Nedstengt Oslo skaper full filmstopp

Publisert:16. mars 2021Oppdatert:18. mars 2021, 13:52
Bergen Kino, Konsertpaleet. Foto: Kaspara Stoltze.

Ferske storfilmer står klare, men norsk publikum vil ikke nyte dem før Oslokinoene åpner. Bergen kino har nå vist samme film i seks måneder.

Pandemien har rammet kinonæringen hardt. I Oslo var salene sist åpne i tidlig november. Smittesituasjonen har derimot vært mer stabil på Vestlandet, og Bergen Kino har holdt åpent siden 13. mai. De står klare til å rulle film, men distributørene utsetter jevnlig titlene de sårt ønsker seg.

– Når oslomarkedet er stengt ønsker ikke distributørene å lansere film i resten av landet, sier Birgitte Hammer, Program- og markedssjef i Bergen Kino.

Tigerstaden avgjør

Oslomarkedet utgjør 30 prosent av kinomarkedet i Norge, og er derfor avgjørende for hvorvidt distributørene når besøkstallet de ønsker. Nordisk Film Kino sine oslokinoer har holdt stengt siden november og nå stenger kommuner rundt hovedstaden også. De forstår at det setter Bergen Kino i en vanskelig situasjon.


Birgitte Hammer, Program- og markedssjef, Bergen Kino. Foto: Kaspara Stoltze.

– At Oslo og omegn er stengt betyr at opp mot 40 prosent av markedet er lukket, noe som gjør at inntjeningsgrunnlaget til distributørene er halvert. Det er en veldig vanskelig situasjon for resten av kinoene i Norge som er åpne, sier programsjef for Nordisk Film Kino, Kristin Berg.

Samtidig er Bergen Kino den største enkeltstående kinoen i landet, i henhold til besøkstall. I 2020 solgte kinoen 300 000 billetter. 

– Det er de store distributørene i USA som holder igjen blockbusterne som virkelig vil trekke publikum til kinoen. Vi er helt avhengige av å ha det rette innholdet for å få folk til å komme, sier Hammer.

Distributørene Disney, SF, United International Pictures, Norsk filmdistribusjon og Nordisk filmdistribusjon er Hammer nesten daglig i dialog med, da endringer kan skje brått.  

– Jeg merker at distributørene er veldig usikre på hvilke filmer de skal slippe og når. Til og med april er langt frem i tid for oss. Vi får gjerne beskjed en eller to uker i forkant, om filmen blir flyttet eller blir værende. Vi skulle egentlig hatt en premiere på fredag som ble flyttet i går, sier Hammer.

Berg sier hun forstår at situasjonen er utfordrende for distributørene og andre norske kinoer.

– Vårt største ønske er å åpne opp igjen, men det avgjør ikke vi, sier Berg.

Aksel står på vent

Den norske dokumentarfilmen Aksel, om alpinisten Aksel Lund Svindal, er en av filmene som har utsatt lansering flere ganger. Distribusjonsselskapet Euforia begrunner avgjørelsen i usikre besøkstall. Vibeke Skistad, Daglig leder for distribusjonsselskapet Euforia, sier planen alltid har vært å gi ut Aksel i vintersesongen.


Filmen Aksel som har utsatt lansering flere ganger.

– Filmen var først planlagt i ha premiere november, men vi så at det ikke gikk og utsatte til januar. Vi håpet det skulle gå, men to uker før avgjorde vi å utsette igjen, sier Skistad.

Euforia planla å lansere filmen i løpet av marsmåneden, men da dette ikke ble mulig er den nå utsatt til oktober, fordi det da er vintersesong igjen. Gjentatte utsettelser er krevende og gjør det vanskelig å budsjettere, forteller Skistad. 

– Usikkerheten er veldig slitsom å leve med, både for oss og kinoene. Det blir vanskelig å planlegge, budsjettere, forutse og unngå at filmer kræsjer.

Avgjørelsene om utsettelser tas ikke kun på grunnlag av markedet. Skistad mener kompensasjonsordninger ikke er en god nok motivasjon til å gi ut filmene til begrensede kinoer og halvsatte saler.

