Hengekøyetrenden tilbake for fullt under koronakrisen

Publisert:28. april 2020Oppdatert:28. april 2020, 13:17
SKJULTE PERLER: Naturen har mye forskjellig å by på, og med hengekøye får du en unik tilgang til å sove "hvor som helst". Lisa Malene Skjelin. Foto: @lisamalenee

Hengekøyer trender på sosiale medier om dagen og har sett en eksplosjon i salg den siste måneden. Lisa Malene er en av køyeentusiastene som legger ut bilder av hengekøyer under koronakrisen, og ellers.

Naturen i Norge er åpen døgnet rundt, i motsetning til det meste av tilbud i samfunnet ettersom som landet forsøker å holde koronapandemien under kontroll. Dette har ført til  i bruken av skog og mark blant nordmenn.

Naturentusiasten Lisa Malene Skjelin (25) er en av de som for tiden er mye ute i naturen med hengekøyene sine.

– Hengekøye er absolutt ganske trendy om dagen, og jeg liker det. Å komme seg ut i naturen er godt for kropp og sjel, sier hun.

Populært i sosiale medier

Hengekøyer har har vokst som en trend i sosiale medier, særlig på den populære bildetjenesten Instagram. Etter en gjennomgang av bilder merket med “” anslar Bymag at det er blitt lagt ut mellom 100 og 150 bilder av hengekøyer hver dag under koronakrisen.


#HENGEKØYE: er blitt en trend på Instagram. Et skjermbilde av et utvalg populære bilder med hashtaggen. Foto: Martin Alexander Fjellheim

Skjelin studerer bachelor i husdyrfag ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige universitet. 

Hun er en av dem som regelmessig legger ut bilder av hengekøyer på Instagram og mener det beste med hengekøyen er å kunne være i nærhet med naturen.

– De kan jo brukes over alt. En venn av meg kjøpte hengekøye for å bli med på tur i skogen, men endte opp med å like køya så godt at hun kjøpte seg hengekøyestativ og sover ofte i hengekøya på verandaen, forteller hun. 


HJEMME: Kort vei til naturen. Lisa Malene Skjelin. Foto: 

Skjelin er en køyeveteran som har lagt ut hengekøyebilder i flere år, hun har også lagt merke til den økende populæriteten på Instagram.

– Det gleder meg at man kan påvirke noen via Instagram til å bli interessert i hva friluftslivet har å by på. Så lenge man plukker med seg søpla si, sier hun.

Har tatt helt av igjen

– Salget av hengekøyer har vært godt i flere år nå. Det tok helt av i 2018, og roet seg en god del på slutten av 2019. Under koronakrisen har det tatt helt av igjen. Heldigvis hadde vi over 4000 køyer på lager da det tok av, forteller Rune Kjeldsen fra nettbutikken Hekta på Tur.

NRK har også rapport om et økende salg av hengekøyer.

– Det har fullstendig tatt av. Vi har hatt en eksplosjon av salg av hengekøyer. Korona-krisen er vel noe av grunnen til det. Ekstra mange har nok også valgt å kjøpe på nett i år, sier kommersiell sjef i Fjellsport.no, Stian Moldvær Larsen til

NRK opplyser videre at at også reise- og friluftsbutikken Chillout har nesten tidoblet salget av hengekøyer siden i fjor.

Amoq Equipment, et annet nettutsalg for hengekøyer bekrefter også en stor økning i salget av hengekøyer ovenfor Bymag. 

Økende trend også i googlesøk


GOOGLE TRENDS: Oversikt over populariteten til søkeordet “hengekøye” de to siste årene blant nordmenn. Skalaen fra mellom 0-100 anslår hvor populært søket er, der 0 er minst og 100 mest populært. Foto: Martin Fjellheim

Søkeordet «hengekøye» er blitt mer populært blant nordmenn på Google i april, 2020, enn det var i noen andre måneder fra tidligere år. Dette kan tyde på at trenden er minst like stor nå som den var da hengekøyen virkelig ble populær i Norge.

Hengekøyetrendens historie

I 2018 og 2019 rapporterte flere nyhetsmedier at salget av hengekøyer har «eksplodert».

Samme året fortalte Organisasjonen Norsk Friluftsliv til NRK at de mener .

– I hverdagen er vi så vant med komfort, og de enkle opplevelsene i naturen blir derfor en luksus. Tenk så deilig å bytte ut skjermen med en stjernehimmel for en kveld. Det at stadig flere velger å sove ute, er en trend vi har sett siden 2015. Dette er en flott utvikling, som vi håper vil fortsette, fortalte generalsekretær Lasse Heimdal til NRK.