Camilla Christensen er journalist og har tidligere bodd i Bergen, men er for tiden bosatt i Oslo. Hun har journalisterfaring fra blant annet IN Magasinet, VG, MinMote, Melk & Honning, Costume, Gyldendal og Subjekt. Hovedfokuset hennes er innen mote, kultur og livsstil.
Er ikke bergenserne like moteinteresserte som i Oslo?
– Jo, absolutt! Bergen er en by med dyktige mennesker innen mote og kultur. Dette må avisene bli flinkere til å få frem, det blir sjeldent prioritert. Avisene i Bergen trenger journalister som forstår at mote er mer enn «bare fine klær».
Christensen husker godt da hun i 2016 skrev en artikkel i VGs MinMote om at Kygo skulle lansere eget klesmerke.
– Det tok ikke lang tid før BA hadde skrevet en liten sak om det, hvor de viste til min sak. Dette er et eksempel på hva motejournalistikk i Bergen er: En kjendis som gir klikk.
Hun mener moten speiler samfunnet vi lever i – og at den alltid har gjort det.
– Det påvirker oss alle, uavhengig av hvor moteinteressert vi mener vi er.
Opplever at unge oftere etterspør større trender og profiler
Karen Anna Kleppe er redaksjonsleder for TV2s Hub2 avdeling i Bergen. Hub2 består av ti unge journalister som har ansvar for å jobbe med innovasjon som ser på nye måter for å nå folk og nye målgrupper. Hovedsakelig fokuserer de på unge.
– Vi jobber veldig innsiktsbasert i Hub2 for å finne ut hva de unge er opptatt av, og ikke minst hvilke trender som gjelder, sier hun.
Kleppe forklarer at TV2 er i en vekstfase der de ser på muligheter for å nå flere målgrupper gjennom å jobbe med andre typer innhold og samarbeid.
– Jeg synes det er fint å få dekket flere aspekter i samfunnet. Mote er jo en form å uttrykke seg på, og er viktig for mange. Men så kan det hende at etterspørselen etter motestoff ikke er så stor, heller, siden det ikke har blitt opprettet i Bergen enda.
TV2 måler etterspørselen med fokussamtaler med videregående elever hver uke.
– Vi opplever at de oftere etterspør større trender og profiler som Andrew Tate, dop, eksamen, fraværsgrensen og ikke minst russetid heller enn mote, forklarer Kleppe.
Hva mener bergenserne?
ByMag har spurt bergensere hva de synes om at mediehus i Bergen hadde begynt å lage motestoff.
– Jeg hadde lest! Hadde vært litt kult hvis ikke alt bare kom fra Oslo, sier bergenseren Tiril Bergestig Fjermedal.
Hun mener tilbudet bare er å finne i hovedstaden.
– Jeg synes de andre byene enn Oslo generelt blir litt glemt. Jeg synes de burde klare å spre det og få frem motekulturen i Bergen også, sier Fjermedal.
Mener Bergen ligger bakpå
Eric Malkenes Indrebø, butikksjef for klesbutikken Selected Telegrafen er veldig opptatt av klær og mote, og han deler samme tanker som Fjermedal.
– Jeg synes det er trist. Det sier litt om Bergen. Vi ligger litt bakpå med alt, egentlig.
Indrebø innrømmer at det er også naturlig siden Oslo er mye større enn Bergen, og har en mer etablert moteindustri. Likevel føler han at ingen i Bergen gidder å ta steget. Mye av ansvaret faller på mediehusene, ifølge Indrebø. Han mener de burde prøve å være mer trendy.
– Jeg føler at alle her er litt kjipe egentlig. De trenger ikke alltid lage innhold for de som er 40+! Bidraget fra Bergen er for dårlig og byen må involvere seg mer, jeg synes folk trenger det, avslutter han.
ByMag har vært i kontakt med sjefredaktør for BA, Guro Valland, om hva hun tenker om kritikken. Til dette svarer Valland at det er et viktig spørsmål.
– Mote er noe yngre er opptatt av, men BA har valgt å prioritere andre stoffområder enn ren motejournalistikk, som gjerne kan oppleves noe snevert. Men vi er åpen for diskusjonen om at vi kan skrive mer om mote i fremtiden, uten at det nødvendigvis skal bety klassisk motejournalistikk.
– Jeg anerkjenner at bergensere kler seg godt, og motejournalistikk trenger ikke bare handle om nye trender, men vel så mye om bærekraft og gjenbruk. Vi så for eksempel stor interesse da vi skrev artikkelen om brukte plagg som ble solgt til kilopris i Grieghallen.
– Når det kommer til selve artikkelen om Kygo, er han en kjent artist og ikke minst en forretningsaktør som driver med andre ting enn bare musikk. Derfor valgte vi å skrive den saken, fordi det handlet mer om at han er en næringslivsaktør som velger å satse på noe sånt.