Sport

Stolpene fra i fjor skal få ny merking, før de blir plassert ut igjen i terrenget .

Kniven på strupen for stolpejakten 

Mens stolpejakt-sesongen 2024 er like om hjørnet, står 2025-sesongen i fare for å bli avlyst. – Om finansieringen uteblir, da blir det ikke stolpejakt i 2025, sier daglig leder for Idrett Bergen Sør, Arne Hauge.

Publisert Sist oppdatert

Dette er stolpejakt

  • Stolpejakt er et gratis tilbud, som er laget for å inspirere folk i alle aldre og livssituasjoner til å komme seg ut på tur.
  • Det er satt ut stolper på tusenvis av turmål i Norge.
  • Ved å registrere et stolpebesøk, får du automatisk et lodd, og er med i trekningen om premier.
  • Registreringen skjer ved å scanne QR-koden på stolpen i Stolpejakten-appen, eller gjennom manuell registrering på papir eller på Stolpejakten.no.
  • Stolpene er fargekodet i kartet etter grad av utfordring.
  • Halvparten av stolpene (grønt nivå) er plassert på lett tilgjengelige steder, slik at de kan nåes enten du er på tur med barnevogn eller sitter i rullestol.
  • Turmålene er tegnet inn i egne stolpekart. Disse er tilgjengelige i app og på nett.
  • Sesongen strekker seg fra påsketider til og med desember.

– Jeg er livredd for at stolpejakten skal bli lagt ned, sier stolpejeger og influenser Arianah Jordan Viken.

– Da kommer jeg til å gå inn i en stolpedepresjon, legger hun til.

Hun sier det med glimt i øyet, men understreker at hun mener det.

Arianah Jordan Viken forteller at hun kan jakte på stolper i timevis av gangen.

Stolpejakten gir turen et formål, ifølge Viken. Man kommer seg ut, og får både terapi og trim. Å bruke tid på stolpejakt er et valg om å prioritere den mentale helsen, mener hun.

– Og så er det så gøy!

Økende brukertall og synkende tilskudd

Til tross for at antallet stolpejegere øker fra år til år, melder arrangører både nasjonalt og lokalt i Bergensområdet at det har blitt vanskeligere å samle inn de kronene som trengs for å gjennomføre prosjektet. 

Frivillige lag og ildsjeler har tatt på seg ansvaret for planlegging og gjennomføring. Utgift til stolper, strips, teknologi og premier har kommet inn som donasjoner fra lokale sponsorer. 

– Bedrifter kan bidra gjennom å kjøpe seg reklameplass, i form av å få logoen sin opp i appen ved stolpebesøk, eller fysisk ha kjennemerket sitt trykket på stolper i sitt nærmiljø, informerer Arne Hauge. 

– Hver hundrelapp hjelper, det trenger ikke være snakk om store beløp.

Hauge er leder for Idrett Bergen Sør, som organiserer stolpejakt i Fana og Ytrebygda. Området hadde rundt 10 800 unike stolpejegere i fjor. Foreningen har som mål å nå de som ikke finner sin plass i organisert idrett. De mener at stolpejakten er folkehelse i praksis. 

Daglig leder for Idrett Bergen Sør, Arne Hauge, har noen hundre av stolper liggende til vinterlagring på kontoret sitt. Snart skal de ut og markere nye turmål.

Derfor har de valgt å avholde årets stolpejakt, selv om de har fått avslag på midlene de har søkt om.

Aktuelt med avlysning

– Nå gambler vi på at det kommer inn flere sponsorer, og låner penger fra andre prosjekter for å sette i gang årets stolpejakt. Om finansieringen uteblir, da blir det ikke stolpejakt i 2025, sier daglig leder for Idrett Bergen Sør, Arne Hauge.

Foreningen Stolpejakten Bergen vest har lignende erfaringer. Fungerende prosjektleder Atle Johannessen forteller om mangel på frivillige og sponsorer som har strupt igjen pengesekken. 

Til tross for gode «besøkstall», med 18 000 stolpejegere og 1,5 millioner stolpebesøk ble det så vanskelig med finansiering i år, at Stolpejakten Bergen vest besluttet at de ikke kom til å gjennomføre stolpejakt i 2024.

Snuoperasjon

Etter kunngjøring om kansellering ble det liv i kommentarfeltene. 

– Mange mennesker meldte seg til å trå til som frivillige. Over natten gikk dugnadsgjengen fra å telle 5 til å bli 50. 

En spleis ble også opprettet. 

– På ett døgn var situasjonen snudd, og beslutningen ble tatt om å gjennomføre årets stolpejakt likevel. 

Det mangler fortsatt kroner for å få budsjettet til å gå rundt, men med nok frivillige og to tredeler av pengene på plass gjennom spleis og spons, gikk følelsen raskt fra håpløshet til pågangsmot.

Fungerende prosjektleder for Stolpejakten Bergen vest, Atle Johannessen, lover å gjøre sitt for at stolpejakten skal få stødig fotfeste i regionen.

Johannessen mener at mange bedrifter har råd til en reklame med merkelappen «Vi støtter folkehelsen» for 2500 kr.

– Næringslivet i Bergen er ikke helt knekt, så her burde bedriftene virkelig kjenne sin besøkelsestid, oppfordrer Johannessen.

Både Hauge og Johannessen er tydelige på at alle penger som kommer inn går direkte til stolpejakt-prosjektet, og at det trengs finansiering for at Stolpejakten skal fortsette å være et gratis lavterskeltilbud for alle.

Snart braker det løs

22. mars, kl. 06.00 går startskuddet for stolpejakten i Bergen. 

Da står Lise Karin Hillestad klar. 

Lise Karin Hillestad peker deg mer enn gjerne i retning nærmeste stolpe.
Lise Karin Hillestad på stolpejakt til Ulskebjørnen.

I stolpesesongen blir det turer både i nærmiljøet før arbeidstid, og lengre jaktløyper som hun planlegger sammen med turvenner.

– Jeg elsker dette her, og prøver å ta så mange stolper som mulig.

I fjor besøkte Hillestad 1803 stolper. Hun har også rekruttert venner og familie til å bli med på moroa, og andre turfolk hun møter på sin vei når hun selv er ute og jakter QR-koder.

I Facebook-grupper om stolpejakt er det råd å hente om alt fra turtips til parkeringsmuligheter.

Har du mulighet er stalltipset fra Viken å prøve seg på røde eller svarte stolper.

– Da vet du at det er snakk om en perle!

Det var ektemannen, Trygve Viken, som viste Arianah Jordan Viken den første stolpen. Siden det har hun lagt ut på stolpejakt både finværsdager og med hodelykt i kveldsmørke.

Selv har hun oppdaget fantastiske områder både på Midttun, Løvstakken og i Kanadaskogen takket være stolpejakt.

Hillestad har jaktet på stolper nært og fjernt. Hun lister opp turopplevelser både fra Os, Voss, Askøy, Sotra, Åsane, Kismul, Lyshornet og Ålgård (sør for Stavanger). Hun mener stolpejakt er en perfekt måte å bli bedre kjent med plassen du bor, eller som utgangspunkt for å utforske nye steder.

Powered by Labrador CMS