I forkant av påskeferien merkes et stort passasjerpress på innenlands persontransport. Student Agnes Akre er en av mange som i påsken legger turen mellom Bergen og Oslo. Hun reiser med fly, noe det er flere grunner til.
- For det første røk alle togbillettene ganske fort, så det var ikke så veldig mange avganger som passet meg. For det andre viste det seg at det var mye dyrere å ta tog, sier Akre.
Hun bestilte billetter en drøy uke før påskeferien, og fant seg flybillett til rundt 400 kroner. På de få togavgangene som fortsatt ikke var utsolgt, kostet billettene nærmere tusenlappen.
- Som student er det lett å ta det billigste valget.
Akre reiser mellom Bergen og Oslo med jevne mellomrom, men velger ofte bort toget som fremkomstmiddel.
- Det er skikkelig kjipt å si det, for man vil jo gjerne være miljøbevisst, men som regel tar jeg fly. Det sparer en for en del tid, det er billigere og det er mange nok avganger til at det er lett å finne en som passer i hverdagen.
Tilbud og etterspørsel
Kommunikasjonsdirektør i Vy, Åge Christoffer Lundeby, sier at det i intensivperioder som påsken er naturlig med større kamp om plassene. Dette har selskapet løst med å sette opp en ekstra avgang hver vei i påskeuken.
- Vi kjører mange tog, og det er mulig å få billetter til alle avganger for 249 kroner. Men da må du være tidlig ute, sier Lundeby.
Han sier at det i høytidsperioder typisk er veldig stor etterspørsel, og at det fører til at prisen går opp når toget er fullt.
- Vi har en prismodell der de billigste billettene går først, naturlig nok.
- Hvorfor kan dere ikke jevne ut prisene slik at det blir mindre forskjell på billige og dyre billetter?
- Det er jo tilbud og etterspørsel, vi har billige billetter i alle avganger, men hvis man kan selge tog med en høyere gjennomsnittspris per billett, gjør vi det.
På spørsmål om hvordan billettprisene på tog kan bli mer konkurransedyktig med fly, peker Lundeby på det totale regnskapet en reise har. Han mener her at Bergensbanen har et fortrinn foran fly.
- De færreste skal fra en flyplass til en annen, de skal ofte fra sentrum til sentrum. Det koster å ta flybussen til Flesland, og det koster å ta tog fra Gardermoen til Oslo sentrum.
Staten subsidierer
Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet, Kjell Brataas, skriver i en e-post til Bymag at regjeringen har som mål å gjøre jernbanen mer konkurransedyktig, men at markedet også har en viss innvirkning på prisene.
- Priser på både fly- og togbilletter vil generelt naturlig variere med endringer i tilbud og etterspørsel. Enkelte ganger betyr dette at flyprisene er lave, mens togprisene er høye.
Brataas skriver at togbilletter allerede subsidieres, og viser til tall fra SSB. I 2020 finansierte staten togbransjen med rundt fire milliarder, mens innenlands flytrafikk til sammenligning fikk 718 millioner. Disse tallene inkluderer ikke såkalte koronamidler.
Tror enda mer må til
Passasjer Agnes Akre sier hun som student gjerne går etter pris, og mener at konkrete insentiver er det som må til for å få flere til å velge tog. Hun tror enda mer kan gjøres for at toget blir mer konkurransedyktig.
- Jeg tror at man noen ganger trenger at staten tar litt valget for deg. Akkurat nå står man mellom å kunne være miljøbevisst, men det koster mer. Man kunne satt miljøavgifter på flybillettene, og brukt de pengene på å gjøre togbillettene billigere for å jevne det ut.