Måtte lære å puste på nytt

Publisert:12. februar 2019Oppdatert:12. februar 2019, 20:21
På stressmestringskurs kan man lære ulike teknikker og verktøy for å håndtere stress bedre. Foto: Anna Myklebust Hodne

Behandling for stressmestring ble redningen for Trine (26), etter mange år med smerter.

 

Trine Grimsdal Halvorsen var bare 8 år da hun merket smertene i brystet for første gang. 


Trine Grimsdal Halvorsen hadde lenge problemer med stress før hun begynte med stressmestring. Foto: Privat

– Det stakk i brystet og jeg klarte ikke trekke pusten ordentlig, forteller Trine.

Ingen leger skjønte hva som var galt. Først når Trine fikk betennelse i musklene for to år siden fant de ut av det. Trine var så plaget av stress og bekymring at hun ikke klarte å puste med magen.

– Life changing

Allerede i 3. klasse følte Trine på stresset og slet med å slappe av. Det var ikke medisiner og leger som skulle bli løsningen, men en helsecoach som kunne lære henne noe helt grunnleggende. Å trekke pusten ordentlig.

– Å dra dit er det lureste jeg har gjort i hele mitt liv. Det var «life changing».  

Det var pusten som var det store fokuset. Trine fikk øvelser hvor hun ble tvunget til å ta dype innpust og tvinge pusten ned i magen. 

Hjelper andre med å stresse mindre

Linda Elin Aase jobber som coach på Bergen Stressmestringssenter. Der holder hun kurs og terapitimer for å hjelpe folk med stressmestring og mindfulness.

– Kroppen og pusten er de to raskeste veiene for å regulere stress. Det er egentlig så lett, men likevel utrolig vanskelig.


Linda Elin Aase holder kurs i stressmestring og ønsker å hjelpe folk håndtere stresset i hverdagen. Foto: Anna Myklebust Hodne

Trine merket raskt bedring etter at hun startet hos Aase. Ved hjelp av pusteøvelser og teknikker lærte Trine å håndtere stresset i hverdagen.

– Linda hjalp meg å forstå at dette var helt normalt og jeg kunne endelig senke skuldrene.

Ikke en mirakelkur

Psykolog Per Sjöberg har mye erfaring med behandling av stress og mener det kan være nyttig med stressmestringskurs Foto: Jørgen Magnus

Per Sjöberg, psykolog ved Institutt for Psykologisk Rådgiving, er ikke i tvil om at stressmestringskurs kan være til stor hjelp.

– Det kan være nyttig og viktig å bli bevisst på teknikker for å regulere både tanker, følelser, kropp og atferd.

Sjöberg påpeker likevel at selv om man lærer seg å puste riktig er det vanskelig å unngå stress i hverdagen.

– Faktorene som skaper stress er fremdeles tilstede og du vil sannsynligvis fremdeles føle deg stresset.

Ny hverdag

Behandlingen på stressmestringssenteret har gitt Trine en ny hverdag uten de samme pustevanskene. Hun vil nok likevel aldri bli helt kvitt problemet.

– Jeg kommer nok til å fortsette å gå til behandling lenge og vil anbefale det til alle i samme situasjon, sier Trine.