Lys fremtid for mørkerommet

Publisert:12. mars 2019Oppdatert:13. mars 2019, 09:32
Otilie Brubæk Stokseth studerer negativene på en filmrull hun akkurat har fremkalt. Hun var en av de som stiftet Mørkerommet i 2016, en studentorganisasjon som praktiserer analog fotografering og fremkalling i mørkerom. Foto: Anna Jakobsen.

Analog fotografering blir mer populært. – Det skyldes studentene, sier Torvald Daae. Studentorganisasjonen Mørkerommet merker en stor interesse blant unge.


– De siste årene har analog fotografering tatt seg veldig opp, det skyldes studentene som leder an, sier Torvald Daae. Han har jobbet i fotobransjen siden 60-tallet, og står her i butikken sin, Daae Foto. Foto: Anna Jakobsen.

– Det har vært en eksplosjon i studenter som ønsker å ta bilder analogt, sier Torvald Daae. Han står foran et glassmonter fylt av analoge kameraer. Daae forteller at han startet i fotobransjen på 60-tallet, nå står han i Daae Foto, en liten butikk sammenklemt mellom en dagligvarebutikk og restaurant i Bergen sentrum. Han etablerte butikken for nesten 40 år siden. 

– I nesten 20 år, fra 1990 til 2010 var det nesten bare digitalt, det var veldig få som fremkalte bilder. De siste ti årene har det tatt seg veldig opp, det skyldes studentene, sier han. – De starter ofte med engangskamera, også utvikler det seg. 

– Det er virkelig en stor interesse for det blant unge.

Mørkerom vegg i vegg med lesesalen de leste på

– Satte du på alarm? Spør Vera Lunde. – Jeg husker ikke, sier Otilie Brubæk Stokseth, – Ok to minutter til da, sier Lunde. 

De står inne på loftet til Sydneshaugen skole ved Universitetet i Bergen, et loft der et av rommene er mørkerom. De snur på noen svarte beholdere, innenfor de små tankene ligger det filmruller som de akkurat har sittet i bekende mørke og tredd på en spole. 

– Å, jeg er så spent på å se! sier Lunde. 


Fra venstre: Eivind Aalen Øi, Vera Lunde og Otilie Brubæk Stokseth. – Det blir tatt så mange bilder med mobilen, verdien på bildene synker, jeg tror det er en motgift i analog fotografi, sier Lunde. Øi ble leder i 2019, Lunde er fotograf, og Stokseth var leder fra 2017 til 2019. Foto: Anna Jakobsen, tatt analogt.

I 2016 kom Stokseth og to venner fra Fana Folkehøyskole, der hadde de lært å fremkalle analoge bilder og hadde lyst til å fortsette, men det var ingen steder der de selv kunne være med på fremkallingsprosessen. Etter hvert fant de ut at det fantes et mørkerom som lå vegg i vegg med lesesalen de leste på. De fikk lov til å fremkalle bilder der i bytte mot at de var fotoredaksjonen til et studentmagasin. Studentmagasinet ble lagt ned, og nå er de en egen studentorganisasjon som tar bilder analogt og fremkaller.

– Det er flere og flere som tar kontakt og vil fremkalle, det er virkelig en stor interesse for det blant unge, sier Stokseth.


– Når man har kommet seg gjennom alle trinnene med å fremkalle så er det veldig gøy når det har gått bra, sier Otilie Brubæk Stokseth. Foto: Anna Jakobsen.

– Du må ta deg god tid

Vasken renner. Lunde og Stokseth minner om kjemikere når de står ved vasken og prøver å skylle kjemikaliene ut fra filmrullene. Målesylinder, trakt og begerglass ligger rundt dem.

– Vi vasker vekk sølvet fra filmen, hvis ikke kan filmen fortsette å utvikle seg etterpå, sier Stokseth. 

– Når man har kommet seg gjennom alle trinnene så er det veldig gøy når det har gått bra, sier hun. – Resultatet blir mye bedre. Jeg klarer ikke å sette fingeren på det, men det ser mye bedre ut, det har en dybde som gjør at du blir dratt inn på en helt annen måte enn digitalt, sier Stokseth.

Hun trekker ut filmrullen fra spolen, og løfter den opp mot lyset. Hun studerer negativene. 

– Når man tar analoge bilder så får man et klarere bilde. Gjennom fremkallingsprosessen får det briste eller bære. Man må være tålmodig, sier hun.


– Når man først skal gå rundt med et stort kamera kan man gå med et analogt kamera, bildene blir vakrere, sier Otilie Brubæk Stokseth. Foto: Anna Jakobsen.&;

Lederen for Mørkerommet, Eivind Aalen Øi, sier seg enig. – Det at du har en filmrull med 36 bilder gjør at du må tenke mye mer over hvert bilde, du må ta deg god tid. Man går tilbake til noe som er enklere. 

