Antall vegetarianere i Norge doblet på et år

Publisert:15. april 2021Oppdatert:16. april 2021, 14:45
Flere og flere velger å kutte ned på kjøttet. Foto: Astrid Johanne Sørnes

Flere og flere velger å kutte ned på kjøttet. En av dem er studenten Julie Sølversen.

Julie Sølversen ble påvirket av venner og media til å bli vegetarianer. Foto: Astrid Johanne Sørnes

I en undersøkelse av markeds- og mediainstituttet Ipsos kom det fram at andelen av nordmenn som betegner seg som vegetarianere eller veganere har doblet seg fra 4% til 8% siden 2019. Hele 23% sier at de begrenser kjøttinntaket sitt, kontra 16% året før.

Studenten Julie Sølversen har vært vegetarianer i over et år. Hun peker på fokus på miljø både i media og blant venner som den viktigste grunnen til at hun valgte bort kjøttet.  

– Jeg hadde flere venner som er vegetarianere, og da ble det veldig naturlig for meg å skifte om, sier Sølversen. Hun tror at hun selv er med på å påvirke vennene sine til å redusere deres kjøttforbruk.

Studenten forklarer at hun gjorde research den første perioden etter hun kuttet ut kjøtt, for å sikre at hun fikk i seg riktig mengde av næringsstoffene. Instagram og YouTube brukes flittig til å finne kjøttfrie oppskrifter, helst med bønner eller linser.

Større aksept for å være vegetarianer

Annechen Bahr Bugge ved Oslo MET forsker på nordmenns spisevaner, og har også sett en økning av andelen nordmenn som ønsker et mer plantebasert kosthold.

– Det er jo på grunn av det søkelyset det har fått av helsemyndighetene. Helsedirektoratet gir jo kostråd med et ønske om å redusere mengden rødt kjøtt i kostholdet. Det begrunner de både med helse og miljø, forteller Bugge, og legger til at fokus på de negative helse- og klimaeffektene av høyt kjøttforbruk kan ha dyttet mange forbrukere i motsatt retning.

– Jeg tror det har blitt mye større aksept for å være vegetarianer. De færreste opplever det nå som en stor utfordring, og man får ikke like mye negative kommentarer på det enn før.

Flere vegetarprodukter

Forskeren tror dessuten at søkelyset man har sett på plantebasert kosthold har ført til et rikere utvalg av vegan- og vegetarprodukter i butikkhyllene.

– Produsenter og markedsførere er jo gode på å fange opp matkulturelle tendenser.

Bugge tror at kjøtterstatningsprodukter kan inspirere flere nordmenn til å spise grønnere, men legger likevel til:

– De aller fleste nordmenn spiser jo for lite frukt og grønnsaker. Så det viktigste er å øke andelen frukt og grønt på tallerkenen, og litt mindre kjøtt.

Nora Mile Helgesen, kommunikasjonsrådgiver i KIWI minipris, forteller at matbutikken har opplevd betydelig vekst i salget av vegetarmat året som har gått. Særlig frukt, grønt og veganske meieriprodukter har vært populært blant kundene. Videre legger Helgesen til:

– Vi i KIWI tror fleksitarianere er gruppen som vil øke mest fremover. Helse og bærekraft er noe som engasjerer, og bevisstheten rundt det å spise mer vegetarisk øker.

Vegetarianeren Julie Sølversen kjøper kjøtterstatning på matbutikken av og til.

– Men det er jo så dyrt. Dessuten importeres det som regel fra andre land, og det er jo ikke så bra for miljøet heller.