Rekordmange spiller dataspill under koronakrisen

Publisert:23. april 2020Oppdatert:23. april 2020, 14:15
KORONAHOBBY: Mange unge bruker den nye hverdagen på dataspill. Foto: Constandino Leiva/Playwell

I mars opplevde Steam en økning i antall brukere på 23,7%. Over 23 millioner mennesker bruker nå tjenesten.

BERGEN: Som resultat av hjemmekontor, karantene og selvisolering opplever gaming-tjenesten Steam enorm pågang 

– Folk har fått andre døgnrytmer og gamer til klokka fire på natta. Det er ingen som gjør det til vanlig, forteller student og spillentusiast Peter Malum Bergerud.

Gamer hele uka

Steam er den største digitale distribusjonsplattformen for dataspill, og statistikk fra SteamDB viser en økning på over 6 millioner brukere siden den 12.mars. I tillegg viser den at helgetoppene har flatet ut, og at folk spiller jevnt over hele uka.

– Det blir sannsynligvis flere og lengre spilløkter, og jeg tipper at folk ikke er like flinke til å holde døgnrytmen når de ikke må stå opp tidlig for å gå på skolen dagen etter, forteller daglig leder ved Playwell, Constandino Leiva.


ENDRINGER: Statistikk over antall brukere av tjenesten Steam viser en tydelig økning i antall brukere fra midten av mars. Kilde: steamDB.info

Sosialiserer over nett

Playwell er et gamingsenter som har som mål å skape en sosial arena for spillinteresserte. Nå holder de stengt grunnet koronarestriksjonene, men Leiva tror ikke det er et hinder for utøverne.

– Gaming har blitt en god måte å holde kontakt med hverandre på. Man kan sitte å snakke sammen og spille, og det som før var fysisk har flyttet seg over på internett.

Bergerud påpeker at til tross for krisen så gjør han det meste som før.

– Det har egentlig ikke påvirket oss som gamer mye, for vi er vant til sitte å kommunisere over Discord og sånt fra før av.

Discord er en chattjeneste som er designet for gaming-felleskap, og brukes av mange på samme måte som Skype og Facebook Messenger.

Spill sammen med barna

96% av gutter og 63% av jenter i Norge mellom 9 og 18 år spiller dataspill, et medium som ifølge Medietilsynet vekker sterke meninger. Leiva og Bergerud har likevel tydelige oppfordringer til foreldre som bekymrer seg for barnas spillevaner i krisetiden.

– Sett dere ned med barna deres, og forsøk å forstå, og kanskje til og med bli med å spille. Bekymringen kommer av at man ikke forstår helt hva barna spiller, og man blir gjerne redd for det ukjente, sier Leiva.

Bergerud understreker imidlertid at det finnes andre fallgruver enn tidsbruk.

– Mange voksne ser på det å “game” som tidssløseri, men jeg tror ikke man trenger å bekymre seg så mye over hvor lenge barnet gamer. Pass heller på hva de spiller og med hvem.

Til tross for at Leiva anerkjenner gaming som en sosial og konstruktiv hobby, oppfordrer han barn og unge til å reflektere over egne spillevaner.

– Selv om man ikke skal opp tidlig, må man opprettholde en balanse i hverdagen og ikke la gamingen overta helt.