold.

– Vi har lagt merke til folk som kommer ut av prøverommet med litt strammere jakke enn da de kom inn. Da har de ofte tatt på seg de stjålne klærne under sine vanlige klær. 

På Carlings Bergen Storsenter har de opplevd tyveri.

Hatleberg, som har jobbet på Carlings Bergen Storsenter i flere år, forteller at blant annet god kommunikasjon med vekterne på senteret har vært viktig i tyveriforebyggingen. 

– Det var flere tyverier for et par år siden. Nå kan vi ta kontakt med vekterne hvis vi er mistenksomme, så de kan sirkulere litt rundt butikken. Det er et effektivt tiltak at de er synlige, sier Hatleberg. 

For butikksjefen er det likevel aller viktigst at butikkansatte selv gjør preventive tiltak i butikkene for å unngå tyverier. 

– Vi setter alarmer på absolutt alle plaggene våre, snakker med alle som kommer innom butikken, og følger kundene nøye opp mens de er i prøverommene. Det hjelper å vise at vi har sett dem, sier Hatleberg. 

– Ikke kapasitet til å oppdage alt

Butikksjef på kosmetikkbutikken Kicks på Bergen Storsenter, Connie Henden, har ikke hørt om fenomenet «Borrowing». Hun påpeker derimot at det forekommer flere tyverier i deres butikk. 

– Jeg tror det stjeles hver dag, men at vi ikke klarer eller har kapasitet til å oppdage alt. Det er vanskelig å oppdage at noen putter et lite produkt i lommen, samtidig som de gjemmer seg bak en hylle, når man selv står i kassen og hjelper andre kunder. 

Connie Henden har ikke kapasitet til å stoppe alle tyveriene i sin butikk.

Også hos Kicks, har de alarmer på varene sine. Pipingen på vei ut av butikken ser derimot ikke ut til å stoppe naskerne. 

– Det har vært tilfeller der folk har tatt med seg ting og løpt ut av butikken, uten at vi klarer å stoppe dem. De vet akkurat hvordan de skal utføre tyveriet, forteller Henden. 

Oppmerksomme på ungdomsgjenger

Ifølge Henden og Hatleberg finnes det tyver i alle aldersgrupper. Likevel følger de ekstra godt med når det kommer en ungdomsgjeng inn. 

– Det er litt erfaringsbasert hvem man følger med på. For eksempel er det typisk at unge jentegjenger går flere inn i prøverommet sammen, og da må man være ekstra på vakt, sier Carlings-sjefen. 

TikTok er en populær app blant unge jenter og gutter. Sannsynligheten for å bli eksponert for borrowing-hashtagen er dermed større for denne aldersgruppen. Tenåringen Hedda Nygård Vie har kjennskap til fenomenet. 

– Jeg tror Borrowing TikTok kan påvirke unge. At de blir inspirert når folk legger ut hva de har stjålet, påpeker hun. 

Mor Kjersti Nygård er ute og handler med døtrene sine Hedda Nygård Vie (midten) og Tuva Nygård Vie.

Hedda har aldri stjålet selv, men hun har hørt flere bekjente som skryter av tyveriene sine.

– Jeg skjønner ikke hvordan de finner glede i å stjele. Jeg tror det at de har lite å gjøre på fritiden kan være noe av grunnen – at man gjør det for å ha noe å fortelle og skryte av. 

Selv om Heddas bekjente synes det er kult å stjele, er det kanskje ikke like kult den dagen man blir oppdaget: 

– At du er under 18 år har ingen ting å si for om det får konsekvenser. Vi følger opp alle tyverier, og har spesielt fokus på barn og unge, opplyser senterleder Odd Rune Bjørge.

Powered by Labrador CMS