Sport

Jakub Czajkowski er medlem av Bergens Glade Gutter (BGG), og er en av de over 9000 supporterne som har sikret seg partoutkort.

Nærmer seg utsolgt: – Det er veldig gøy

Snart er det tomt for partoutkort på Brann stadion. Jakub Czajkowski (19) har for første gang kjøpt sesongbillett på Brann stadion.

Publisert

"Partoutkort"

Et sesongkort som gir kjøperen et fast sete på Brann stadion hver hjemmekamp.

Billetten kan benyttes gjennom hele sesongen, og gir også andre fordeler som førstsrett på billetter til utsolgte fotballkamper.

Brann-feberen har de siste årene tatt byen med storm. Jakub Czajkowski er en av dem som har sikret seg sesongbillett før første hjemmekamp mot Fredrikstad.

– Det er jo et begrenset antall billetter, og med sesongbilletten slipper jeg å ha angst for å ikke få kjøpt meg billett, sier han.

Billettangst ble gradvis et normalisert begrep gjennom fjorårets suksessesong. Før 2024-sesongen har Brann lagt ut 10.000 partoutkort for salg. På Frydenbø-tribunen og Store stå er billettene allerede utsolgt, og klubben forventer at alle billettene skal være kapret før sesongstart. I fjorårssesongen ble det solgt 7048 partoutkort.

Czajkowski forteller at det er første gang han kjøper sesongkort.

– Jeg var på kamp med pappa et par ganger når jeg var liten, men for to år siden begynte kompisene mine å ta meg med på kamp.

Livet som «ekte» Brann-supporter falt godt i smak hos bergenseren.

Czajkowski og vennegjengen har sin egen gruppe inne i BGG som kalles "Stone Island-gjengen", oppkalt etter jakkene deres.

– Det er veldig gøy. Vi pleier å vorse før hver kamp, og da blir det lettere å slippe seg løs og å heie, forteller 19-åringen.

På tross av positiviteten, er Czajkowski noe beskjeden med ambisjonene.

– Jeg håper og tror at vi klarer topp tre. Det kan bli vanskelig å slå Molde og Bodø/Glimt, tror han.

– Har gått av seg selv

Erlend Ytre-Arne Vågane er styreleder i Bataljonen, Branns største supporterklubb. Han kan fortelle om et «ellevillt» salg av partoutkort.

– Det har vært helt sykt. Interessen og engasjementet er stort, sier han.

Videre forteller han at fjorårets suksess har ledet til økt interesse, og at de i år har merket en helt annen interesse rundt Brann.

Vågane forteller at engasjementet rundt Brann er ulikt det han har sett på veldig lenge.

– På samme tid i fjor jobbet vi med en sosiale medier-kampanje for å få solgt så mange kort på kortsiden som mulig, men i år er det ingen som har løftet en finger. Det har gått av seg selv, forteller han.

Vågane håper at de nye partoutkortholderene kan bidra til stemning. 

– Man må være innstilt på å bidra til stemning, spesielt hvis man sitter på Frydenbø-kortsiden, sier han.

Stemning er viktig

Vågane tror at «attraktiv fotball», i tillegg til den sportslige medgangen, er en viktig del av at folk har valgt å kjøpe billetter. 

– Nå har vi hatt to sesonger i strekk som har vært veldig, veldig god. Det har vært offensiv fotball. 

Han forteller likevel at det har vært mange aktive i det å få folk på kamp. 

– Det er mange som har jobbet systematisk med å mobilisere rundt kampen. Det har vært energi og entusiasme, og det er mange i supportermiljøet som brenner for å spre positiv stemning. 

Vågane forteller at på enkelte kamper har det vært veldig bra trykk, men at supporterene fortsatt har noe å gå på.

Vågane tror at god stemning er det viktigste for å få folk på kamp.

– Stemningen og opplevelsen av hvordan det er å være på kamp, er den viktigste faktoren for om du velger å gå på stadion. Fotball kan du jo se på TV, men det å være på stadion, og være tilstede, det er noe annet, understreker han. 

– Temperaturmåler

I ledelsen til Brann blir det overveldende salget også lagt merke til. Daglig leder, Christian Kalvenes, forteller at styret ser lyst på engasjementet rundt klubben. 

– Det er kjempebra. Det er engasjementet vi er til for å skape, og det viser at veldig mange gleder seg. Partoutkortsalget er en temperaturmåler på engasjementet i Bergen, sier han. 

Interessen bidrar også til en bedre hverdag for de ansatte.

– Det er veldig mange som synes det er kjekt å følge klubben, og som har lyst til å være en del av den og følge oss tett.

Det gjør at det blir kjempemotivasjon for alle som jobber i klubben, forteller han.

Christian Kalvenes er daglig leder og tidligere spiller i SK Brann.

Bidrar økonomisk

Kalvenes legger ikke skjul på at salget er positivt for klubbens økonomi, og det er tatt forbehold om det forventede salget i budsjettene.

– Vi har lagt våre kostnader etter inntektene, og vi har budsjettert med et salg av 15.000 billetter per kamp, inklusiv partoutkort, sier han.

Brann stadion har en kapasitet på 16.750. 

– Men det er klart at alle som går på stadion og kjøper billett, hjelper veldig mye for klubben, fortsetter styrelederen.

Klubben har stanset partoutkortsalget på 10.000 billetter, og Kalvenes regner med å nå dette målet. 

– Vi har lavere kapasitet enn i gullsesongen i 2007, da det også var stor interesse rundt Brann. På grunn av den mindre kapasiteten har vi nå satt en grense på 10.000, og det kommer vi til å selge ut, forteller han. 

I tillegg til herrlaget har Brann solgt 600 sesongkort til kvinnelaget. Dette er ny rekord. 

Powered by Labrador CMS