– Det er jo «klipp og lim» fra brusen Solo, sier venninnene Ronja Michaelsen (21) og Stine Lau Hansen (24) til .
Dette synes også Ringnes som eier varemerket Solo. De har nå bedt bryggeriet bak ølet «Oslo: Orange Soda Sour» om å fjerne produktet fra butikkene og stanse produksjonen.
– Vår opplevelse er at dette er et merke som skaper tette assosiasjoner til Solo, og vi synes det er ekstra ugreit at det blir brukt siden Solo er et alkoholfritt produkt, som blant annet er rettet mot mange barn, sier Rignes sin pressesjef Nicolay Bruusgaard til NRK.
Oslo Brewing Company mener likheten mellom logoene er en tilfeldighet.
– Solo har kjørt enormt mye reklame gjennom årene, så det tror jeg har null sannhetsverdi, sier Tor W. Andreassen. Han er professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole og mener dette er et stunt for å få oppmerksomhet.
Den amerikanske duoen bak bryggeriet skriver i en e-post til NRK at intensjonen ikke var å kopiere den kjente bruslogoen. De ønsket å lage en øl med smak av appelsin, slik som det er tradisjon for i Norge og Skandinavia rundt påske, med en emballasje som reflekterer smakstilsetningen.
Dersom de lanserer ølet igjen til neste år vil de endre designet på flasken.