Chain Wallet vil fylle stadioner med andrealbumet

Publisert:13. februar 2019Oppdatert:13. februar 2019, 14:53
Fra venstre: Stian Iversen, Christian Line og Frode Bakken. Foto: Øyvind Halsøy

”Chain Wallet skal være den lille nevøen til A-ha, som er litt kulere men som ingen vet om” sier låtskriver og synthist Frode Bakken.

Fredag slipper bergensbandet Chain Wallet albumet ”No Ritual”, oppfølgeren til det selvtitulerte debutalbumet fra 2016.

Med turnéer i Tyskland, lovord i en rekke internasjonale musikkmagasiner og et andrealbum like rundt hjørnet, skulle en kanskje tro Chain Wallet var et etablert navn i musikk-Norge. Slik er det derimot ikke, noe trioen har et avslappet forhold til.

”Dette er nok blitt sagt såpass mange ganger før, og det er skikkelig teit, men vi lager egentlig musikk for oss selv. Det er jo flere som hører på oss i utlandet men det tror jeg i hovedsak skyldes større markeder og ikke at Norge nødvendigvis er veldig bakpå”.

Mens A-ha er Chain Wallets selvutnevnte onkel, slekter bandets lydbilde på andre helter fra sent 80-tall. Innflytelsen fra New Order og Slowdive er tydelig å spore i de synth-drevne, ofte drømmende låtene.  ”Vi ønsker å lage akkurat den nisjeaktige musikken vi lager nå, samtidig som vi gjerne kunne tenkt oss et større publikum, gjerne store stadioner fylt til randen av indiefans”. 

Unnfanget på Jæren

Arbeidet med ”No Ritual” har foregått i to år, og er det andre albumet i en pågående trilogi. ”Det er på mange måter et slags mellom-verk. Dette speiles i albumets tematikk. Det handler på mange måter om liminalitet, det å befinne seg mellom ulike faser, steder, identiteter og verdener”.

Mye av arbeidet med albumet har foregått i en hytte på Rogalandskysten, et sted som ifølge Bakken går hånd i hånd med albumets tematikk: ”Når man tenker på det så er stranden et ganske liminalt sted, mellom land og det endeløse hav, det kjente og det ukjente. Så vi dro til en liten hytte på Borestranden”.

 Fra kvartlivskrise til post-apokalypse

På debutalbumet fulgte låtene en protagonist fra start til slutt, og dette elementet er tilstede også på ”No Ritual”. Ifølge bandet selv er denne avgjørelsen et resultat av prøving og feiling. ” Da vi først begynte å lage låter sammen var alt bare kaos. Vi hadde en sang om ditt og en om datt. Etterhvert fant vi ut at de låtene vi var mest fornøyde med, tekstlig kunne knyttes sammen og mane frem et større narrativ. Vi begynte å sette begrensninger for oss selv, lage flere låter om ditt, færre om datt. Resultatet ble en viss stil”.

Der hvor førsteplaten fulgte en person gjennom hva bandet beskriver som ”kvartlivskrisen”, serveres det nå et nytt narrativ: “På ”No Ritual” møter vi noen som har vært igjennom denne krisen, så vi utforsker en slags følelsesmessig post-apokalypse, noen som forsøker å lage orden når alt er bare kaos”.

Oslo-samarbeid

Bak spakene har bandet hatt stjerneprodusent Matias Tellez, og bandet trekker frem den erfarne bergenseren som en av sine fremste innflytelser. Vokalist Chiara Cavallari fra Oslo-baserte FOAMMM stiller også opp på albumet, noe som preget lydbildet. Trioen sparer ikke på superlativene når de skal beskrive samarbeidet. ”FOAMMM er nok Norges aller kuleste band. Det tok oss ikke lang tid å skjønne at vi måtte prøve å gjøre noe sammen med Chiara, hun er et fantastisk menneske. Vi møttes i Oslo og spilte inn noen helt utrolige vokal-takes med henne. Hun drar definitivt lydbildet mer i en retning mot shoegaze”.

For å markere nyutgivelsen spiller Chain Wallet på Blå i Oslo, men først venter slippkonsert på Landmark i hjembyen Bergen 15. mars. ”Det blir faktisk den lengste og beste konserten vi har spilt! Før hadde vi bare 10 låter, nå har vi 20. Så da spiller vi det beste av nytt og gammelt”.

Musikk på kasett og video på VHS

Det er ikke kun Chain Wallets lydbilde som gir assosiasjoner til tidlig 90-tall. I en tid hvor musikk nærmest utelukkende strømmes, kommer ”No Ritual” ut i fire fysiske formater - deriblant kassett.  

”Det handler mye om å la folk høre på musikken vår slik de liker å høre på musikk. Det er riktig at de fysiske formatene er levninger fra en annen tid, så det er definitivt et nostalgisk element i ligningen. Akkurat kassett er det kanskje ikke så veldig mange som hører på lenger, men vi gir ikke ut på dette formatet for å være morsomme eller hippe”.

“Det er mange som kjøper de på konserter som relikvier eller noe for å støtte bandet. Det ville vært litt merkelig for folk å kjøpe Spotify-abonnement av oss på konsert”.

Det nostalgiske elementet kommer også til uttrykk i bandets musikkvideoer, som gir tunge assosiasjoner til VHS-ens glansdager. ”Vi har alltid sett på Chain Wallet som et estetisk prosjekt, og vi føler nok at VHS-estetikken passer godt med det delvis nostalgiske uttrykket til musikken vår. VHS er også en enkel måte å få ting til å se litt kule ut uten så veldig mye innsats”.