- Jeg skal blant annet selge sokker, som er tilpasset både fargen og utforming til populære løpesko. Det australske merket heter SHYU, og er trolig de første i verden som gjør dette, sier Fantoft.
NHH-studenten Fantoft begynte å løpe for under et år siden, og fant fort ut at det var vanskelig å finne produkter som hadde god kvalitet og samtidig så bra ut. Da fikk han ideen om å starte sin egen bedrift.
- Tanken er å lage en nisjebutikk innenfor løping, som har kvalitetsprodukt som ikke er tilgjengelig i Norge fra før, forteller Fantoft.
Fantoft har ikke søkelys på lave priser med sitt nye prosjekt, og sikter seg inn mot løpere med høye målsetninger.
- Det blir billigere ved å kjøpe i nettbutikken min, sammenlignet med å bestille fra utlandet selv. Vi får priser som reflekterer en kvalitets-løpesokk, sier Fantoft.
Ikke tenkt at det er nødvendig
Siri Gamst Glittenberg (20) er glad i å løpe, og trener regelmessig på Sammen. Hun bruker vanlige ankelsokker når hun løper, og har ikke tenkt over at man trenger sokker som er tilpasset skoen.
- Jeg har ikke tenkt over at det er et problem å bruke vanlige sokker.
Glittenberg får se bilder av de aktuelle sokkene og synest at de ser kule ut. Prisen på 229 kroner blir derimot ikke appellerende.
- De ser jo veldig stilige ut, men jeg har ikke et veldig stort behov for matchende løpesokker. Det blir kanskje litt dyrt, sier hun.
Ambisiøs friidrettsløper
Marius Garmann Sørli (26) er en ambisiøs langdistanseløper, og er i målgruppen til Fantoft. Han er enig i at utvalget i norske butikker ikke er så bra, men legger heller ikke skjul på at gode priser er viktig.
- Det kommer an på prisen sammenlignet med kvalitet og holdbarhet. Spesielt løpesokker svinger veldig mye i kvalitet, og noen blir det hull i med en gang. Dersom kvaliteten på produktene overgår en litt stiv pris, så kan det absolutt være aktuelt for meg å kjøpe disse produktene, sier Sørli.
Sørli påpeker også at løpemosjonister ikke er kjent for å velge de billigste produktene på markedet heller, og man stadig kan se dem med de aller dyreste skoene og klærne fra både Nike og Adidas.
- Man treffer gjerne en litt smal gruppe, men mosjonistene er jo også veldig ivrige på godt løpeutstyr for tiden, så her kan det også bli stor interesse.
Unikt
Fantoft forteller at han har planer om å selge flere eksklusive produkter i fremtiden.
- Vi er i kontakt med eksklusive merker i utlandet, som ingen andre butikker i Norge selger for øyeblikket.