Sigurd Wikstrøm studerer i Bergen, og er en av mange studenter som skal fly hjem til Oslo i påskeferien. I en undersøkelse gjort av Bymag, kommer det frem at 70 prosent av studenter som har tenkt seg hjem i påsken reiser med fly. Med økonomi og tid i tankene, ble valg av transportmiddel en enkel sak for Wikstrøm.
– Jeg velger fly fordi det går mye kjappere. I tillegg er prisen på noen tog dyrere enn en flybillett.
Wikstrøm benytter seg av Norwegian sin “Under 26” - kampanje, noe som sørger for at han kommer seg hjem raskt og billig. Videre forteller studenten at dersom han skulle valgt å reise hjem med tog, måtte prisene for togbillett vært lavere.
– Skulle jeg valgt tog måtte billetten kostet 200-300 kroner mindre enn det billigste flyalternativet, forklarer Wikstrøm.
Begrenset kapasitet
Marius Holm, konserndirektør for kommunikasjon i Vy, forklarer at tog er billigst, men at de billigste billettene ofte er utsolgt.
– Vi selger lavprisbilletter til 269 kroner. Men vi har ikke nok lavprisbilletter på grunn av begrenset kapasitet. I henhold til avtalen vår med myndighetene, må vi ha en blanding av lavprisbilletter og høyprisbilletter for å ha lønnsomhet, forteller Holm.
Når det kommer til kapasitet, vektlegger Holm flyselskapenes fordel. Han mener fly har ubegrenset kapasitet, og kan sette opp flere avganger dersom det er etterspørsel etter det.
– Skulle vi vært konkurransedyktige med fly på reisetid, og tatt store markedsandeler gjennom flere avganger, måtte vi hatt dobbeltspor. På togstrekket Oslo - Bergen kan vi ikke sette opp mange flere tog uten at de må vente på hverandre. Det samme gjelder togene til Stavanger og Trondheim, sier Holm.
Konserndirektøren for kommunikasjon legger til at det er Stortingets ansvar å prioritere utbygging av jernbane hvis togtilbudet skal kunne utkonkurrere flyselskapene.
– Vi som samfunn har ikke brukt nok penger på å bygge ut en moderne infrastruktur for jernbane. I flere år har Stortinget prioritert utbygging av veier fremfor utbygging av jernbanelinjer.
Holm presiserer også at påsken er den uken i året med høyest etterspørsel.
– Det lønner seg å velge det miljøfiendtlige
Andre nestleder i MDG Vestland, Frøya Skjold Sjursæther, erkjenner at nordmenns flyvaner må endres.
– Slik ting er nå, er ikke tog overhodet konkurransedyktig med fly på innenlandsreiser. Faktisk flyr fem millioner nordmenn like mye innenlands som 50 millioner EU-borgere gjør til sammen.
Tall fra SSB viser at det var 1 113 748 passasjerer på innenlandsflyvninger i februar 2023. Sjursæther har forståelse for at folk velger fly fremfor tog, og mener det er politikerne sitt ansvar å gjøre de miljøvennlige alternativene mer lukrative.
– Politikerne tilrettelegger for at man skal reise med fly. Det mener vi i MDG er feil. Det bør lønne seg å reise miljøvennlig, sier Sjursæther.
Bymag har forsøkt å komme i kontakt med Samferdselsdepartementet, men har ikke lyktes med å få svar.