Platebutikkene lever godt under korona

Publisert:22. mars 2021Oppdatert:22. mars 2021, 14:04
Roald Atle Larsen (70) viser frem noen av butikkens bestselgere. FOTO: Nicolas Hovland

For mange bedrifter har korona-pandemien betydd nedstengning og dårlige tider. For Bergens platebutikker førte det til oppsving og nye kunder.

Country er storselgeren for Roald Atle Larsen (70), men i nyere tid har han merket økt salg av pop-musikk. FOTO: Nicolas Hovland

Mange butikkeiere har slitt under harde restriksjoner og måttet stenge ned på grunn av dårlig omsetning. Det ble en annen historie for daglig leder Roald Atle Larsen (70) ved Rocade. Han har drevet platebutikken siden 1978 og merket ingen nedgang det siste året.

– Folk kjøper mer plater nå under korona. Det virker som folk er mer hjemme og kjeder seg, så jeg har hatt oppsving i salget.

Også daglig leder Tor Tessem (55) for bar og platebutikk Apollon Bar har merket en positiv tendens under korona-pandemien.

– Det er klart at usikkerheten var der, men allerede etter en måned så vi at dette går fint.


Mange nye kunder har oppdaget platebutikken til Tor Tessem (55). FOTO: Nicolas Hovland

Stor konkurrent måtte legge ned

Da pandemien startet for fullt i fjor valgte Platekompaniet å midlertidig legge ned butikken sin i Bergen. I sommer ble det avgjort an butikken skulle legges ned for godt. Tessem peker på nedleggingen av plategiganten som en nøkkelårsak til suksessen.

– Butikken har vært byens største platebutikk. Når de stengte fikk vi en heftig oppgang i omsetning på musikken.

Også Larsen har merket et vakuum etter plateselskapet la ned.

– Vi har merket at vi har flere kunder etter de forlot. Her i byen er det ikke marked for stort flere butikker.

Nedstengningen av konkurrenten skapte også en helt ny målgruppe for platebutikkene.

– Jeg synes ungdom er tilbake. Det er mange unge jenter som kommer innom og kjøper Harry Styles og slike ting, sier Larsen.

– Vi solgte Lana Del Rey og Billie Eilish, men vi solgte ikke disse rene pop tingene. Det samme gjelder Hip-Hop, omsetningen av Hip-Hop har gått gjennom taket. Akkurat den biten har med Platekompaniet å gjøre siden det var der de gikk tidligere, sier Tessem.

Larsen la allerede i 2015 merke til en økt interesse for vinylplater. Da han så en enda større vekst i fjor måtte han ta grep for å tilfredsstille et større marked.

– Vi har måttet legge om stilen. Vi solgte bare nytt tidligere, men nå selger vi både nytt og brukt. Mange av de titlene folk leter etter finnes bare brukt, sier Larsen.

Mer tid til musikk

Mange har hatt mye tid til overs det siste året, noe platebutikkene peker på som en årsak til den gode perioden de har opplevd.

– Folk sitter hjemme og kokkelurer, folk har rett og slett bedre tid til å spille plater og dermed kjøper flere plater, sier Tessem.

Både Apollon og Rocade er vant med stamkunder som kommer igjen for å kjøpe plater. Situasjonen det siste året har ført til mange nye ansikter i butikkene.

– ­ Vi får veldig mange nye kunder under korona tiden. Vi har et kunderegister hvor det er en bonusordning som registreres på navn. Hver eneste dag er det masse nye kunder som registreres, så det er helt klart ett nytt marked. Det store tilsiget har fortsatt, vi tenkte i sommer når Platekompaniet stengte at det ville gå en liten stund før det etablerer seg, men det fortsatte bare å komme nye og nye kunder, sier Tessem.

På grunn av den vekkede interessen for plater ser framtidsutsiktene gode ut for de to lokalbutikkene i Bergen.

– De som gidder å jobbe og er interessert i musikk vil ha en grei jobb. Du må ikke regne med noen millioninntekt, men du kan klare et godt levebrød. Hvis du ikke har for mange ansatte og jobber selv, så skal det gå greit, sier Larsen.