Stort for kunstmiljøet i Bergen

Publisert:13. februar 2019Oppdatert:13. februar 2019, 11:21
KODE viser Helen Frankenthaler sine tresnitt, for første gang i denne skalaen utenfor USA. Foto: Dag Fosse/KODE + © 2019 Helen Frankenthaler Foundation, Inc. / BONO

For første gang presenteres Helen Frankenthaler sine tresnitt utenfor USA i stor skala.
– Hvis man tenker, mister man hele poenget sier kunstprofessor Øivind Bjerke

Kunstprofessor ved UiO Øivind Lorenz Storm Bjerke, møtte selv Frankenthaler og mener kunstutstillingen er viktig for kunstmiljøet i Norge, og oppfordrer kunststudenter til å besøke utstillingen.

– Hun var et fyrverkeri av en kvinne. Utrolig flott rødt hår, sier Bjerke      

Utstillingen «Woodcuts: Prints and Proof», kommer som et ledd i KODE sin presentasjon av amerikanske kunstnere, der Frankenthaler er den siste. Ved hjelp av ustrakt kontaktnettverk, og samarbeid med Frankenthalerstiftelsen har KODE fått tillatelse å vise utstillingen, som eneste galleri utenfor USA.

Det er også første gang verkene blir vist som en kronologisk helhet. Målsetningen er at publikum får et innblikk i hvordan Frankenthaler har tenkt, fra hennes første snitt til det siste. Man kan se uferdige skisser og lese kommentarer på arbeidet, skrevet av Frankenthaler selv.


Helen Frankenthaler foran et av sine kunstverk. Foto: Ruben André M. Njøtøy

Kunsten å gjøre feil

Annet en verkenes karakteristiske farger og dets eksplosive uttrykk finner man også usammenhengende skjærestriper i trearbeidet.

– Dette er feil, som hun har brukt til sin fordel, forklarer Maria Tripodianos, kommunikasjonsrådgiver ved KODE


Kommunikasjonsrådgiver Maria Tripodianos ved KODE. Foto: Ruben André M. Njøtøy

Bjerke bekrefter dette

– For å lykkes må man ta sjanser, og når man tar sjanser må man ikke være redd for å gjøre feil.

Munch sammenligning

Når man vandrer gjennom utstillingen, kan man finne likhetstrekk mellom Frankenthaler og Edvard Munch, som KODE har verdens tredje største samling av. Tripodianos mener derimot at det er en vesentlig forskjell.

– Det er spennende å sammenligne Munch og Frankenthaler. Frankenthaler sitt fokus med treverkkunsten var på stemning, mens Munch nok var mer opptatt av at vi skal føle noe konkret, forteller hun.

– På åpningen var det gøy å se publikum komme inn og diskutere ulike tolkninger. Det ble mye engasjement rundt dette.

Bjerke trekker også frem viktigheten av et åpent sinn

– Det må oppleves uten en tanke på forhånd. Hvis man tenker, mister man hele poenget, forklarer Bjerke til slutt.

 

«Woodcuts: Prints and Proof» er åpen fra 8. Februar til 21. April på KODE.