Flere fartskontroller skal få Hordaland ned fra ulykkestoppen

Publisert:5. mars 2019Oppdatert:5. mars 2019, 16:35
I 2017 døde 11 personer i trafikken i Hordaland.

- Vi kan dukke opp hvor som helst, når som helst, sier politiinspektør Terje Oksnes.

I 2017 var Hordaland det fylket med flest dødsulykker i trafikken, med 11 dødsfall. Det var også det året Vest Politidistrikt bestemte seg for å øke antall promille- og fartskontroller.

Politiinspektør og distriktsleder i Utrykningspolitiet (UP) Vest, Terje Oksnes, forteller at politiet før pleide å ha generelle trafikkontroller, der blant annet bruk av bilbelte blir kontrollert. Nå fokuserer de mer på rene promille- og fartskontroller. I 2017 ble 1 367 klokketimer brukt på fartskontroll med laser, men i 2018 økte det til 1 651 timer, sier Oksnes. Det er en økning på 20 prosent.

- Størst innvirkning på ulykker 

- Den største grunnen til trafikkulykker er fart og rus, sier Oksnes


Det skal ikke være fritt frem å kjøre for fort der det ikke er automatiske fartskontroller, sier Oksnes.

Derfor begynte politiet å kontrollere fart og promille hyppigere, istedenfor de generelle kontrollene, forteller han. De aller fleste bruke bilbelte i Norge, så det trenger ikke politiet å kontrollere.

- Da har vi bedre tid til fartskontroller, legger han til.

Oksnes sier også at det enkelte steder kan være aktuelt å satse på flere automatiske fartsmålinger.

- På ulykkestrekninger vet vi at automatisk trafikkontroll har god effekt. Vet man at det er automatisk kontroll, setter man ned farten, sier politiinspektøren.

Han understreker likevel at manuelle kontroller påvirker folk mest, fordi kontrollen kan dukke opp når som helst, og da bør man alltid være på vakt.

- All kontrollvirksomhet er god kontrollvirksomhet

Jan Rune Presttun, leder for Statens Vegvesens utekontrollvirksomhet i Bergen, kan fortelle at i 2018 var det 8 dødsulykker i trafikken i Hordaland. Det er en nedgang fra året før.

På spørsmål om det har en sammenheng med politiets nye taktikk, svarer Presttun at det er vanskelig å uttale seg om. 


Jan Rune Presttun i Statens Vegvesen støtter politiets innsats for å redusere trafikulykker.

- Rus og fart er livsfarlig, sier han og er positiv til politiets økning i promille- og fartskontroller.

Det er viktig å opprettholde et kontrollnivå, fortsetter Presttun. 

- Det vil soleklart ha en god virkning hvis man vet at man kan bli utsatt for kontroller når som helst i døgnet.

Videre sier han all kontrollvirksomhet, uansett om det er målt av personer eller automater, vil ha en positiv innvirkning på trafikksikkerheten.

Farten går nedover

- Frykten for å bli tatt gjør at man setter ned farten, sier politiinspektør Oksnes.

Han forteller at det har vært en fartsnedgang det siste tiåret. I tillegg går det lenger tid mellom hver gang politiet avdekker grove overtredelser. 

- Jeg velger å tro at det er måten vi driver fartskontrollering på som får folk til å kjøre saktere, legger han til.