Koronakrisen kan endre treningsvanene våre

Publisert:27. april 2020Oppdatert:28. april 2020, 13:58
TRENINGSGLEDE: Psykoterapeut Marit Albertsen håper på sunnere treningsvaner. Foto: Studio 1 fotografer

Treningssentrene holder fremdeles stengt på ubestemt tid, eksperter håper på at dette kan åpne opp for andre muligheter. 

BERGEN: Psykoterapeut og personlig trener tror at korona-tiltakene kan få positive konsekvenser for treningsvanene våre. – Tenk så fantastisk hvis trening etter denne tiden er noe vi gjør for å få overskudd og bedre helse, sier Marit Albertsen. Hun er psykoterapeut og fysioterapaut, og har spesialisert seg innen psykomotorisk fysioterapi. I tillegg jobber hun som instruktør på Sats. 

Albertsen tror at følgene av de smitteforebyggende tiltakene kan være med på å få oss i kontakt med kroppene våre. Hun mener at trening i mange tilfeller er tilknyttet negative følelser som tvang eller kroppspress, og håper på at folk kan kjenne mer på bevegelsesglede etter at denne perioden er over. 

– Mange er ute på tur, og online trening har blitt populært. Jo mer tilgjengelig treningen er, jo lettere blir det å utføre. Kanskje folk kan finne nye måter å holde bevegeligheten ved like, sier hun. 

Det er nok mange som har satt seg høye mål på treningssenteret som de prøvde å nå før koronakrisen dukket opp, og dette kan da hindre dem i å fortsette. Det å tenke annerledes rundt trening kan være hjelpsomt, mener hun. 

– Det blir lett alt eller ingenting, men all trening er bedre enn ingen trening. 

Kreativ trening


UTETRENING: Kristin Birkelund bruker naturen aktivt. Foto: Privat

Kristin Birkelund er vernepleier og jobber som personlig trener og online coach – med over 60 000 følgere på Instagram. Stor forespørsel på online coaching er blant grunnene til at hun nå har en travel hverdag. Dette er noe Birkelund er glad for. 

– I det siste har jo en del av oss fått litt ekstra tid, og da er det mange som ønsker å komme i bedre form med skreddersydd trening- og kostholdsplan. Jeg digger at det er så mange som ser muligheter fremfor begrensninger, sier hun.

Birkelund tror at det krever mer disiplin å skulle trene nå som treningssentrene holder stengt, og forteller at det trolig er mye mer fristende å velge sofaen fremfor å trene på stuegulvet. 

– Jeg tror nok at mange savner treningssentrene, inkludert meg selv. Men jeg tror også at mange har fått øynene opp for alternative treningsmetoder. 

Step-ups på spisebordstolen og kroppsvektroing under stuebordet er blant Birkelunds anbefalinger av øvelser som en erstatning for


MER NATUR: Birkelund tror at enda flere vil benytte seg av naturen under koronakrisen. Foto: Privat

treningssenter. Hun publiserer noen av øvelsene på Instagram, hvor hun tar i bruk alt fra strikkesokker til hagestoler. 

– Det krever kreativitet, men det er mye man kan gjøre uten utstyr fra treningssenteret, sier Birkelund.  

Naturen som treningssenter

Selv har Birkelund vært mye ute i naturen, og dette er noe som ikke har endret seg siden de forebyggende tiltakene mot korona ble satt i verk. Hun tror også at enda flere vil ta i bruk skog og mark nå som vi bruker mye av tiden vår innendørs. 

– Folk har bedre tid til å utforske mulighetene til hvor og hvordan man kan aktivisere seg, og naturen er jo egentlig den beste treningsplassen vi har, sier hun. 

Albertsen forklarer at stillesitting er unaturlig for kroppene våre, og at vi i en travel hverdag kjenner på at vi har en rastløshet som vi trenger å ta ut gjennom bevegelse og nærhet til naturen.

– Mange kan komme mer i kontakt med behovene sine når det ikke er så mye som skjer hele tiden. 

Litt er bedre enn ingenting

Hun forteller at det er mye usikkerhet knyttet til koronakrisen, noe som kan vise seg gjennom kroppslige symptomer som blant annet hodepine og magesmerter. 

– Veldig mange av oss vegrer oss for endringer, spesielt nå som vi ikke vet hva som blir utfallet, sier Albertsen. 

Det å prøve å beholde noen rammer er noe av det viktigste vi kan gjøre under en krise, ifølge Albertsen. Hun trekker frem døgnrytme, kosthold, bevegelse, frisk luft og det og omgås andre mennesker på en eller annen måte – om det så er via video. 

– Det er viktig å vite skjønne at en krise tar av kapasiteten vår, og at det å holde listen like høyt på alle områder da blir umulig. 

Ifølge de helsemessige anbefalingene er det ikke mye som skal til. 

– Den største helsegevinsten ligger fra ingenting til litt trening, det er lett for å glemme, forteller Albertsen. 

Albertsen tror at vi med hjelp av denne ekstra tiden kan kjenne mer etter på dagsform, og følge den. Det å lytte til kroppen er noe som vil føre til at treningen gir oss mer, og er noe vi har lyst til å gjøre. 

– Finner vi bevegelsesglede, så tror jeg er er noe av det viktigste for å bekjempe inaktivitet.