– Vi er kanskje de strengeste i by'n

Publisert:27. april 2020Oppdatert:28. april 2020, 11:44
UTESERVERING: Kippers på USF Verftet har innført en rekke tiltak for å opprettholde smittevernet på uteserveringen. Foto: Sunniva Berggreen Kaalaas

Spredningen av covid-19 og de følgende smitteverntiltakene har frem til nå ført til tomme serveringssteder i Bergen. Nå har situasjonen gitt Kippers muligheten til å teste ut et nytt system.

VERFTETKippers Bar og Kafé ligger nydelig til på kaikanten ved Georgernes Verft, med førsteklasses utsikt til byfjorden. Den populære kafeen har vært stengt siden 12. mars, og samtlige ansatte ved avdelingen var permittert inntil nylig. Takket være sommerværet som de siste dagene har badet Bergen i sol, har Kippers åpnet uteserveringen igjen. Nå med helt nye tiltak for å ivareta helsemyndighetenes krav til smittevern. 

– Vi har redusert antall bord på uteserveringen og det er ikke lov å sitte mer enn fem person på samme bord. I tillegg desinfiserer vi alt, minst én gang i timen, sier Johanne Pardalos. Hun er hovmester i Terminus Gastronomi, som driver matserveringen på USF Verftet. 


HOVMESTER: Johanne Pardalos er godt fornøyd med responsen fra gjestene. Foto: Sunniva Berggreen Kaalaas

 – Alle gjester registreres med kontaktinformasjon og servitørene fyller ut en egenmelding om sin egen helsetilstand før hvert skift. 

Pardalos mener disse tiltakene har fungert veldig bra, så langt.

– Vi er kanskje de strengeste i by’n, når det gjelder akkurat disse tingene.  


ANTI-BAC: Servitør Celine Huse synes det er hyggelig å være tilbake på jobb, til tross for ekstra tiltak. Foto: Sunniva Berggreen Kaalaas

Mange gode tiltak i bransjen 

Om Kippers er strengest i byn er vanskelig å si sikkert, men Amanda Bahl fra Matarena og Smak av Kysten bekrefter at tiltakene Kippers har gjort er gode. 

– Det er veldig mange som gjøre gode tiltak nå. Det virker som at de fleste i bransjen er opptatt av forsiktighet, heller for mange tiltak enn for få. Så vidt jeg vet er Kippers de eneste som har pålagt kundene å bestille bord på forhånd. 

Bahl understreker at også andre serveringssteder i Bergen har innført svært gode tiltak, men at Kippers kanskje faktisk er de strengeste når det gjelder forhåndsbooking og kontaktløs bestilling og betaling. 


MATARENA: Amanda Bahl jobber i Matarena og har god oversikt over hvilke tiltak som gjøres i serveringsbransjen i Bergen. Foto: Privat

Tilfreds med nytt system

Det er også satt i gang andre tiltak for å hindre smittespredning på Verftet. Kafeen har forberedt et nytt system for bestilling, som i utgangspunktet skulle være oppe å gå før pandemien slo ut. Nå har Kippers en perfekt anledning til å teste ut hvordan det funker. 

– Bord må bestilles via nettsidene våre, og maten bestilles og betales også online. Dette for å minimere kontakt mellom gjest og servitør. Vi er veldig optimistiske til det nye systemet, sier Pardalos. 


AVSTAND: I kø-området er det tydlig markert at gjestene skal holde avstand. Foto: Sunniva Berggreen Kaalaas

I følge hovmesteren og gjester Bymag snakket med i kafeen, er systemet relativt enkelt å bruke og gir en ekstra trygghet for både gjester og ansatte. Men innføring av nye ting fører ofte med seg utfordringer, og det har også skjedd hos Kippers. Det nye systemet krever at gjestene har smarttelefon, noe ikke alle har. Enkelte eldre gjester har uttrykt at det er vanskelig å sette seg inn i det tekniske. I følge hovmester Pardalos har Kippers et par negative tilbakemeldinger daglig, men folk flest er veldig positive. 


POSITIV: Marit fra Nesttun hadde en positiv opplevelse hos Kippers. – Man merker at de tar smittevern på alvor, og det føles trygt. Foto: Sunniva Berggreen Kaalaas

– De aller fleste forstår hvorfor vi må være strenge, og flere har sagt at de føler seg trygge her hos oss på kaien, sier Pardalos. En av gjestene som Bymag snakket med bekrefter dette. 

– Det var litt knotete med bestillingen, men bare fordi det er nytt. Alt i alt gikk det veldig greit. Man merker at de tar smittevern på alvor og det føles veldig trygt, forteller Marit, som har reist fra Nesttun for å spise lunsj på kaien. 

Pardalos setter pris på de positive tilbakemeldingene fra gjestene. 

– Det er veldig hyggelig å høre, og det merkes. De siste dagene har vi vært fullbooket, og de dagene det er fint vær, vil vi holde åpent.