Fra 2020 til i fjor sommer skrudde TV2 opp prisen på Premier League-pakken flere ganger. Ved inngangen til 2020 kostet pakken 399 kroner i måneden. Ved utgangen av 2021 lå prisen på 899 kroner. Supporterne måtte altså punge ut med over 6000 kroner ekstra i året. Dette skapte frustrasjon hos abonnentene. Over 20 000 seere skrev under på et opprop for å få kanalen til å senke prisen.
Nå håper Premier League-abonnentene på endring.
– Kostnadene burde ligge på et nivå alle har råd til
Liverpool-supporter og Premier League-abonnent Mikkel Schønning er fortvilet over dagens prisnivå.
– Det er ingen menneskerett å se Premier League, men det gir meg mye i hverdagen, forteller fotball-entusiasten.
Han understreker at prisnivået burde vært mye lavere.
– Å følge med på engelsk fotball har lang tradisjon i Norge. Kostnadene burde ligge på et sted alle har råd til, sier Schønning.
Ny rettighetshaver
Neste sesong tar den svenske mediegiganten NENT over rettighetene til å vise Premier League.
Øyvind Skogrand er pressekontakt i NENT Norge. Selv om selskapet tar over fotball–rettighetene om få måneder, er Skogrand tilbakeholden med informasjon om prisnivå.
– Det eneste vi kan love er at det ikke blir en voldsom kostnadsøkning, sier Skogrand.
Opp til markedet å reagere på høye priser
Thomas Iversen er jurist i Forbrukerrådet. Han forteller at det i Norge er fri prising, og opp til forbrukerne å reagere når det blir for dyrt.
– Da TV2 økte prisen på Premier League-tilbudet sist var det en del misnøye, men åpenbart ikke nok til at det ikke lønte seg for kanalen å sette prisen opp, sier Iversen.
Supporter Schøning er tydelig på at situasjonen må bedres.
– Om NENT fortsetter pris-galoppen til TV2 blir Premier League snart utilgjengelig for vanlige folk, understreker han.