Øi sier at når han tar med det kameraet ut sammen med vennene sine, kan plutselig to til tre venner også ha et analogt kamera. 

– Jeg tror virkelig det er en oppblomstring. Jeg har også snakket med kamerabutikker som sier at flere og flere unge gjør det, sier han. 

– Inflasjon i bilder


Bjørn Joachimsen startet Facebookgruppen “Analog Geeks Scandinavia”. Jeg jobber med et stort filmformat der det er mulig å oppnå en enorm detaljgjengivelse som er vanskelig å få på et digitalkamera, det kan sammenlignes med et digitalt kamera som koster en halv million kroner, sier han. Foto: Privat.

Bjørn Joachimsen startet Facebookgruppen “Analog Geeks Scandinavia” i 2010. Det startet som en gruppe for de som var interessert i analog foto i tilknytning til Tromsø fotoklubb. De dro på fototurer sammen, og hadde behov for å avtale tider og koordinere ting sammen med de åtte andre personene i klubben, så har det bare vokst og vokst. I dag er det 2602 medlemmer i gruppen. 

– Med utgangspunkt i Tromsø så vokste den utover landet og så utover landegrensene. Det er et omdreiningspunkt for mye av det analoge fotografiet som skjer i Norge, sier Joachimsen. 

– Jeg tror den digitale alderen har ført til en inflasjon i bilder. Når man tar så mye bilder blir hvert bilde mindre verdt, jeg tror folk starter med analogt fordi da blir hvert bilde mer verdt. Siden 2011 har det vært en veldig vekst med analog fotografi. Det er interessant fordi det betyr at det er en ny generasjon som holder på med det, sier han, sier han. 

– Jeg tror det er derfor gruppen har vokst. I Facebookgruppen finner man både dyktige fotografer og den glade amatør. Man kan stille spørsmål der og få svar på ett minutt. 


– Det at du har en filmrull, 36 bilder, og at du vet at du kun har de bildene, at du må tenke over alle bildene og ta deg tid, det er veldig gøy, sier Eivind Aalen Øi. Foto: Anna Jakobsen.

– Bildene betyr alt og ingenting

– Du har blitt mye mindre stresset, sier Stokseth. – Det er sant, før var jeg redd for at lokket ikke var igjen, og at kjemikaliene skulle renne ut, sier Lunde smilende. De står inne på mørkerommet. De henger opp filmrullene for at de skal tørke.

– Bilder som blir tatt i dag er styggere enn aldri før, folk tar bilder med mobil og alle bildene betyr alt og ingenting. Analog fotografi er ikke nødvendigvis en motreaksjon på digital fotografi. Det digitale speilreflekskameraet og det analoge kameraet har mer til felles enn det mobilkameraet har med noen av de, det handler først og fremst om kvalitet. Det er en bevegelse som hyller fotografiet som kunstform, sier Stokseth. 

– Med analogt kamera ser man ting veldig annerledes. Man blir veldig var på omgivelsene og legger merke til hvor vakkert ting er rundt deg. Det går heller aldri an å lære nok, man kan alltid utvikle seg som fotograf, sier Lunde.


– Dette kameraet var onkelen min sitt. Han hadde bilde av seg selv klistret på kamera, det har vært der helt siden 80-tallet, sier Vera Lunde. Foto: Anna Jakobsen.

Stokseth sier at det beste med Mørkerommet er fellesskapet. 

– Vi fungerer som et springbrett for fotografer som vil vise fram arbeidet sitt, sier Stokseth. – Fotografene kan få bildene sine på trykk i ulike publikasjoner som Mørkerommet har samarbeid med. De tar også bilder på arrangementer, festivaler, slippfester og utstillinger i Bergen. 

– Vi har fotografer som vi sender ut, så det er en måte å få bilder av arrangementene sine, sier Stokseth.


Eivind Aalen Øi står i mørkerommet på loftet av Sydneshaugen skole. – Jeg hadde Ikke drevet med analog fotografering i dette omfanget hvis det ikke var for Mørkerommet, vi sitter og diskuterer bilder, lager utstilling, på en helt annen måte enn alene, sier han. Foto: Anna Jakobsen.

– Ikke bare et blaff

Torvald Daae sier at det er mange unge som har kommet innom butikken hans med foreldrenes eller besteforeldrene sine kameraer. Han sjekker at kameraene er i orden, deretter viser han hvordan de fungerer.

– De unge er veldig ivrige og kommer ofte tilbake med filmer som de vil fremkalle, sier Daae.

– Det tyder på at det kommer til å holde seg, at det ikke bare er et blaff, sier han.