Stengt i en måned: – Tøft å stå i

Publisert:15. april 2021Oppdatert:15. april 2021, 14:16
Buskerud Storsenter har vært stengt i en hel måned som følge av pandemien. Foto: Sophie Blomstrøm

Den 16.mars 2021 stengte alle kjøpesentrene i blant annet Drammen kommune, som følge av koronapandemiens restriksjoner. En måned med tomme ganger og stengte butikker har skapt usikkerhet.

Butikksjef i Princess på Buskerud Storsenter, Kine Hunstok. Foto: Privat.

Kine Hunstok er daglig leder i Princess på Buskerud Storsenter i Drammen. Hun er en av mange som har fått hverdagen snudd på hodet. Siden mars i fjor har de hektiske dagene blitt uforutsigbare og usikre. 

– Smittevern ble en tilleggsoppgave, og vi måtte gjøre en større innsats for å holde positiviteten oppe, både for vår egen del og for kundene, sier butikksjefen. 

Utfordringene ble enda større da sentret måtte stenge før påske i år. Til tross for at tiden er tøff er det viktig for Hunstok å holde motet oppe. Fokuset hennes er derfor rettet mot å bidra i den nasjonale dugnaden. 

– Vi tar det på strak arm og ønsker å bidra med det som skal til for å redusere smitten. Det handler om å ta en dag om gangen og bruke energien på det man kan gjøre noe med, sier Hunstok. 


Gitrene er nede, og butikkene er stengt. Foto: Sophie Blomstrøm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikk og hent – støtt lokalt 

Karoline Haakonsen er senterleder for Buskerud Storsenter, hun synes det er veldig trist at senteret må holde stengt, men har tillit til myndighetenes avgjørelse. I mellomtiden er de nødt til å tenke alternativt for å få driften til å gå rundt.

 – Det er flere av butikkene som benytter seg av klikk og hent, forteller senterlederen.  

Princess er en av butikkene som benytter seg av dette. Mens de venter på å få åpne ordentlig, er dette en ordning som fungerer godt.  

– Vi pakker varene klare for kunden, de betaler med Vipps og avtaler henting når alt er klart. Dette er en god, effektiv og trygg måte å la kundene våre handle lokalt. At de velger å handle lokalt er noe vi er utrolig takknemlige for, forteller Hunstok. 


Princess tilbyr Klikk og Hent når gitrene må være nede. Foto: Sophie Blomstrøm

Uforutsigbarheten er det tøffeste 

Selv om Hunstok er positiv og god på å holde motet oppe er det likevel tungt. 

– Denne situasjonen er tøff å stå i, både som butikkleder og som team. Uvitenheten om hvor lenge en situasjon som denne pandemien foregår skaper uforutsigbarhet og utrygghet, forteller butikksjefen. 

Senterlederen er i enighet med Hunstok. Hun nevner også at det mest utfordrende ved å holde stengt er uforutsigbarheten. Til tross for det, er hun imponert over innsatsen til egen stab og støtte fra kommunen. 

– Det er motiverende å se alt engasjementet hos de ulike butikkene. Vi har tett dialog med kommunen som en viktig sparringspartner, sier Haakonsen. 

Mangel på engasjement skal man se lenge etter hos Hunstok. Hennes store pågangsmot for å få butikken til å gå rundt i en tid som denne er avgjørende. Engasjementet drar hun også inn i møtene med hennes kolleger. 

– Jeg gjør det jeg kan for å være der for mine medarbeidere, om det gjelder praktisk hjelp eller om de har lyst å prate. Å ta vare på mine medarbeidere ser jeg på som en viktig del av min oppgave som butikkleder. Trygghet i teamet er viktig, selv om man er permittert, forteller Hunstok, som lengter etter kundemøtene, den hektiske hverdagen og å være et helt team. 


Senterleder for Buskerud Storsenter, Karoline Haakonsen. Foto: Privat.

Forhåpentligvis kommer den type hverdag snart tilbake. Det håper også Haakonsen. 

– De gjeldene restriksjonene varer til og med 24.april, så vi håper å åpne etter det, avslutter senterlederen.