Tjener penger på å perle

Publisert:14. april 2021Oppdatert:16. april 2021, 08:16
Nå tjener flere penger på perlehobbyen sin. Foto: Oda Valebrokk

Pandemien har inspirert flere til å tjene penger på hobbyen sin. Nå dukker småbusinesser opp på instagram som perler på en snor.

Oda Valebrokk synes det er gøy at man kan tjene penger på hobbyen sin. Foto: Privat

Det er kanskje ingen overraskelse at mange nordmenn har blitt mer hobbyglade som følge av nedstengingen av samfunnet. Særlig perling har tatt av, skal man tro hobbybutikken Panduro. Petter Nygård, daglig leder for Panduro Galleriet, forteller at smykkesaker er det bergensbutikken selger mest av.

Oda Valebrokk er en av mange som har tatt perlene fatt. Hun var innom flere hobbyer før hun landet på perling, og fikk raskt lyst til å dokumentere den nye interessen. Da hun opplevde oppmerksomhet rundt innleggene på brukeren “lilacsunaccessories”, bestemte hun seg for å legge smykkene ut for salg. I fjor sommer sendte hun sin første pakke.

– Jeg lagde så mye at jeg ikke visste helt hvor jeg skulle ha det. Jeg visste at jeg ikke kom til å ha muligheten til å bruke alt selv, så da tenkte jeg at jeg kan jo kanskje tjene penger på det, forteller Valebrokk. Hun legger til at det er gøy at både kjente og ukjente vil bruke smykkene hun har perlet.

– Jeg fokuserer mer på å legge det ut som en hobby og vise det jeg lager, ikke nødvendigvis så mye på salg.

Krever mye

Valebrokk har imidlertid ofte lekt med tanken på å ekspandere, ettersom hun har sett hvordan større businesser har lyktes i sosiale medier.

– Men det krever jo ganske mye av en selv. Man må bruke mye tid og penger på det. Jeg synes det hadde vært veldig gøy å gjøre det seriøst, men da måtte jeg i så fall tatt meg sammen og bestemt meg for at det er dette jeg vil fokusere på og investere i.

Hun trekker fram at hun har en fast jobb, og at pengemotivasjonen dermed ikke er like stor som hos de som for eksempel har blitt permittert under korona.


Mina Michalsen er teknisk ansvarlig for 22 minibedrifter på instagram. Foto: Privat

Markedsfører minibusinesser

Samtidig som Valebrokk funderer, har entreprenørskapsstudent Mina Michelsen tatt steget. Hun så raskt et potensiale i businesstrenden da den slo inn for fullt i fjor. Ved siden av studiet bruker hun opptil 20 timer i uka på å bygge opp plattformen Perle Markedsplass, der hun er daglig leder.

– Jeg kom i kontakt med en som begynte å lage smykker i høst da det ble så populært. Vi ble enige om å lage en plattform til henne for å selge dem, og så fikk vi lyst til å gjøre det større, forklarer Michelsen. 

Nå står hun bak 22 unike småbusinesser. Mot ti prosent av fortjenesten på hvert produkt som selges, står bedriften for salg og markedsføring av de hjemmelagede varene. Michelsen legger til at hun sikter mot å bli en større plattform, inspirert av den amerikanske appen Etsy.

– Det er jo så mange slike små businesser som forsvinner i mengden på Finn, Tise og Instagram.