Slutten for Bergens siste postkontor: – Særdeles uheldig

Publisert:18. mars 2021Oppdatert:18. mars 2021, 14:22
Olav Sebjørnsen har jobbet på Bergen Sentrum postkontor i snart 50 år. FOTO: Cornelia S. Andersen

Kundebehandler Olav Sebjørnsen mener at moderne alternativer for posttjeneste ikke kan erstatte den servicen tradisjonelle postkontor har tilbudt i hundrevis av år.

– Den viktigste ulempen er at kundene ikke lenger vil få den ekspertisen som vi gir, og som få andre kan gi, sier Sebjørnsen. 

I likhet med flere av sine kollegaer har han jobbet ved Bergen sentrum postkontor i snart 50 år. På lørdag drar Sebjørnsen på jobb for aller siste gang, før alternative posttjenester tar over arbeidsoppgavene som lenge har vært hans.

– Det er jo særdeles uheldig for våre kunder. Mange er virkelig lei seg.

Post i butikk tar over

 skriver at lørdag blir siste dag i drift for Bergens eneste gjenstående postkontor. Lite trafikk har vært en av årsakene til nedstengingen. Det ekspanderende tilbudet post i butikk har ført til at færre benytter seg av postkontoret i sentrum. 


Her tømmes Bergens siste postkontor. FOTO: Cornelia Subramaniam Andersen

Post i butikk er en tjeneste hvor matbutikker, bensinstasjoner og serveringssteder kan levere ut og ta imot pakker. Dette er noe man tidligere har gått til postkontor for å gjennomføre. 

Tonny Thers er regionsdirektør for Bunnpris Vest sitt hovedkontor. Han mener at post i butikk gir de samme mulighetene som et tradisjonelt postkontor.

– Alle tjenester som postkontoret har, de er jo i dag ute i butikk. Jeg tror ikke at å legge ned det siste postkontoret vil bety at kvaliteten blir forringet, sier Thers.

Sebjørnsen er uenig i dette.

– De sier at du skal få de samme tjenestene der, men du får ikke den samme hjelpen som vi gir.

Sebjørnsen peker på at postkontorets ansatte har flere års erfaring, og at de kan hjelpe til med absolutt alt som har med post å gjøre. Han mener at man ikke kan sammenlikne en postkontoransatt med en butikkansatt. 

– De skal kunne det, men de kan det ikke. For å få riktig ekspertise da, må du ringe Postens kundesenter i Oslo. Det blir fjernhjelp, sier Sebjørnsen.

Kai Valle er prosjektleder i Coop Norge, med hovedansvar for post i butikk. Han forteller om prosessen som gjør butikkansatte kvalifiserte til å jobbe med post.

– Her er det fulle opplæringspakker. Mye er nettbasert opplæring, vi har egne portaler hvor betjeningen går inn og fullfører kurs. Også er det praktisk opplæring i butikk i tillegg. Så opplæringen er veldig bra.

Menneske til maskin

Post i butikk er ikke det eneste pakkeutleveringstilbudet som skal erstatte postkontorenes tjenester. Et annet alternativ vil bli automatiserte pakkebokser. Disse vil være tilgjengelige for pakkeutlevering døgnet rundt og kan åpnes av kunden ved hjelp av mobiltelefonen.

– Posten har en plan for å sette ut 3000 slike pakkeenheter rundt i landet innen 2023/2024, sier Valle. 

Sebjørnsen ser denne tjenesten i sammenheng med en samfunnsutvikling som, ifølge ham, er negativ. Han er bekymret for at maskiner og tekniske løsninger overtar viktige arbeidsplasser og hindrer personlig kommunikasjon.

– Pakkebokser kan være vel og bra – men de gjør at vi kvitter oss med mennesker. 

Til tross for at automatiserte pakkebokser ikke kan tilby den samme personlige ekspertisen, så vil de bidra til å effektivisere Postens tjenester. Kunden vil kunne hente pakker helt uavhengig av butikkenes åpningstider. 

– Posten har tro på at det er dette som er fremtiden, sier Valle.


Bergens sentrum postkontor er lokalisert på Xhibition kjøpesenter i Bergen sentrum. FOTO: Cornelia Subramaniam Andersen

Eldre går i glemmeboka

Markedet for posttjenester har lenge vært i endring, og Posten er nødt til å digitaliseres i takt med samfunnet. Kenneth Tjønndal Pettersen er pressesjef i Posten, og gjør rede for flere nye digitale løsninger som skal gjøre det lettere for kundene. 

– Vi utvikler stadig flere digitale og brukervennlige tjenester hvor kundene kan ordne veldig mye fra sin egen PC, sier Pettersen.

Ifølge Valle har Posten tro på at det er slik kunden ønsker å ha det. 

– Det som er hensikten med alt dette er å tilfredsstille kundene enda bedre enn det man gjør i dag. Det har blitt mye mer bekvemt for kundene og de sier at de er mer fornøyde med denne løsningen enn de gamle postkontorene, sier Valle.


Student Maud Totland benytter seg ofte av posttjenester i matbutikk. FOTO: Cornelia Subramaniam Andersen

Student Maud Totland er fast kunde hos Bunnpris og benytter seg av post i butikk månedlig. Hun har handlet mer på nett under pandemien, og har hatt stort utbytte av postens tjenester det siste året. 

– For min del går det helt fint at postens tjenester blir mer digitalisert! Det følger jo på en måte bare den generelle digitaliseringen som verden gjennomgår, sier studenten.

Sebjørnsen står fast ved at det ikke er alle kunder som tilfredsstilles av de moderne og digitaliserte posttjenestene i like stor grad. 

– De glemmer de eldre som ikke kan internett. De glemmer de svake i samfunnet som ikke klarer å holde på en mobiltelefon eller et bankkort. De som ingen ser, vil få kjempeproblemer. 

Etter nesten 50 år på postkontoret har han knyttet gode bekjentskaper med flere av kundene. Han forteller om en gammel togfører som har benyttet seg av postkontoret i 30 år. 

– Han var helt på gråten da han fant ut at han skulle miste postkontoret han har hentet posten sin ved i alle år. Posten snakker jo om at det finnes løsninger for sånne som ham. Men det er jeg ikke enig i, sier Sebjørnsen. 

Totland har forståelse for at det kan være uheldig for eldre mennesker at postkontorene forsvinner for godt.

– Jeg forstår godt at det kan være krevende for de eldre å stille om med tanke på at de har vært vant til å gjøre det på en spesifikk måte gjennom hele livet. Men verden digitaliseres, og det krever at tjenester som posten endrer seg. Så jeg vil tro at det er omtrent uungåelig at postkontorene stenges på et eller annet tidspunkt, sier Totland.

– En gåte for mange

Bergen er langt ifra den eneste byen som ser postkontorene forsvinne. Det er kun få deler av landet som fortsatt har virkende postkontor. Posten har en plan for postkontorenes videre utvikling, ifølge pressesjef Pettersen.

– Fram mot 2022 vil 25 postkontor over hele landet legges ned og da er det kun seks postkontor igjen – fem i Oslo og et på Svalbard, sier Pettersen.

Sebjørnsen synes det er rart at andre europeiske land kan holde på postkontorene og ikke Norge.

– Det jeg reagerer på er at man i Norges nest største by ikke lenger kan se seg råd til å ha et postkontor. Det er en gåte for mange, og flere av våre kunder reagerer kraftig på det.