Et krevende år for musikkstudenter

Publisert:26. mars 2021Oppdatert:26. mars 2021, 16:49
Rose Øvretveit, student på Griegakademiet.

I koronapandemien har studentene på Griegakademiet opplevd flere utfordringer. Et år med begrensede øvingsmuligheter og mindre konserter har vært krevende.

Rose Øvretveit er en av studentene på Griegakademiet som har opplevd disse utfordringene. Hun går sitt andre år på bacheloren i utøvende klassisk musikk, og spiller basstrombone.

En av de påkjenningene hun har følt på er mangelen på å kunne spille konserter. Vanligvis spiller hun flere i måneden, men dette året har hun kun hatt mulighet til å spille en.

 –  Konsertene er utrolig viktige for oss, når man ikke får øvd å spille foran folk blir det skumlere og verre.

Hun nevner også problemene med å ikke kunne spille med andre. Flere ønsker jobb i orkester eller ensemble og når man ikke har muligheten til å spille sammen, eller foran andre, mister man mye erfaringen som man trenger til dette.


Benjamin Kallestein. Foto: Oda Marie Steensen

Benjamin Kallestein er også en student ved bachelor programmet i utøvende klassisk musikk. Han er pianostudent på sitt fjerde, og avsluttende år. Han har opplevd at prosjekter og samarbeid med andre har måttet blitt avsluttet grunnet korona

– Så mange prosjekter blir lagt på is nå, så man må tenke på andre muligheter som da prosjekter alene.

Flere mistet mulighet til å øve

Våren 2020 opplevde studentene at hele Griegakademiet stengte ned. Dørene ble låst, og studentene måtte finne nye måter å øve på. Dette førte til vanskeligheter for flere. Rose sier hun var heldig ettersom at hun kunne øve med instrumentet sitt hjemme. Flere andre som drev med slagverk, eller piano, mistet muligheten til å kunne spille.

–  Flere måtte ta to måneders pause fra øving, noe som er knusende når du jobber som musiker.

Kallestein forteller at når skolen stengte ned, og han ikke kunne bruke skolens pianoer var han heldig ettersom han hadde investert i et el-piano å ha på hybelen. Han forteller at el-piano er ikke samme kvalitet som skolens pianoer, men fortsatt ga han en mulighet til å øve hjemme når Griegakademiet var stengt. 


Piano på et av øvingsrommene til Griegakademiet. Foto: Oda Marie Steensen

  – Etter noen uker ble det mulighet om å søke tilgang for øving på skolen, og ofte var det de som var hardest truffet, som pianister, som fikk plass, forteller Kallestein. 

Nå er skolen åpnet  for studentene igjen, og Rose sier hun setter pris på innsatsen Griegakademiet gjør for å holde skolen åpen gjennom pandemien. Likevel har Rose opplevd utfordringer med digitalisering av undervisningen. Det har vært perioder hun må ha hatt undervisning under zoom. Dette har vært krevende ettersom lyden på instrumentet blir forstyrret, noe som gjør at lærerne får ikke god nok innsikt.

– På Zoom er det helt håpløst, man skal spille melodier for lærene, men lyden blir helt ødelagt.

Finne nye måter å utvikle sin musikk

Med disse utfordringene året har bydd på for studentene på Griegakademiet, mener likevel Kallestein at koronaåret har gitt han mulighet til å finne ny inspirasjon, og jobbe mer individuelt. Han har brukt mye av tiden på å komponere, og legge ut prosjektene på sin egen

– Det er nå jeg har tid til å skape egne prosjekter, og finne nye interesser som lyddesign.

Han anerkjenner situasjonen som vanskelig for alle studentene, og han mener selv han er heldig som klarer å finne inspirasjonen til å utvikle sin egen musikk videre.