– Mange har jobber med disse filmene i flere år, og har fryktelig lyst til å møte et publikum og vise film i sal. De tenker ikke «nå slipper vi film også får vi sikkert noen kompensasjonsmidler», det er et plaster på såret, men det er ikke derfor man er filmskaper.

Distribusjonsselskapet har valgt å utsette lanseringen av flere filmer. De frykter mange er redde for å dra på kino.

– Det oppfordres til å være hjemme, så det er ikke slik at folk renner inn på kino selv om distriktene er åpne. Når Høie og Solberg forteller folk at de ikke skal gå ut, da bruker ikke folk kulturtilbud som kino, selv om det er åpent.

– Det er trist for distriktene at de ikke kan tilby publikum et godt filmtilbud.

Et glass til i seks måneder

Enkelte distribusjonsselskap har på tross av pandemien valgt å lansere filmer. Et suksesseksempel


Oscarnominerte Et glass til.

er danske, oscarnominerte Et glass til, distribuert av Nordisk Film distribusjon. Nesten seks måneder etter premieren 23. oktober, vises filmen fortsatt på Bergen Kino.

– Et glass til er en av de mest besøkte filmene våre nå, sier Hammer i Bergen Kino.

Besøkstallene har vært en positiv overaskelse for Bergen Kino.

– Et glass til har vart og vart i alle måneder. Den hadde gode besøkstall på høsten, gikk kanskje litt ned over julen, men nå har den faktisk steget i besøkstall.

Fordelen ved å vise filmer over lengre tid er at flere får mulighet til å se filmen, også de som tidligere unngikk kinoturer av frykt for koronasmitte, mener Hammer. 

– Det er sjeldent at vi viser en film så lenge på kino. I et normalt år ville estimatet på filmen ligget mye høyere enn under koronaåret. Med restriksjonene vil ikke filmer som går over en kort periode bli sett av like mange som de ville i en normalsituasjon med fullsatte saler. 

Engasjementet og interessen for filmene kan også øke når de vises over lengre perioder. Et glass til sine besøkstall illustrer dette. 

– Det at besøkstallene igjen har steget nå skyldes at folk kjenner til tittelen, det har vært mye snakk om den og at de ikke fikk sett den på det tidspunktet da den hadde premiere. Det ser vi også ved barnefilmer.

Å vise de samme filmene over lange perioder er ikke en varig løsning, ifølge Hammer.

– Så lenge filmtilgangen er begrenset tillater det at vi kan vise de filmene som er på programmet over lengre perioder. Men det er ikke holdbart i lengden, vi er veldig avhengige av nytt innhold.

Kannibalistisk filmsituasjon

Listen over utsatte filmer blir lengre og lengre. Bergen Kino håper nå på en suksessfull kinosommer.

– Akkurat nå ser det lyst ut frem mot sommeren, spesielt i mai. Oscar nominasjonene ble sluppet i mandag denne uken. Og noen av de nominerte, kvalitetsfilmene kommer allerede i april, sier programsjefen.


Magnus Barfot kino (Bergen kino). Foto: Kaspara Stoltze.

Programmet som var lagt for 2021 var strålende, ifølge Hammer. Alle de største filmene fra 2020 ble flyttet fra 2020 til 2021 og 2022.

– Kinoåret 2021 så i utgangspunktet helt fantastisk ut. Blockbuster etter blockbuster og mange gode titler.

Flere av disse filmene har blitt utsatt flere ganger allerede. Om kinoene i Oslo eller USA åpner opp kan det bli en overflod av nylanserte filmer. Hammer er spent på å se hvordan distributørene vil samarbeide om lansering av filmene sine når koronasituasjonen forbedres.  

– Allerede nå som vi er i mars har mange av de filmene som skulle slippes blitt flyttet mot våren.

Hva skjer om Oslo åpner opp og mange store filmer slippes samtidig?

– Situasjonen kan bli litt kannibalistisk, ved at storfilmene vil spise av hverandres besøkstall. Hver enkelt film får da ikke utnyttet potensialet sitt.