Skyss strammer inn: - Før snek alle vennene mine på bussen

Publisert:24. mars 2022Oppdatert:24. mars 2022, 14:00

Passasjerer har utnyttet pandemien til å spare penger på kollektivtransport. Etter høye sniketall i 2020, strammer Skyss inn kontrollen.

– Før snek alle vennene mine på bussen, men nå er det mye flere vektere enn før, forteller en passasjer på Dolvik Terminal, Eve Seeberg.

Flere vektere nå enn før

Eve Seeberg benytter det kollektive tilbudet daglig for å komme seg frem og tilbake fra sentrum. Hun har ungdomsbillett til 380 kroner og er veldig fornøyd med den. 

– Jeg tror også mange har lært viktigheten av det kollektive tilbudet, i tillegg til at det er mye større sjans for å møte på vekter i dag, enn før.  

I løpet av 2021 har Skyss redusert snikprosenten til 13% etter en dramatisk stigning i 2020, hvor en av tre passasjerer ikke betalte for billett. Dette var et resultat av Covid-19 pandemien, hvor snikprosenten steg fra 6% i 2019, til 33,7% etter en tellekontroll i desember 2020. 

Skyss informerer om at det var færre billettkontroller i 2020 og 2021, men nå skal de stramme inn. Fylkesdirektøren anbefaler å bruke 12 millioner kroner til kontrolltiltak for å redusere snikingen. Denne utgiften vil i stor grad hentes inn gjennom gebyr fra de ikke-betalende passasjerene. Men Skyss legger vekt på at hovedgevinsten likevel vil være flere solgte billetter. 

Færre vektere fører til mer sniking

– Det som er sikkert, er at under pandemien hadde vi mindre mulighet til å drive billettkontroll, og da økte snik prosenten svært mye, forklarer Svein Book Dalsgård, som er leder for avdeling kundeopplevelser hos Skyss. 

Dalsgård forteller at hyppige kontroller og synlige billettkontrollører er avgjørende og forebyggende for å holde snikprosenten nede. Noe som gjør at det er blitt satt flere vektere ut i arbeid. 


Svein Book Dalsgård. Pressefoto Skyss

Emma Haukeland (19), forteller at hun sniker på bussen til tider, når hun ikke skal den lengste strekningen. 

– Jeg betaler billett når jeg for eksempel skal til byen, men om jeg bare skal noen få stopp er det av og til jeg velger å ikke kjøpe billett, da det ikke er vektere der jeg bor. 

Haukeland understreker at hun bor et stykke unna sentrum og at hun alltid har måttet ta buss til ulike steder. Hun legger også vekt på at enkeltbillettene er for dyre, selv om hun føler at det ville vært kjipere å betale 1000 kroner i bot. 

– 40 kroner tur-retur er veldig tunge penger å bruke til tider, sier hun. 

Konsekvenser av å snike

Dalsgård vil understreke hvor viktig det er å betale for reisen sin, med tanke på de langsiktige konsekvensene av å snike. 

– Alle billettinntektene går tilbake til kollektivtilbudet og er helt nødvendige for å opprettholde det tilbudet vi har. Hver eneste krone teller, og det er kjempeviktig at alle bidrar til fellesskapet for å sikre et sterkt og godt kollektivtilbud for oss alle, forklarer Dalsgård. 

Det blir lagt ekstra vekt på at det kollektive tilbudet, blir styrt ut i fra inntektene fra alle passasjerer. Ved for lite inntekt, vil enkelte tilbud fjernes.