Sopp i Sammen-bolig: – Det er ekkelt å være her

Publisert:13. april 2021Oppdatert:14. april 2021, 12:57
Simon Andersen Nordberg (20) oppdaget muggen da han flyttet inn. Fordi han så det, ikke fordi han ble informert om det, påpeker han. Foto: Ida Selte

Et steinkast unna realfagsbygget ligger et Sammen-kollektiv hvor mugg og sopp gror i trappeoppgangen. Først etter offentlig kritikk reagerer studentsamskipnaden.

I et Sammen-kollektiv i Hans Tanks gate bor det syv studenter. De går alle forbi de muggdekkede veggene i husets trappeoppgang hver dag. Langs listene og rundt vinduene gror det sopp.

Studentene er nøye med å ikke være nær veggene. Kommer man borti med jakken etterlater det seg hvitt støv.

De vet ikke om det kan være helseskadelig.


Noen av sopp-formasjonene har nylig blitt skrapt vekk, men nye vokser stadig opp. Foto: Ida Selte

Ettersom leiligheten mangler stue blir kjøkkenbordet deres sosiale møteplass. Det er her Bymag møter én av studentene i det uheldige kollektivet.

Beboeren ønsker å være anonym. Hun er redd for om det å stille offentlig kan gå utover hennes personlige forhold med utleier.

Hun forteller at muggen har vært der siden innflytning i august.

Først synes hun det var ekkelt, men morsomt. Nå, over ett år senere, synes hun det bare er ubehagelig og bekymrer seg over om det kan være helsefarlig. Frem til forrige fredag hadde de ikke mottatt noe informasjon fra Sammen om hva muggen og soppen skyldes av eller hva som blir gjort for å fjerne den.

–  Jeg synes det er dårlig gjort å la folk bo under slike omstendigheter. De får kanskje ikke fikset det med en gang, men de kunne i det minste sagt ifra om at dette er et problem, sier hun.


Denne muggen dekker veggene i trappeoppgangen. Foto: Ida Selte

–  Det føles ikke ut som om vi egentlig bor her

Det er ikke bare muggen og soppen som hun synes gjør det uhyggelig å bo i leiligheten. Studentene plages av den generelle standarden og mangelen på informasjon fra Sammen.

–  Det er ordentlig ekkelt å være her, det ser du jo selv. Vi har ikke nok stoler til alle som bor her engang, sier hun og peker til rommet rundt seg.

Hun forteller at hun ble sjokkert over den dårlige standarden da hun først flyttet inn. Annonsen hun så før signering av kontrakten inneholdte bare bilder fra et eksempelsoverrom – ikke bilder av bad eller kjøkken.

–  Hvis jeg hadde sett det på forhånd så kunne det godt hende at jeg hadde valgt noe annet, sier hun

Videre forteller hun at hun ikke tør å invitere venner på besøk. Hun synes det er flaut å ta dem med til leiligheten.

Det er flere av beboerne som reagerer på diverse problemer med leiligheten. Simon Andersen Nordberg (20) inviterer Bymag til å intervjue han på rommet han leier. I løpet av intervjuet blir vi flere ganger avbrutt av en høy suselyd.

–  Det der må jeg høre på hver kveld, sier han.

Det er lyden av at vasken på naborommet blir brukt. Kollektivet har også dører som må smelles igjen hver gang de skal lukkes. Han forteller at leiligheten generelt er dårlig lydisolert. Hvis han hører etter kan han høre ordrett hva som blir sagt rundt han i leiligheten – ikke bare i rommene ved siden av, men også på kjøkkenet i enden av gangen.

På grunn av dette har Nordberg kjøpt ørepropper for å få sove om natten.

Studentene forteller også at vaktmestere og andre ansatte av Sammen kommer inn i leiligheten uanmeldt når de skal fikse ting.

–  Hvis vi hadde leid privat hadde vi ikke opplevd at noen kommer inn og ut. Det er jo ikke greit. Det er så rart fordi vi bor i en studentbolig så har de lov til det. Det bryter litt med privatlivet, sier den anonyme beboeren.

Det skremmer også beboerne at hoveddøren i huset i lang tid har vært ulåsbar.


Huset eies av Sammen og ligger nært flere av UiBs bygg. Foto: Ida Selte


Innlegget viser veggene som studentene må se hver dag. Foto: Skjermdump

– Kaller dere dette å bry seg om studentene deres?

Én av beboerne kontaktet Sammen før påske da de var usikre på om noe ble gjort for å fjerne muggen og soppen. Studenten forteller at de fikk beskjed fra Vaktmester om at det skulle fikses i løpet av, eller rundt, påsken.

Da dette ikke skjedde, og de ikke hørte noe fra Sammen, samlet en gruppe av studentene seg og sendte inn bilder og beskrivelser av situasjonen til Instagrambrukeren «min_drittleilighet».

