Lyttelos inviterer deg inn i musikken

Publisert:22. mars 2019Oppdatert:22. mars 2019, 16:13
Komponist og pianist Annabel Guaita.

– Mye av den klassiske musikken er så utrolig innholdsrik, men man kan lett falle av lasset mens man lytter. Jeg oppdaget at ved å lede publikumet mitt litt gjennom musikken mens jeg spilte, fikk publikum en større oppmerksomhet og sterkere opplevelse, sier Annabel Guaita.

Annabel Guaita tar et kjent konsept, lesesirkelen, og bruker det til musikken. I motsetning til en lesesirkel, der du må ha lest boken før du deltar, trenger man ingen forkunnskaper for å delta i en lyttesirkel. Publikum får bli kjent med et musikkverk som Bergen Filharmoniske Orkester  fremfører samme uke i Grieghallen. Guaitas rolle er å lose alle som deltar i lyttesirkelen gjennom musikkstykket.

–  Hvordan henger delene i stykket sammen med helheten? Hva er det med akkurat denne musikken som rører ved følelsene våre? spør hun publikum. 

Hun forklarer at det hun ønsker er å vise nye veier til å være en mer oppmerksom lytter. Guaita vil gi publikum en verktøykasse til å reflektere over hvordan de hører på hvert musikkstykke. Hun bruker navnet “Lyttelos” for disse arrangementene.

Hva betyr Lyttelos?

– “Los”, det betyr at jeg stiller meg ved siden av deg, forklarer hun.  – Det er altså ikke slik at jeg stiller meg foran deg og forteller deg hvordan du skal lytte til musikken.

Hun startet med Lytteskolen tidligere i karrieren, men fant ut at Lyttelos var en mer presis beskrivelse.

– Jeg gikk vekk fra å kalle det Lytteskolen og lyttekurs fordi jeg ikke hadde lyst til at det skulle være så akademisk.  Det er jo selvfølgelig kunnskap, men jeg fant ut at ved å bruke navnet “Lyttelos”, så ble det tydeligere at jeg gjør publikum klar over sine egne ressurser som lyttere, sier hun.

Ingen riktig måtte å lytte til musikk på

Guaita sier at målet er å hjelpe andre å erfare musikkens forløp, spenning og avspenning på en mer oppmerksom og personlig måte. Man skal kunne nyte musikken både i helhet og i deler. Det er ikke et foredrag hun bidrar med, men en guidet refleksjon.

– Det er langsom lytting, forklarer hun. – Det finnes heller ingen fasit. Det er ingen bestemt eller riktig måte å lytte til musikk på; jeg vil bare vise flere muligheter å gjøre det på.

Guaita er utdannet klassisk pianist, har mastergrad i klaverspill og en doktorgrad i Fartein Valens klavermusikk. Hun er hovedsakelig musiker og pianist, og jobber for tiden med å planlegge en turné og et nytt album, men skal fortsette å arrangere lyttesirkler og lytteforedrag for å hjelpe med formidlingen av klassisk musikk. 

– Mye av den klassiske musikken er så utrolig innholdsrik, men man kan lett falle av lasset mens man lytter. Jeg oppdaget at ved å lede publikumet mitt litt gjennom musikken mens jeg spilte, fikk publikum en større oppmerksomhet og sterkere opplevelse, sier Annabel Guaita.


-For musikk skjer inne i oss, ikke utenfor, sier Guaita.

Dyp, personlig opplevelse

– Kunst er tilgjengelig for mange i dag, men for å få en dyp, personlig opplevelse kan vi utøvere kanskje bidra til å invitere folk inn på nye måter, forklarer Guaita.

Tidligere jobbet hun i KODE som formidlingsleder på Komponisthjemmene. Der lærte hun mye av kollegaene sine som jobbet som kunstformidlere. Hun ble veldig imponert av hvordan de klarte å ‘lose’ publikum inn i maleriene ved å snakke om perspektiv, fargebruk og symbolikk og på denne måten tilgjengeliggjøre maleriene for alle. 

– Det er litt det jeg gjør for folk når vi skal lytte på musikk sammen. Jeg snakker også om perspektiv og sammenheng, sier hun.

Visuelle metaforer har da blitt et av verktøyene hun har i verktøykassen. På et av arrangementene ber hun publikum om å se for seg et maleri, med grå- og grønntoner og en stor rød flekk midt i maleriet. «Hva ser dere først?», spør hun. 

– Vi ser den røde flekken først. Øyet søker først primærfargene.

Hun forklarer at vi kan lytte til et musikkstykke på den samme måten.

– Når vi lytter til orkestermusikk søker gjerne øret vårt til det lyseste registeret, eller til  melodien. En øvelse kan være å lytte “nedenifra og opp”.

Igjen ber hun publikum om å tenke på delene i musikken og så på helheten. “Vær oppmerksom”, er det hun minner oss på gjennom hele øvelsen.

Musikk er som selve livet 

– Musikken Bergen Filharmoniske Orkester  fremfører ‘live’ hver uke er sterk og relevant for alle oss mennesker i dag, sier Guaita.

Hva synes du da om at klassisk musikk blir sett på som en sjanger for de som er litt eldre eller noe som er mest passende på formelle arrangementer?

– Der setter du ord på to av de store mytene om klassisk musikk. Jeg ser alle aldersgrupper og klesstiler blant publikum.

Hun forklarer at ingen trenger fancy joggesko for å begynne å trene, og det samme gjelder musikken; du trenger bare ørene dine. Vanskeligere enn dette skal det ikke være

–  Blås i hva folk har på seg eller hvor gamle de er, fortsetter hun. Se gullet! Hør, folkens! Se hva som er i den musikken her, sier hun begeistret.

Og hun vil be  publikum om én siste ting.

– Jeg ser så mange folk som blar i konsertprogrammet eller andre ting mens de er på konsert. Det er som å se en film på kino: du må lytte, se og være til stede for å erfare filmen. Du kan lese når du er hjemme. Akkurat nå skjer ting foran deg, og du må aktivt lytte og være med fra første tone. Da kan vi oppleve en vidunderlig reise der alt henger sammen med alt.  For musikk skjer inne i oss, ikke utenfor. Slik er musikk som selve livet.

Den siste lyttesirkelen i vinter/vår er mandag 25. mars på Litteraturhuset