Daglig leder og medeier i Lofthus Samvirkelag, Eirik Sevaldsen (56) har i alle sine restauranter prioritert høy kvalitet på mat og vin, men også på interiør, lyd og kunst. Han forteller videre om viktigheten av kvalitet i alle ledd og håpet om at det blir lagt merke til og satt pris på.
– Det er gjør jo at en gjest kanskje føler at vi har gjort noe ekstra for at de skal ha det bra. Kunsten gir en slags ny dimensjon, det er ikke bare maten og vinen, men det er noe mer der. Du kan lytte på god musikk, og se på fin kunst - samtidig som du nyter et måltid, forteller Sevaldsen.
Lofthus Samvirkelags restauranter er ikke de eneste som er kvalitetsbevisste og henger opp flott kunst. Men de skiller seg ut når det kommer til å prioritere såpass store summer på kunst i en pizzarestaurant.
– Jeg synes ikke plakatkunst på veggene er noe særlig, ler den kunstinteresserte restauranteieren.
I tillegg til fokuset på kvalitet og den private interessen for kunst, er det viktig for Sevaldsen å støtte kultur-Norge.
– Vi kjøper kunst av norske kunstnere. Det er viktig å støtte opp. Norge satser ikke stort på kultur og identitet, sier han.
Han påpeker at en restaurant kan være et lokale for så mangt, deriblant utstillingslokaler for kunst.
Kunst til folket
Den 15.april står restauranten i glassbygget klare for take away, og når koronarestriksjonene tillater det skal den fylles av mennesker. I restauranten skal kunst av Javier Barrios henge.
Barrios (40) har gjort en rekke offentlige utsmykninger. Det hele startet med en idé som utformet seg på atelieret hans og som etter hvert gav han sitt første oppdrag i 2015. Siden da har oppdragene blitt flere og flere. Kunstneren har gjort utsmykninger blant annet for Oslo S og Risenga Ungdomsskole. Og nå Lofthus Samvirkelag på Røa Torg.
Barrios snakker varmt om å vise kunsten sin i det offentlige rom. Ikke bare gir offentlige utsmykninger en økonomisk trygghet og mulighet til å kunne leve som kunstner. Han forteller også om viktigheten av at den blir sett av flere.
– Offentlig kunstoppdrag blir sett av hvem som helst, det er ikke det samme sosiale filteret som et galleri kanskje har. Det er en fin mulighet å ta kunsten ut til folket på, forteller Barrios.
Vil bli et landemerke
Å jobbe med offentlige oppdrag er noe ganske annet enn til galleriutstillinger. I sistnevnte forteller kunstneren at han jobber mer kompromissløst, mens i oppdrag som på Røa, skapes et tett samarbeid mellom han og oppdragsgiver.
– Dialogen mellom dem man samarbeider med synes jeg er kjempespennende, smiler Barrios og fortsetter.
– I oppdraget på Røa kommer vi frem til hvordan det skal se ut, gjennom hva de ser for seg i restauranten. For eksempel var de opptatt av at folk på gata skulle kunne se at det satt folk i restauranten. Derfor kunne jeg ikke dekke til hele fasaden, som jeg faktisk var litt inne på. Men, da får ikke folk innsyn, så da må jeg tenke annerledes igjen. Så det er hele tiden kommunikasjon mellom oppdragsgiver og meg, sier Barrios.
Barrios legger til at den kunstneriske friheten får likevel ingen ta fra ham.
– Jeg må tro på det jeg har lyst å levere for at det skal fungere. Engasjementet må være der fra min side, forteller kunstneren.
Eirik Sevaldsen har stor tro på verkene til Javier som skal finne sted i restauranten. Spesielt på lysboksen. Det er et maleri på plexi av en «sol» opplyst på baksiden av led-plater som måler 2,40 i diameter.
– Lysboksen til Javier vil bli et landemerke. Det vil skape oppmerksomhet, forteller en glad og entusiastisk Sevaldsen.