Trykk av "Making a Martyr" utsolgt på ett minutt

Publisert:8. april 2021Oppdatert:9. april 2021, 09:17
POPULÆRT: Trykkene av maleriet "Making a Martyr" ble utsolgt på under ett minutt. Foto: Øistein Jakobsen

For tre år siden fikk dette maleriet en oppmerksomhet man knapt har sett i Norge på veldig lenge. Når det på lørdag ble solgt en begrenset mengde med silketrykk av maleriet, ble det klart at det fremdeles er særdeles populært.

Natt til 2. april 2018 ble maleriet «Making a Martyr – Distraction by Polarization» satt opp på hjørnet av Hans Holmboes gate og Fosswinckels gate av gateartisten kjent som AFK. Lørdag 3. april 2021, rett over tre år senere, ble maleriet lagt ut til salg som silketrykk på nettsiden til Gategalleriet i Bergen. 222 trykk ble lagt ut til salgs til 4500kr per trykk, og det var også fire innramminger til trykkene som var mulig å kjøpe til priser som rangerte fra 3100kr til 3700kr.

Da salget startet klokken 13, var alle trykkene borte på ett minutt. Planen var egentlig å starte klokken 12, men på grunn av stor pågang på nettsiden, bukket serverne under. Backup-løsningen ble da å flytte det til en ny nettside og nytt tidspunkt.

Christer Holm, daglig leder ved Gategalleriet i Bergen, forteller til Bymag at oppmerksomheten rundt salget var noe han nærmest forventet.

– I dagene før salget skjønte jeg hvor dette kom til å gå, fordi jeg har fått enormt med henvendelser i forkant av lanseringen. Da visste jeg at når dette endelig kom ut på nettet så ville folk sitte der og prøve å få tak. Det er nok det trykket som i min historie har vært mest etterspurt, sier han.

– Jeg får fortsatt mange forespørsler om det er flere igjen eller om jeg kan selge flere, men nå er det helt tomt. Vi har hatt flere opplag med ettertraktede trykk, men dette her var noe helt eget.

Populært av en grunn

Bråket etter at justisminister Sylvi Listhaug måtte trekke seg fra stillingen sin i 2018 overskygget alle andre saker i norske medier i flere uker. Da AFK satt opp verket sitt hadde han et lite håp om at media skulle innse at det tross alt fantes viktigere saker enn stortingspolitikere med sterke meninger. Oppmerksomheten rundt dette kunstverket har Norge knapt sett maken til på denne siden av årtusenskiftet, og dette er grunnen til at det var så stort ønske på trykket i følge Holm. 

– Maleriet har jo satt merker i folk, og jeg opplevde den gang da at man kunne gå rundt på Torgallmenningen og man kunne høre folk snakke om kunstverket. Både gamle og unge diskuterte maleriet og hva det kunne bety. Folk hadde det som samtaleemne på gaten, noe jeg aldri har opplevd før. Og nå når det kommer på trykk er dette noe folk tenker de vil ha, noe som er del av lokal kunsthistorie.

Artisten fikk mange forespørsler

Siden maleriet først ble oppdaget, har AFK fått mange forespørsler om å legge det ut på trykk.

På sin Facebook-side forklarer artisten at han bestemte seg for å legge maleriet ut på trykk i etterkant av reaksjonene på uttalelsene til NRKs Shaun Matheson om Israel som kom tidligere i år. I sin egen podcast «Shaun» kritiserte Matheson landet Israel og deres myndigheter for behandlingen av den palestinske befolkningen i landet. Spesielt uttalelsene hans om at «det er nesten så man skulle ønske at vaksinen ikke funket der» når han snakket om den veldig suksessfulle vaksineringsprosessen i landet fikk sterke reaksjoner, og Matheson ble beskyldt av flere for antisemittiske holdninger. I innlegget hans på Facebook skriver AFK blant annet dette:

«To call a critic of the Israeli government anti-Semitic, is like calling a critic of apartheid South Africa racist. It is absurd- McCarthyism. We need to see through the identity politics and stand in solidarity with all Jews, Muslims, Christians, humans, fighting to uphold human rights and international law.»


FORKLARING: Artisten AFK skrev på sin Facebook-side hvorfor han bestemte seg for å endelig selge maleriet sitt på trykk. Foto: Skjermdump (Facebook/AFKStreetArt)

På grunn av dette valgte artisten å legge maleriet sitt på trykk for å generere inntekter for den største jødiske gruppen som kritiserer Israel i USA, Jewish Voices for Peace. Pengene går også til Janita Moralia, en frivillig helsearbeider som har en klinikk i flyktningsleiren i Samos, og PanQuake, en meldingsapp som bruker teknologi uavhengig av store internasjonale selskaper.

Holm forklarer at å donere pengene til veldedighet var viktig for at AFK selv var villig til å gi maleriet ut på trykk.

– Han måtte gå mange runder med seg selv om dette var noe han ønsket å lage trykk av. Når det står på gaten har det ingen direkte kommersiell verdi, men når man selger det som grafisk blad dukker det opp etiske spørsmål rundt kommersialisering av kunstverket, forklarer Holm.

– Han falt ned på at skulle det selges som trykk måtte alt overskudd gå til veldedighet, noe han har gjort flere ganger før med andre trykkopplag. På denne måten sikrer han at kunstverket og dets budskap lever videre i folks bevissthet samtidig som det samler inn rundt nesten 900.000 kr til veldedige formål.