– Det er viktig at man har noen ildsjeler, folk som brenner for det de driver med

Publisert:24. mars 2021Oppdatert:25. mars 2021, 12:02
Twisted Bergen er en nisjebutikk som selger klær som er annerledes enn det man finner hos andre butikker. Foto: Oda Marie Rønning

Nisjebutikkene har hatt det tøft siden korona kom. Hjemmekontor har ført til at færre drar inn til byen, samtidig som at de kjemper mot at de store butikkjedene stadig tar mer plass.

På grunn av koronaen, har det vært utfordrende å drive lokalstartede butikker.  er en medlemsorganisasjon med rundt 450 medlemsbedrifter, inkludert en stor del av nisjebutikkene i Bergen. Steinar Kristoffersen, daglig leder i organisasjonen, forteller om hvordan det går med de lokale butikkene i sentrum i dag. 

– Akkurat nå går det generelt dårlig.

I fjor hadde butikkene i sentrum dårligere salgstall enn butikkene utenfor sentrum.

– Det var en måling i fjor som viste at omsetningen hos butikker utenfor sentrum økte med 10%, mens at den gikk ned med rundt 10% hos sentrumsbutikkene, forteller Kristoffersen.


Geir Brugaard, daglig leder for Twisted Bergen. Foto: Oda Marie Rønning

Daglig leder for den lokalstartede butikken Twisted Bergen, Geir Brugaard, sier at det er stillere i sentrum siden pandemien kom.

– Med hjemmekontor er det ikke så mange i sentrum på dagtid som tidligere. Så byen er mye mer død nå. 

Kristoffersen mener at store deler av det har med anbefalingene å gjøre. Folk har blitt oppfordret til å unngå kollektiv transport og i tillegg oppfordret til å ha hjemmekontor. 

– De som har kontor i sentrum, utgjør en ganske stor del av de som legger igjen kroner i sentrum, sier Kristoffersen.

Kampanje for å beholde de lokale butikkene

I desember i fjor kom det en kampanje kalt . Kampanjen skulle skape bevissthet rundt de lokale butikkene i Bergen. Store deler av det bega seg ut på å henge opp bannere med logoen til en kjent kjede foran nisjebutikkene. Poenget var å vise at hvis man ikke handler i de lokale butikkene, så vil de byttes ut med de store kjedene. 


Her kan det komme en H&M hvis man ikke handler lokalt. Foto: Twisted Bergen

– Det handler om å være litt bevisst på å bruke byen sin og å bruke de små lokale butikkene, dersom man vil at sentrum skal være levende, sier Brugaard.

Mye av kampanjen handlet om at de mindre butikkene ikke har stor sjans til å konkurrere med de største kles- og matkjedene i verden. Dette var et viktig poeng i kampanjen. 

– Vi skulle vel byttes ut med H&M, om jeg husker riktig, sier Brugaard.

Han forteller videre om hvorfor det er viktig å ha de lokale butikkene i byen. 

– Det er viktig at når man kommer til en by, så har den et særpreg. Ikke slik at alle byene har Starbucks og H&M på hvert hjørne, sier Brugaard, og fortsetter:

– Det er viktig at man har noen ildsjeler, folk som brenner for det de driver med og gjør det med hjertet, slik som små butikker ofte gjør.

Presser politikerne til å bygge boliger i sentrum

Steinar Kristoffersen påpeker at mye av problemet kan løses ved bygging av boliger. 

– Vi prøver å påvirke politikerne og kommunen til å legge til rette for at det kan bygges så mange boliger som mulig i sentrum. 

Dette begrunner han med at de menneskene som bor i sentrum, er de som bruker sentrum. 

– Det er mye større sannsynlighet for at noen som bor i sentrum, velger å handle på butikkene i sentrum, i motsetning til noen som for eksempel bor på utsiden av byen, sier Kristoffersen.

Kristoffersen forteller at de prøver å legge til rette for at Bergen sentrum er en fin plass å bo og jobbe. Han mener at et resultat av det vil være at nisjebutikkene får flere kunder.

– Vi må sørge for at det er bra for folk å bo og jobbe i sentrum, da får småbutikkene flere kunder. Det gjør at de lokale butikkene får størst mulig kundegrunnlag. Noe som betyr at de kan overleve.