Arrangerer fysisk musikkfestival: – Viktigere enn noen gang

Publisert:15. mars 2021Oppdatert:16. mars 2021, 09:56
Daglig leder Tine Rude på Borealis' kontor i Bergen sentrum. Foto: Astrid Johanne Sørnes

Til tross for ekstra kostnader og lavere billettsalg velger Borealisfestivalen likevel å gjennomføre opp mot 20 fysiske arrangementer denne uka.

Billettinntektene til Bergensfestivalen Borealis vil ifølge daglig leder Tine Rude gå dramatisk ned i år. Dette til tross for at festivalen vil ha høyere kostnader enn tidligere, grunnet et nytt digitalt alternativ. Den tapte inntekten vil ikke bli kompensert for, men teamet bak arrangementene mener likevel arbeidet er verdt det.

– Det er jo fysisk festival vi er vant med å arrangere, det er det vi savner alle sammen; å gå på konsert og bli blåst av stolen. Så det skal vi få til så lenge vi har lov, sier Rude.

Hun mener at det er viktigere enn noen gang å ta inn andre deler av verden ved å løfte blikket og åpne ørene. Likevel består utfordringen i at det er seks ganger færre betalende deltakere på festivalen enn før koronapandemien.

– Vi har innsett at vi ikke kan ha så mange i salen som vi pleier. Det er også en spennende utfordring å se hvordan vi kan nå andre publikummere som ikke kan komme inn i konsertsalen.


For å få bedre arbeidsplass under festivalen, bytter teamet bak Borealis kontor. Foto: Astrid Johanne Sørnes

Godt forberedt

Hvordan er det mulig å avholde en fysisk musikkfestival nå?

– Det har vi lurt på hele det siste året. For et år siden pakket vi ned etter festivalen som vi klarte å avvikle 8. mars, rett før Norge stengte ned. Siden da har vi drevet og planlagt hvordan vi kan gjøre dette i alle forskjellige scenarioer som vi kan forestille oss. Verden har forandret seg, og det er ikke mulig å forutse hva som vil skje. ­

Rude ser på smittevernshensyn i form av avstand, munnbind, publikumsregistrering og nedspriting av lokalene mellom arrangementene som en selvfølge. Derfor har de flyttet arrangementene sine til mer etablerte konsertarenaer.

–Vi kan lage en fysisk festival fordi vi har forberedt oss godt. Det blir mye mindre flyt av folk enn vi vanligvis har. Det skal være trygt å gå på festival.

Rude trekker også fram at det vil være mye færre folk i salen enn det har vært før. Mens publikumstallet tidligere har ligget på rundt seks tusen, vil det kun være plass til omtrent hundre deltakere på hver konsert i år. I flere av salene vil det ikke være plass til det engang, grunnet restriksjonene. Totalt vil festivalen ha i underkant av tusen betalende deltakere – en sjettedel av hva de tidligere har hatt.

Kickstartet digitaliseringen

Selv om det er fysiske festivaler Borealis er vant til å arrangere, vil det i år også komme digitale alternativer, blant annet på Zoom.

– Vi lager jo egentlig to festivaler. Det blir én begrenset fysisk festival og én festival online. Det at en ting kan leve et lengre liv enn bare etter festivalen er positivt. Vi lærer masse nytt.

Til tross for at det koster ekstra å produsere, vil det digitale tilbudet være gratis og åpent for alle, og dermed ikke dra inn inntekter til festivalen. –En kompensasjon til publikum for året som har gått, sier Rude.

Hun utdyper at hun mener det er en rett prioritering å digitalisere festivalen, selv om søknadene om bevilgninger stort sett står uten svar. Vestland fylke ga imidlertid penger til å støtte opp om den digitale omstillingsprosessen. I deres budsjett er det oppført 222 000 kroner til Borealisfestivalen innenfor tilskudd til drift av kulturhus. Da festivalen er offentlig finansiert, er det ifølge Rude publikums beste som står i sentrum, og ikke pengene.

Hun gjør det også klart at digitaliseringen ikke er en midlertidig nødløsning, men snarere begynnelsen på et større skifte for festivalen.

– Vi har blitt pusha til å ta mange steg videre i forhold til hvor vi hadde vært hvis ikke vi hadde hatt en pandemi. Nå kan vi ikke gå tilbake når vi først har åpnet denne døra. Nå må vi utvikle den.

Komponisten Agnes Ida Pettersen er en av de som skulle være fysisk til stede på festivalen. Grunnet smittetopp ved bostedet hennes i Oslo, vil hun imidlertid ikke kunne reise over fjellet for å se sitt eget stykke spilt live på åpningskonserten.

– Selv om jeg synes det digitale er så utrolig redusert, så er det viktig likevel. For hvis man ikke hadde gjort det hadde det jo blitt null, og det hadde vært vanvittig mye verre.

Viktig med fysisk samling

Selv om Pettersen setter pris på det digitale alternativet, er hun tydelig på at det er lettere å sette av tid til å gå på festival når den er fysisk. Hun understreker også viktigheten av å oppleve musikkfestivaler der de avholdes.


Komponist Agnes Ida Pettersen ville helst delta fysisk på festivalen, men er takknemlig for det digitale alternativet. Foto: Nina Hurum/NKF

–  Man mister noe når det skal være på skjermen, det føles liksom ikke riktig. Det kommer flotte topp kvalitet musikere som spiller trio eller kammermusikk med ganske god meters avstand på en streamingkonsert med god musikalitet.

Det som forsvinner digitalt er X-faktoren med det å musisere, ifølge Pettersen. Hun forklarer at X-faktoren er noe som er vanskelig å definere, da det er noe som må oppleves. 

–Det er noe som er litt uforklarlig som ligger både mellom menneskene, musikken og de forskjellige ørene som hører på. Der ligger det noe som er så utrolig vanskelig å forklare, som gir betydning og mening når man lytter til musikk. Jeg tror det blir borte når man går over på internett og alle sitter én og én. Man mister det fellesskapet. Fellesskapet er en stor del av den X-faktoren.