Sosiale medier utfordrer politikken

Publisert:12. februar 2019Oppdatert:12. februar 2019, 15:30
Instagramkontoen til Høyre. Foto: Emma Øvrebø.

- Vi kan ikke ta for gitt at samfunnet ikke vil ta skade av utviklingen, sier postdoktor Erik Knudsen.

For to år siden skiftet Høyre taktikk på sosiale medier. De sluttet å dele politikk på bildetjenesten Instagram, og lot heller kontoen handle om humor. For politikerne har overgangen fra tradisjonelle til sosiale medier hatt en gunstig effekt, da de ikke trenger å ta omveien gjennom de tradisjonelle mediene. Men utviklingen byr også på problemer, forteller Erik Knudsen, postdoktor ved institutt for informasjons- og medievitenskap på Universitetet i Bergen.  


Postdoktor ved Universitetet i Bergen, Erik Knudsen, har blant annet forsket på publikumsstudier og effekter av politisk kommunikasjon. Foto: pressefoto

 - Demokratiske utfordringer for samfunnet

Når politikken ikke benytter seg av tradisjonelle medier, er det ingen som kan kontrollere om det som blir sagt er sant, sier Knudsen. Kommunikasjonsrådgiver i Høyre, Cecilie Victoria Jensen, har imidlertid et annet syn på problemet.

– Mitt inntrykk er at alle de største partiene i Norge ønsker å fremstå som troverdige og jobber med å forankre sine påstander. Så lenge mottakeren er klar over hvem avsenderen er, er det ingenting i veien for at man skal formidle politikk på sosiale medier, sier hun.

Videre presiserer hun at de fleste politikere deltar i debatter både i tradisjonelle medier og i sosiale medier, og de får fort høre det dersom noe er feil begge steder.


Cecilie Victoria Jensen, kommunikasjonsrådgiver i Høyre, er ikke bekymret over den politiske utviklingen i sosiale medier. Foto: privat.

Det finnes også en fare for at velgerne grupperer seg i ekko-kammer, sier Knudsen.

- Mennesker har en innebygd mekanisme som går ut på at vi søker etter den informasjonen vi er enig med, ikke den vi er uenig med. Vi følger politisk innhold vi er enige med og kan derfor ende opp i en situasjon der man har et veldig forskjellig bilde av hvordan verden ser ut, forklarer han.

Knudsen understreker at fenomenet ikke er reelt i Norge i dag, men at det kan utvikle seg til å bli et problem, særlig med tanke på nye algoritmer. Allerede i dag tilrettelegger Facebooks algoritmer for ekkokammer-effekten, ved at det dukker opp mer av det Facebook registrerer at du er interessert i.

Også Emma Erlandsen, leder i Bergen Unge Høyre, forestiller seg at algoritmer kommer til å påvirke fremtidens politikk.

– Jeg tror at algoritmer kommer til å føre til at man spisser budskapet inn mot forskjellige grupper. 

 - En større del av samfunnsdebatten kommer til å foregå på sosiale medier

Vi vil nå velgerne der de er, sier Erlandsen videre. For kommunikasjonsrådgiver Jensen er også målet å nå ut til nye velgere. Hun understreker at det er viktig å tilpasse innholdet til plattformen man bruker. Det er en av grunnene til endringen av Høyres Instagramkonto.

- Vi hadde lyst til å bruke Instagram på Instagrams premisser, sier hun.

Høyres strategi har bevist seg som en suksess. Med over 25 000 følgere har partiet den største Instagramkontoen av alle politiske partier i Norge.