Svarer på Rosenborgspillerens gulløl-stikk

Publisert:12. november 2018Oppdatert:14. november 2018, 12:03
I BUTIKK: Bryggeriet ble tomt for ølen allerede i starten av oktober, men flere butikker har ennå mye igjen. FOTO: Johannes Steen

– Jeg synes det er herlig jeg at han får gleden av å smake på det, sier merkevaresjef i Hansa Borg Bryggerier.

STORY: Dette la Pål Andre Helland ut på sin Instagram-story etter å ha vunnet seriegullet. Det vil si et bilde som ligger ut i 24 timer før det forsvinner. FOTO: Skjermdump

Brann lå på andreplass i Eliteserien, to poeng bak Rosenborg, da at Hansa hadde lansert ølet «Gullet ska hem». De lagde også et eget gulløl i 2006, 2007 og 2011.

I 2007 ble det fulltreffer for ølbryggeriet da Brann tok sitt første seriegull siden 1963, men i år som i 2006 var det Rosenborg som stakk av med gullmedaljene til slutt. I 2011 var det Ålesund som ødela festen i en cupfinale. 

Selv om man denne gang ikke har valgt å gi det selve navnet «Gulløl» slik som tidligere, har trøndere i gullfeber naturligvis hatt det moro på bekostning av ølet. Det tar man med et smil hos Hansa. 

– Selvfølgelig ser vi at det er noen trøndere som synes det er gøy å erte. Men vi har såpass selvironi at vi tåler det, sier merkevaresjef i Hansa Borg Bryggerier, Bobbo Langeland.

Latterliggjort av RBK-Helland

Rosenborgs Pål Andre Helland publiserte nemlig på sin Instagram-story et bilde av ølen med latter-emojis og teksten «skål da». Et stikk til bergenserne etter å selv ha snappet gullet foran nesen deres. 

Det ble noe hett i kommentarfeltet til Bergens Tidene da de .

«Ja og som fortjent fikk vi den MIDT i trynet! At vi skal begynne å reklamere og selge gull øl lenge før det faktiske resultatet er avgjort er helt forbanna latterlig. Takk til den personen som bestemte at seg for det gull øl greiene. Driter oss bergensere loddrett ut!!», skrives det blant annet.

Det er en oppfatning Hansa og SK Brann ikke deler. 

– Jeg synes det er herlig jeg at han (Helland) får gleden av å både smake på det og ta del i det. For det har uten tvil vært en positivt sak fra vår side. Da vi lanserte skulle det være en supporterøl, og det er det fortsatt. Vi heier på brann og sier gulet ska hem. Når det kommer, det vet vi ikke.

Ølets navn «Gullet ska hem» sier nemlig intet om årstall eller tidsfrist. For én ting vet de: Det skal hjem – før eller siden.

Camilla Schutz er kommersiell leder i Brann. Hun forteller at Hansa kontaktet klubben angående dette allerede før sommeren.

– Gjennom dialog med de ble vi enige om ølet ikke skulle hete «Gull-øl» men skal hete «Gullet ska hem», som er vår visjon. Det er det vi drømmer om, og som vi jobber med hvert eneste år for å komme oss i toppen av norsk fotball, forteller hun.

Nytt øl til neste år?

Hos Hansa betegnes ølet som en suksess. Allerede i starten av oktober ble det meldt at Hansa sitt eget lager var tømt.

– Det har vært utelukkende positivt, og det er fortsatt øl i butikkene. Så det er bare å fortsette å kjøpe det, sier merkevaresjef i Hansa, Bobbo Langeland. 


FORNØYD: Bobbo Langeland er fornøyd med hvordan ølet har blitt mottatt, men kan ennå ikke si sikkert om det har lønnet seg økonomisk for bryggeriet. FOTO: Privat

I Brann er man også glade for ølet, og mener navnevalget ble riktig siden gullet tross alt glapp.

– Vi er veldig fornøyd med at de har heiet på oss underveis og vi syes det har vært et fint initiativ fra Hansa, forteller Schutz. 

Med andre ord er det ikke snakk om å trekke noe øl fra butikker eller selge ølet på billigsalg. Livet går sin vante gang i butikker, Brann Stadion og på Hansa-bryggeriet. Det kan til og med være at det kommer et nytt øl neste år om anledningen byr seg.

– Du skal ikke se bort ifra at vi er like optimistiske som vi alltid er i Bergen!  Dette har ikke vært noe avskrekkende, men vært en positiv og gøy sak. Men vi planlegger ikke i disse dager hva vi skal gjøre neste år. Først må vi avslutte 2018, forteller Langeland.