Reaksjonene på innlegget, som nå har rundt 850 likerklikk, var mange. Flere brukere ble overrasket over å høre at det er studentsamskipnaden i Bergen som eier og leier ut boligen.

En bruker «tagget» Sammens Instagramkonto i innlegget, som svarte at de takker for at de er blitt gjort oppmerksom på forholdene, og at de vil undersøke og ta kontakt med involverte.


Brukernes respons på innlegget var delt mellom humor, avsky og sinne. Foto: Skjermdump

Noen dager etter at innlegget ble lagt ut fikk beboerne i Hans Tanks gate en mail fra Sammen, som sier at sopp- og muggproblemene skyldes en taklekkasje fra desember 2020 og at de arbeider med å tørke det ut for å så kunne male over.

Studentene er lettet over å ha fått informasjon fra Sammen, men synes det er rart at de ikke fikk beskjed når lekkasjen først skjedde.

– Vi burde jo fått det, fordi da er ikke boligen like godt vedlikeholdt som den skal være. Det er jo Sammen sitt ansvar å holde den vedlike, så når de ikke gjør det burde de si ifra, sier den anonyme studenten.

Hun reagerer også på at Sammen ikke har informert dem om muggen og soppen er helseskadelig eller ikke:

–  Sammen er først og fremst en statlig institusjon og de skal ta vare på studenter. Det at de ikke informerer om noe som potensielt kan være helseskadelig er jo ikke å beskytte studentene. Det virker som om de bare vil tjene penger på oss.


Sigrid Elise Høeg. Foto: Universitas

Reduser Husleia

Sigrid Elise Høeg og Merita Fjetland er studenter som er aktive i Reduser Husleia. De forteller at kontoen, «min_drittleilighet», ble startet for å vise hvor sykt leiemarkedet er og hvor mye maktmisbruk utleiere driver med.

Målet er mer diskusjon om bedre boligpolitikk og seriøse forandringer av boligsektoren.

–  Vi må gjøre jobben som media ikke gjør, politikerne ikke gjør og som leieboerne ikke kan gjøre alene, sier Høeg.

Høeg forteller at det er skuffende å se slike forhold i en Sammen-bolig:

–  Jeg blir sint når jeg ser at folk må finne seg i


Merita Fjetland. Foto: Privat

umenneskelige og helsefarlige boforhold. Og det er ekstra skuffende å se at SiB, en aktør som skal sikre velferden til studenter, har svikta på denne måten. Denne boligen er langt ifra godt nok, og det er en skam at noen i det hele tatt har blitt tilbudt denne leiligheten av SiB.

Dette er langt ifra første gang de ser og hører om dårlige boforhold i boliger utleid av en studentsamskipnad. Et opprop mot SiO boligens husleier ble sendt inn til Studentskipnaden i Oslo med nesten 4000 underskrifter som krever redusert husleie og innsyn og påvirkningskraft på organisasjonens pengebruk.

–  Dette er noe vi absolutt oppfordrer Bergens studenter om å kreve fra sin egen skipnad, sier de.

Reduser Husleia oppfordrer studenter i Bergen til å kontakte dem i facebookgruppen «Reduser husleia for studenter».

Legger seg flat

Bymag har vært i kontakt med Salgs- og markedssjef i sammen bolig, Christina Eikeland.

–  Vi må på en måte bare legge oss flat og si at dette kan vi bli bedre på, det med å informere beboerne når sånne ting skjer, sier hun på vegne av Sammen.

Hun forsikrer om at beboerne skal få god informasjon om oppfølgingen videre.

Eikeland forklarer at det fram til nå har pågått skraping av vegg og månedlige fuktighetsmålinger. I tillegg har det blitt tatt prøver av soppen for å finne ut nøyaktig hva det er. De har satt ut en avfukter for å få fortgang i prosessen. 

–  Vi har vært på saken fra begynnelsen. Det vi ikke har gjort er å informere beboerne, og det er jo selvfølgelig veldig kjedelig. Vi har forståelse for at de reagerer på at de ikke har fått den informasjonen, sier hun.

De andre forholdene som studentene forteller om, som det at vaktmester kommer inn i leiligheten uten forvarsel, sier hun har med organisasjonens rutiner å gjøre. Vaktmester vil komme fortløpende som følge av skademeldinger fra beboere og for å utføre rutinesjekker. Dette vil per dags dato ikke bli gitt forvarsel om.

Når det gjelder at hoveddøren som sto åpen forsikrer hun om at dette skal undersøkes og repareres.

–  Sånn skal det jo ikke være. Beboere og de som reparerer i leiligheten skal ha nøkkel for å komme seg inngangsdøren, så jeg ser ingen grunn for at den døren skal stå åpen, sier hun.

Hun påpeker også viktigheten av at studentene gir tilbakemelding på problemer og spørsmål som oppstår:

–  Det er viktig at man gir tilbakemeldinger på ting som man er usikker på, så kan man ringe, sende en e-post eller skademelding, så skal man få svar.